Auto & Fiscus | Meer subsidie voor emissieloze bestellers

J. Rolleman J. Rolleman
• Laatste update:
Jan Rolleman (Foto: Doreen Westerink)

Met de BIK krijgt een ondernemer een korting op de af te dragen loonheffing. Tot een investeringstotaal van 5 miljoen euro is die korting in 2021 3,9 procent, daarboven wordt dat 1,8 procent. De BIK kan worden toegepast nadat de beschikking van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland binnen is. Zodra de Europese Commissie ook haar goedkeuring heeft gegeven, wordt het loket ingericht. RVO verwacht openstelling per 1 september 2021.

Voor elektrische bestelauto’s is een nieuwe subsidieregeling opengesteld: de SEBA. Ook deze wordt uitgevoerd door RVO en heeft de vorm van een ‘echte’ subsidie. Anders dan de milieu-investeringsaftrek (MIA) is de SEBA namelijk geen fiscale aftrekpost, maar leidt de SEBA tot het uitkeren van een bedrag. Er gelden diverse voorwaarden, waarvan één belangrijke is dat het moet gaan om een nieuwe, niet eerder gebruikte bestelauto. De subsidie kan oplopen tot 5.000 euro per bestelauto. Voor een volledig elektrische of waterstofauto geldt in 2021, naast een forse bijtellingskorting en vrijstelling van bpm en mrb, ook de milieu-investeringsaftrek. Dat is een extra fiscale aftrekpost voor duurzame investeringen die voorkomen op de jaarlijkse milieu-lijst van RVO. Voor dit jaar vermeldt die lijst onder meer de elektrische personenauto voor een milieu-investeringsaftrek (MIA) van 13,5 procent over maximaal 40 duizend euro. Bij een waterstofpersonenauto ligt dat percentage zelfs nog hoger: namelijk op 36 procent over maximaal 75 duizend euro, waarbij de auto dan tot dat bedrag ook voor 75 procent willekeurig afgeschreven mag worden.

Zonder CO2-uitstoot

Voor bestelauto’s zonder CO2-uitstoot geldt ook een milieu-investeringsaftrek van 36 procent. Als bovengrens waarover dat percentage toegepast mag worden, geldt dan een bedrag van 75 duizend euro voor de elektrische bestelauto en 125 duizend euro voor een waterstof-bestelauto. De milieu-investeringsaftrek geldt bij aankoop van zo’n nul emissieauto, maar ook bij financial en operational lease. In dat laatste geval doet de leasemaatschappij de aanvraag en krijgt de fiscale aftrekpost. De leasemaatschappij vertaalt het voordeel door in het leasetarief. Bij aankoop en financial meldt men de investering zelf bij RVO. Let erop dat de termijn slechts drie maanden na het aangaan van de verplichtingen is.Het vergroenen van bedrijfswagens gaat nog jaren duren, zo verwachten mobiliteitsmanagers.

Er is voor EV’s een belangrijke wijziging ten opzichte van vorig jaar: er komen maximaal tien EV’s per belastingplichtige in aanmerking voor deze milieu-investeringsaftrek. Dat geldt voor ondernemers die zelf investeren via koop of financial lease, maar dat maximum geldt bij operational lease ook voor leasemaatschappijen. Voor bestelauto’s geldt dit maximum aantal niet. 

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Heb je zelf een vraag voor deze rubriek? Laat het ons weten via redactie@mobilitymedia.nl

Auto & Fiscus | Meer subsidie voor emissieloze bestellers | Fleet&Mobility

Auto & Fiscus | Meer subsidie voor emissieloze bestellers

J. Rolleman J. Rolleman
• Laatste update:
Jan Rolleman (Foto: Doreen Westerink)

Met de BIK krijgt een ondernemer een korting op de af te dragen loonheffing. Tot een investeringstotaal van 5 miljoen euro is die korting in 2021 3,9 procent, daarboven wordt dat 1,8 procent. De BIK kan worden toegepast nadat de beschikking van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland binnen is. Zodra de Europese Commissie ook haar goedkeuring heeft gegeven, wordt het loket ingericht. RVO verwacht openstelling per 1 september 2021.

Voor elektrische bestelauto’s is een nieuwe subsidieregeling opengesteld: de SEBA. Ook deze wordt uitgevoerd door RVO en heeft de vorm van een ‘echte’ subsidie. Anders dan de milieu-investeringsaftrek (MIA) is de SEBA namelijk geen fiscale aftrekpost, maar leidt de SEBA tot het uitkeren van een bedrag. Er gelden diverse voorwaarden, waarvan één belangrijke is dat het moet gaan om een nieuwe, niet eerder gebruikte bestelauto. De subsidie kan oplopen tot 5.000 euro per bestelauto. Voor een volledig elektrische of waterstofauto geldt in 2021, naast een forse bijtellingskorting en vrijstelling van bpm en mrb, ook de milieu-investeringsaftrek. Dat is een extra fiscale aftrekpost voor duurzame investeringen die voorkomen op de jaarlijkse milieu-lijst van RVO. Voor dit jaar vermeldt die lijst onder meer de elektrische personenauto voor een milieu-investeringsaftrek (MIA) van 13,5 procent over maximaal 40 duizend euro. Bij een waterstofpersonenauto ligt dat percentage zelfs nog hoger: namelijk op 36 procent over maximaal 75 duizend euro, waarbij de auto dan tot dat bedrag ook voor 75 procent willekeurig afgeschreven mag worden.

Zonder CO2-uitstoot

Voor bestelauto’s zonder CO2-uitstoot geldt ook een milieu-investeringsaftrek van 36 procent. Als bovengrens waarover dat percentage toegepast mag worden, geldt dan een bedrag van 75 duizend euro voor de elektrische bestelauto en 125 duizend euro voor een waterstof-bestelauto. De milieu-investeringsaftrek geldt bij aankoop van zo’n nul emissieauto, maar ook bij financial en operational lease. In dat laatste geval doet de leasemaatschappij de aanvraag en krijgt de fiscale aftrekpost. De leasemaatschappij vertaalt het voordeel door in het leasetarief. Bij aankoop en financial meldt men de investering zelf bij RVO. Let erop dat de termijn slechts drie maanden na het aangaan van de verplichtingen is.Het vergroenen van bedrijfswagens gaat nog jaren duren, zo verwachten mobiliteitsmanagers.

Er is voor EV’s een belangrijke wijziging ten opzichte van vorig jaar: er komen maximaal tien EV’s per belastingplichtige in aanmerking voor deze milieu-investeringsaftrek. Dat geldt voor ondernemers die zelf investeren via koop of financial lease, maar dat maximum geldt bij operational lease ook voor leasemaatschappijen. Voor bestelauto’s geldt dit maximum aantal niet. 

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak. In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Heb je zelf een vraag voor deze rubriek? Laat het ons weten via redactie@mobilitymedia.nl