Stichting daagt truckfabrikanten voor kartelcompensatie

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt stichting MKB-Claim vandaag.

De Europese Commissie legde in de zomer van 2016 een boete op aan truckbouwers Volvo/Renault, Daimler, Daf, Iveco voor het maken van verboden prijsafspraken tussen 1997 en 2011. Zo verstoorden zij de markt voor met name zware en middelzware vrachtwagens. Voornamelijk transportbedrijven zijn daar de dupe van geworden: zij betaalden tot duizenden euro’s te veel per voertuig. Het totale boetebedrag beloopt 3 miljard euro. Alle bedrijven hebben zich neergelegd bij de boete, behalve truckbouwer Scania dat weigert schuld te bekennen. De Commissie heeft nu een aparte procedure ingesteld. De Duitse truckbouwer MAN maakte ook deel uit van het kartel, maar bracht het aan het licht. Daarvoor kreeg het bedrijf volledige immuniteit.

Hoofdelijk aansprakelijk

Stichting MKB-Claim stelt dat met de boete de aansprakelijkheid van de truckfabrikanten vaststaat. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Ons streven is om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.” Volgens MKB-Claim zijn alle deelnemers aan het kartel hoofdelijk aansprakelijk, waardoor de volledige schade die ondernemers hebben geleden als gevolg van het kartel op DAF zou kunnen worden verhaald. Zo hoopt MKB-Claim de zaak volledig in Nederland uit te kunnen procederen.

Transportsector

MKB-Claim zegt drieduizend bedrijven te vertegenwoordigen en de eerste te zijn die een procedure start tegen het truckkartel. In juni staken ook TVM verzekeringen, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en advocatenkantoor Hausfeld & Co de koppen bij elkaar om een claim voor te bereiden. TLN en TVM zeggen samen namens het grootste deel van de Nederlandse transportsector te spreken. Beide organisaties schatten dat de zaak de aanschaf van zo’n 80 duizend trucks omvat.

Stichting daagt truckfabrikanten voor kartelcompensatie | Fleet&Mobility

Stichting daagt truckfabrikanten voor kartelcompensatie

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt stichting MKB-Claim vandaag.

De Europese Commissie legde in de zomer van 2016 een boete op aan truckbouwers Volvo/Renault, Daimler, Daf, Iveco voor het maken van verboden prijsafspraken tussen 1997 en 2011. Zo verstoorden zij de markt voor met name zware en middelzware vrachtwagens. Voornamelijk transportbedrijven zijn daar de dupe van geworden: zij betaalden tot duizenden euro’s te veel per voertuig. Het totale boetebedrag beloopt 3 miljard euro. Alle bedrijven hebben zich neergelegd bij de boete, behalve truckbouwer Scania dat weigert schuld te bekennen. De Commissie heeft nu een aparte procedure ingesteld. De Duitse truckbouwer MAN maakte ook deel uit van het kartel, maar bracht het aan het licht. Daarvoor kreeg het bedrijf volledige immuniteit.

Hoofdelijk aansprakelijk

Stichting MKB-Claim stelt dat met de boete de aansprakelijkheid van de truckfabrikanten vaststaat. Simon Zuurbier van MKB-Claim: “Ons streven is om onder toezicht van de rechter tot een schikking te komen. Lukt dat niet, dan richten wij ons in de verdere procedure volledig op DAF.” Volgens MKB-Claim zijn alle deelnemers aan het kartel hoofdelijk aansprakelijk, waardoor de volledige schade die ondernemers hebben geleden als gevolg van het kartel op DAF zou kunnen worden verhaald. Zo hoopt MKB-Claim de zaak volledig in Nederland uit te kunnen procederen.

Transportsector

MKB-Claim zegt drieduizend bedrijven te vertegenwoordigen en de eerste te zijn die een procedure start tegen het truckkartel. In juni staken ook TVM verzekeringen, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en advocatenkantoor Hausfeld & Co de koppen bij elkaar om een claim voor te bereiden. TLN en TVM zeggen samen namens het grootste deel van de Nederlandse transportsector te spreken. Beide organisaties schatten dat de zaak de aanschaf van zo’n 80 duizend trucks omvat.