EU-ministers: in 2019 zelfrijdende auto op de weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarover heeft een delegatie van 28 Europese ministers van vervoer vandaag overleg gevoerd in Amsterdam, op uitnodiging van minister Schultz van Haegen (tweede links op de foto).

In de Declaration of Amsterdam die ze hebben getekend zeggen ze hun steun toe voor het mogelijk maken van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. Om belemmeringen weg te nemen gaan de lidstaten hun regels voor verkeer en vervoer op elkaar afstemmen. Schultz: “Per land zijn de regels over de afstand tussen auto`s op de weg bijvoorbeeld nog verschillend. Ook moet de `handen aan het stuur`-wet nog worden aangepast.”

Om de grens over te kunnen rijden met een zelfrijdende auto is het dus ook belangrijk dat er overeenstemming is tussen de communicatienetwerken en -systemen. “Er komt een gecoördineerde inzet op digitale communicatie voor de connectivity. We moeten bijvoorbeeld eerst bepalen: gaan we aan de slag met G5 of wifi?” stelt Schultz. Ook privacy-issues zullen afgestemd worden. “Wie wordt de eigenaar van de data, hoe gaan we die data onderling uitwisselen en hoe worden ze opgeslagen? Daar moeten we op Europees niveau afspraken over maken.”

Lees meer op Automotive Management.

EU-ministers: in 2019 zelfrijdende auto op de weg | Fleet&Mobility

EU-ministers: in 2019 zelfrijdende auto op de weg

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarover heeft een delegatie van 28 Europese ministers van vervoer vandaag overleg gevoerd in Amsterdam, op uitnodiging van minister Schultz van Haegen (tweede links op de foto).

In de Declaration of Amsterdam die ze hebben getekend zeggen ze hun steun toe voor het mogelijk maken van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. Om belemmeringen weg te nemen gaan de lidstaten hun regels voor verkeer en vervoer op elkaar afstemmen. Schultz: “Per land zijn de regels over de afstand tussen auto`s op de weg bijvoorbeeld nog verschillend. Ook moet de `handen aan het stuur`-wet nog worden aangepast.”

Om de grens over te kunnen rijden met een zelfrijdende auto is het dus ook belangrijk dat er overeenstemming is tussen de communicatienetwerken en -systemen. “Er komt een gecoördineerde inzet op digitale communicatie voor de connectivity. We moeten bijvoorbeeld eerst bepalen: gaan we aan de slag met G5 of wifi?” stelt Schultz. Ook privacy-issues zullen afgestemd worden. “Wie wordt de eigenaar van de data, hoe gaan we die data onderling uitwisselen en hoe worden ze opgeslagen? Daar moeten we op Europees niveau afspraken over maken.”

Lees meer op Automotive Management.