Redactioneel | Momentum voor elektrisch

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Zoals u in deze duurzaamheidsspecial kunt lezen, heeft de EV in Nederland inmiddels ook de fase van de early majority bereikt. Deze groep stelt wel hogere eisen aan een elektrische auto, zoals een hoge actieradius. Die actieradius is echter niet het probleem, die komt tegenwoordig al snel boven de 500 kilometer. De échte winst op dit vlak is te behalen door het vergroten van de laadinfrastructuur, zodat mensen kunnen laden wanneer dat kan in plaats van wanneer dat moet. En voor het geval de accu bijna leeg is, moet het opladen vooral sneller gaan. Elon Musk zei onlangs terecht dat een actieradius van 1.000 kilometer best haalbaar is, maar dat de auto dan te zwaar wordt en mensen voor het overgrote aantal ritten met dood gewicht rondrijden. Autofabrikanten en leveranciers zijn al volop bezig met het ontwikkelen van superfast chargers. Dat lijkt een veel betere oplossing dan het verder verhogen van de actieradius. Europa kan op het gebied van minder milieubelastend vervoer zo behoorlijk zelfvoorzienend zijn. En hoe belangrijk die energietransitie ook mag zijn voor het milieu, economische wetmatigheden (lees: de kostprijs) bepalen doorgaans de snelheid van verandering. Dit lijkt dus hét momentum te zijn.

Redactioneel | Momentum voor elektrisch | Fleet&Mobility

Redactioneel | Momentum voor elektrisch

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Zoals u in deze duurzaamheidsspecial kunt lezen, heeft de EV in Nederland inmiddels ook de fase van de early majority bereikt. Deze groep stelt wel hogere eisen aan een elektrische auto, zoals een hoge actieradius. Die actieradius is echter niet het probleem, die komt tegenwoordig al snel boven de 500 kilometer. De échte winst op dit vlak is te behalen door het vergroten van de laadinfrastructuur, zodat mensen kunnen laden wanneer dat kan in plaats van wanneer dat moet. En voor het geval de accu bijna leeg is, moet het opladen vooral sneller gaan. Elon Musk zei onlangs terecht dat een actieradius van 1.000 kilometer best haalbaar is, maar dat de auto dan te zwaar wordt en mensen voor het overgrote aantal ritten met dood gewicht rondrijden. Autofabrikanten en leveranciers zijn al volop bezig met het ontwikkelen van superfast chargers. Dat lijkt een veel betere oplossing dan het verder verhogen van de actieradius. Europa kan op het gebied van minder milieubelastend vervoer zo behoorlijk zelfvoorzienend zijn. En hoe belangrijk die energietransitie ook mag zijn voor het milieu, economische wetmatigheden (lees: de kostprijs) bepalen doorgaans de snelheid van verandering. Dit lijkt dus hét momentum te zijn.