Bovag: voortbestaan dealers bedreigd door forse bpm-stijging

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er worden fors minder auto's verkocht door de bpm-stijging, stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

De WLTP-test benadert het werkelijke verbruik beter dan de oude NEDC-test, en dat leidt tot hogere CO2-uitkomsten. En de CO2-uitstoot is weer de grondslag voor de bpm, die daarmee dus ook stijgt. De gemiddelde CO2-waarde van het aanbod van benzine-uitvoeringen in de database van Jato stijgt onder invloed van de WLTP-test van 137 g/km NEDC 1.0 (de ‘oude’ emissietest) naar 145 g/km NEDC 2.0 (De teruggerekende NEDC-waarde op basis van de WLTP-test). De stijging bij de diesels is fors meer: gemiddeld steeg de CO2 op papier bij diesels voor alle beschikbare uitvoeringen van 127 g/km (NEDC 1.0) naar 139 g/km (NEDC 2.0).

Voor de berekening gebruikt Bovag de cijfers die Jato onlangs beschikbaar stelde aan vakblad Automotive. De emissiewaarden volgens de nieuwe test WLTP vallen hoger uit, waardoor de te betalen bpm fors hoger uitpakt. Dealers komen daardoor in de problemen, stelt Bovag. De enorme prijsstijging voor consumenten is volgens Bovag een belangrijke reden dat over de eerste twee maanden van 2019 de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 15 procent lager ligt dan vorig jaar.

Zorgelijke situatie

De onzekerheid over de “vigerende en nog te verwachten fiscale maatregelen” en de bpm-verhoging zorgen voor lagere verkopen en minder orders, stelt Bovag. “In een sector met marges onder druk en een overall rendement over 2018 van nog geen 1 procent betekent dit dat veel dealerbedrijven diep in de rode cijfers zitten en zonder ingrijpen ook eind dit jaar rode cijfers zullen moeten schrijven. Met alle gevolgen van dien voor het voortbestaan van die bedrijven en voor hun medewerkers. Al met al een zeer zorgelijke situatie”, schrijft Bovag aan Snel.

Bovag: voortbestaan dealers bedreigd door forse bpm-stijging | Fleet&Mobility

Bovag: voortbestaan dealers bedreigd door forse bpm-stijging

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er worden fors minder auto's verkocht door de bpm-stijging, stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

De WLTP-test benadert het werkelijke verbruik beter dan de oude NEDC-test, en dat leidt tot hogere CO2-uitkomsten. En de CO2-uitstoot is weer de grondslag voor de bpm, die daarmee dus ook stijgt. De gemiddelde CO2-waarde van het aanbod van benzine-uitvoeringen in de database van Jato stijgt onder invloed van de WLTP-test van 137 g/km NEDC 1.0 (de ‘oude’ emissietest) naar 145 g/km NEDC 2.0 (De teruggerekende NEDC-waarde op basis van de WLTP-test). De stijging bij de diesels is fors meer: gemiddeld steeg de CO2 op papier bij diesels voor alle beschikbare uitvoeringen van 127 g/km (NEDC 1.0) naar 139 g/km (NEDC 2.0).

Voor de berekening gebruikt Bovag de cijfers die Jato onlangs beschikbaar stelde aan vakblad Automotive. De emissiewaarden volgens de nieuwe test WLTP vallen hoger uit, waardoor de te betalen bpm fors hoger uitpakt. Dealers komen daardoor in de problemen, stelt Bovag. De enorme prijsstijging voor consumenten is volgens Bovag een belangrijke reden dat over de eerste twee maanden van 2019 de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 15 procent lager ligt dan vorig jaar.

Zorgelijke situatie

De onzekerheid over de “vigerende en nog te verwachten fiscale maatregelen” en de bpm-verhoging zorgen voor lagere verkopen en minder orders, stelt Bovag. “In een sector met marges onder druk en een overall rendement over 2018 van nog geen 1 procent betekent dit dat veel dealerbedrijven diep in de rode cijfers zitten en zonder ingrijpen ook eind dit jaar rode cijfers zullen moeten schrijven. Met alle gevolgen van dien voor het voortbestaan van die bedrijven en voor hun medewerkers. Al met al een zeer zorgelijke situatie”, schrijft Bovag aan Snel.