5 vragen aan Gert Veenstra | De leasemarkt: ‘Het is veel oude wijn in nieuwe zakken’
Hoe ziet jouw toekomst eruit?
“Ik heb 32 jaar bij MHC gewerkt. Ik heb mijn bedrijf in 2017 verkocht samen met mijn compagnon Robert Nienhuis. Hierna heb ik nog een vijftal jaren voor MHC gewerkt omdat ik dat leuk vond, maar nu stop ik definitief. Ik wil genieten van andere zaken. Ik zie wel wat op mijn pad komt.”
Ik vind de leasemarkt eigenlijk wel een ouderwetse markt met weinig veranderingen.
Wat is er in die 32 jaar het meest veranderd?
“Dat vind ik een moeilijke vraag, want ik vind de leasemarkt eigenlijk wel een ouderwetse markt met weinig veranderingen. Het is veel oude wijn in nieuwe zakken. Ik denk dat een van de grootste veranderingen de intrede was van de brokers (tussenpersonen die een deel van de sales overnamen, red.).”
Zie je de leasemarkt in de toekomst wél veranderen?
“Ik denk dat de leasemarkt in grote lijnen hetzelfde blijft, in de accenten verandert de markt de komende tien jaar wel. Ik denk bijvoorbeeld dat we een splitsing gaan krijgen in diverse segmenten, waar zowel de brokers als de traditionele leasemaatschappijen een aandeel hebben. Dertig jaar geleden hoorde ik al geluiden dat de kleine leasemaatschappijen zouden verdwijnen, maar ik denk dat er altijd plek is voor deze maatschappijen omdat zij een andere focus in de markt hebben.”
En ziet MHC Mobility weer een recordjaar tegemoet?
“Zoals het nu lijkt wel. Wij volgen het Japanse jaar van 1 april tot 31 maart. In het huidige jaar verwacht ik dat het record van de afgelopen jaren weer wordt verbroken, mits er geen extreme dingen gaan gebeuren. Mijn oud-collega zei altijd: ‘Als je je zaken net iets minder slecht doet dan de rest, dan heb je het goed voor elkaar’.”
Houden jullie de rest goed in de gaten wat dat betreft?
“Zo kun je het ook vertalen. Wij zijn een middelgrote leasemaatschappij tussen het grote geweld in Nederland. Door onze schaalgrootte kunnen wij snel ingrijpen in onze processen en heel snel zaken implementeren. We moeten goed naar de klant luisteren, dat doet de automotive in Nederland niet altijd. Wij denken te weten wat de klant wil, maar de enige die dat weet, is de klant zelf. Wij luisteren en beantwoorden vragen van onze klanten zorgvuldig.”