Paul van der Meulen: ‘Wij moeten toegevoegde waarde bieden in het lokale segment’

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
Paul van der Meulen. (Foto: MHC Mobility)

Wat doe jij als je niet aan het werk bent?

“Ik heb twee geweldige kinderen, daar besteed ik mijn aandacht aan. Ik mag graag met mijn oudste dochter boksen. Daarnaast ben ik ook bestuurslid bij ijshockeyclub UNIS Flyers in Heerenveen. Die spelen in Nederland op het hoogste niveau.”

Waar komt die sportieve drang vandaan?

“Voor mij is dat de manier om balans te vinden in het werk- en privéstuk. Ik sport voor mijn gezondheid, maar ook om na te denken over de dag en alles een plek te geven.”

Hoe denk je over de toekomst van MHC?

“Wij houden de focus op de segmenten waar wij echt toegevoegde waarde kunnen leveren. Met het grote geweld in de leasemaatschappijwereld is dat soms een uitdaging. Ik vind het belangrijk dat wij onze klanten de beste mobiliteit en service bieden. We zijn een leasemaatschappij met een internationale groeistrategie, maar ook in het lokale segment kan je echt toegevoegde waarde leveren voor je klanten.”

MHC investeerde in België en Luxemburg. Wat is het plan voor deze twee markten?

“In België hebben we in 2019 een start-up gekocht, die toentertijd 300 contracten had. Inmiddels hebben we dat al laten groeien tot ruim 2.500 contracten. Onze doelstelling is om daar nog verder door te groeien. Ook in Luxemburg zit veel potentie.”

Waar zit het verschil met de Nederlandse markt?

“In België zien wij dat grote partijen reactief zijn en meer tijd nodig hebben om op de klantvraag te reageren. Door direct contact met de klant te hebben, en daar snel wat op in te spelen, zien wij mogelijkheden om die optimaal te bedienen. Dat wordt gewaardeerd.”

Hoe pakken jullie het dreigende probleem van de restwaardecrisis aan?

“Je kan dat bijvoorbeeld doen door ze nogmaals in te zetten, bijvoorbeeld in private of occasion lease. Dat zijn producten die we bieden. Maar ja, er komen zoveel van die auto’s terug. Dat zal niet dé enige oplossing zijn voor de uitdaging die er ligt.”

Het wordt dus een spannende periode?

“Inderdaad, er staan nog wel wat dingen te gebeuren, zoals de elektrificatie. De eerste modellen komen nu terug en die hadden best een stevige prijs. Inmiddels is het rijbereik sterk verbeterd. Maar goed, dat is ook iets waar leasemaatschappijen hun klanten in kunnen helpen. Om stap voor stap duurzamer te worden. En wij nemen dat risico een beetje weg bij onze klanten.”

Vanaf 1 januari sta jij aan het roer. Wat wil je bereiken?

“Samen met mijn collega’s gaan wij het succes dat Gert (Veenstra, red.) heeft opgebouwd verder uitbouwen. Wij vinden het belangrijk dat we ook op regionaal niveau onze klanten blijven ondersteunen. En dat betekent dat we vooral goed naar de klant moeten luisteren.”

Paul van der Meulen: ‘Wij moeten toegevoegde waarde bieden in het lokale segment’ | Fleet&Mobility

Paul van der Meulen: ‘Wij moeten toegevoegde waarde bieden in het lokale segment’

Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Paul van der Meulen. (Foto: MHC Mobility)

Wat doe jij als je niet aan het werk bent?

“Ik heb twee geweldige kinderen, daar besteed ik mijn aandacht aan. Ik mag graag met mijn oudste dochter boksen. Daarnaast ben ik ook bestuurslid bij ijshockeyclub UNIS Flyers in Heerenveen. Die spelen in Nederland op het hoogste niveau.”

Waar komt die sportieve drang vandaan?

“Voor mij is dat de manier om balans te vinden in het werk- en privéstuk. Ik sport voor mijn gezondheid, maar ook om na te denken over de dag en alles een plek te geven.”

Hoe denk je over de toekomst van MHC?

“Wij houden de focus op de segmenten waar wij echt toegevoegde waarde kunnen leveren. Met het grote geweld in de leasemaatschappijwereld is dat soms een uitdaging. Ik vind het belangrijk dat wij onze klanten de beste mobiliteit en service bieden. We zijn een leasemaatschappij met een internationale groeistrategie, maar ook in het lokale segment kan je echt toegevoegde waarde leveren voor je klanten.”

MHC investeerde in België en Luxemburg. Wat is het plan voor deze twee markten?

“In België hebben we in 2019 een start-up gekocht, die toentertijd 300 contracten had. Inmiddels hebben we dat al laten groeien tot ruim 2.500 contracten. Onze doelstelling is om daar nog verder door te groeien. Ook in Luxemburg zit veel potentie.”

Waar zit het verschil met de Nederlandse markt?

“In België zien wij dat grote partijen reactief zijn en meer tijd nodig hebben om op de klantvraag te reageren. Door direct contact met de klant te hebben, en daar snel wat op in te spelen, zien wij mogelijkheden om die optimaal te bedienen. Dat wordt gewaardeerd.”

Hoe pakken jullie het dreigende probleem van de restwaardecrisis aan?

“Je kan dat bijvoorbeeld doen door ze nogmaals in te zetten, bijvoorbeeld in private of occasion lease. Dat zijn producten die we bieden. Maar ja, er komen zoveel van die auto’s terug. Dat zal niet dé enige oplossing zijn voor de uitdaging die er ligt.”

Het wordt dus een spannende periode?

“Inderdaad, er staan nog wel wat dingen te gebeuren, zoals de elektrificatie. De eerste modellen komen nu terug en die hadden best een stevige prijs. Inmiddels is het rijbereik sterk verbeterd. Maar goed, dat is ook iets waar leasemaatschappijen hun klanten in kunnen helpen. Om stap voor stap duurzamer te worden. En wij nemen dat risico een beetje weg bij onze klanten.”

Vanaf 1 januari sta jij aan het roer. Wat wil je bereiken?

“Samen met mijn collega’s gaan wij het succes dat Gert (Veenstra, red.) heeft opgebouwd verder uitbouwen. Wij vinden het belangrijk dat we ook op regionaal niveau onze klanten blijven ondersteunen. En dat betekent dat we vooral goed naar de klant moeten luisteren.”