Subsidie tot 5.000 euro op aanschaf elektrische bestelauto

Jeroen Vos Jeroen Vos
Nederlandse ondernemers kunnen vanaf voorjaar 2021 aanspraak maken op een subsidie voor de aankoop van een nieuwe elektrische bestelwagen. (Foto: Nissan)

Vanaf 2025 worden er zero emissiezones ingesteld waar geen vrachtwagens en bestelbusjes zijn toegestaan die uitlaatgassen uitstoten. Het kabinet komt ondernemers tegemoet met de subsidie om de aanschaf van een schone bestelbus aantrekkelijker te maken. Dat maakte het ministerie van IenW deze week bekend.

De subsidieregeling loopt tot eind 2025, zoals afgesproken in het klimaatakkoord, waarbij er in totaal 185 miljoen beschikbaar wordt gesteld. Het beschikbare budget voor 2021 is 22 miljoen euro, waarna het subsidiepotje jaarlijks oploopt. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet de bestelbus een actieradius hebben van minimaal 100 kilometer. Per bedrijf is er een maximum van het aantal bestelwagens waarvoor de subsidie aangevraagd kan worden. Het subsidiebedrag is 10 procent van de nieuwprijs van de auto, met een maximum van 5.000 euro. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van een fiscaal voordeel, zoals de milieu-investeringsaftrek. Voor kleine ondernemers zoals ZZP’ers, zoals timmermannen, loodgieters en schilders, is er een extra financiële vergoeding als ze hun oudere bestelauto inruilen voor een EV. Hoe die wordt uitgekeerd en hoe groot dat “extra steuntje in de rug” is, is nog niet bekend. Lees ook: Subsidiepotje voor aanschaf nieuwe EV is leeg.

Tweeledig

Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) is het effect van de subsidieregeling tweeledig. “Met dit steuntje in de rug slaan we twee vliegen in een klap. Het is goed voor de schone lucht in onze steden, en het ondersteunt ondernemers bij de overstap naar een elektrische bestelbus. Zo’n bus is duurder in de aanschaf, maar goedkoper in het onderhoud en gebruik.”

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is blij met de subsidie omdat het volgens hem essentieel is dat het goederenvervoer overgaat op zero-emissie. Wel dringt hij er op aan dat de regeling voor bestelwagens sneller ingevoerd gaat worden. “Wat mij betreft nog begin 2021, want er is al veel tijd verloren gegaan.”

Subsidie tot 5.000 euro op aanschaf elektrische bestelauto | Fleet&Mobility

Subsidie tot 5.000 euro op aanschaf elektrische bestelauto

Jeroen Vos Jeroen Vos
Nederlandse ondernemers kunnen vanaf voorjaar 2021 aanspraak maken op een subsidie voor de aankoop van een nieuwe elektrische bestelwagen. (Foto: Nissan)

Vanaf 2025 worden er zero emissiezones ingesteld waar geen vrachtwagens en bestelbusjes zijn toegestaan die uitlaatgassen uitstoten. Het kabinet komt ondernemers tegemoet met de subsidie om de aanschaf van een schone bestelbus aantrekkelijker te maken. Dat maakte het ministerie van IenW deze week bekend.

De subsidieregeling loopt tot eind 2025, zoals afgesproken in het klimaatakkoord, waarbij er in totaal 185 miljoen beschikbaar wordt gesteld. Het beschikbare budget voor 2021 is 22 miljoen euro, waarna het subsidiepotje jaarlijks oploopt. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet de bestelbus een actieradius hebben van minimaal 100 kilometer. Per bedrijf is er een maximum van het aantal bestelwagens waarvoor de subsidie aangevraagd kan worden. Het subsidiebedrag is 10 procent van de nieuwprijs van de auto, met een maximum van 5.000 euro. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van een fiscaal voordeel, zoals de milieu-investeringsaftrek. Voor kleine ondernemers zoals ZZP’ers, zoals timmermannen, loodgieters en schilders, is er een extra financiële vergoeding als ze hun oudere bestelauto inruilen voor een EV. Hoe die wordt uitgekeerd en hoe groot dat “extra steuntje in de rug” is, is nog niet bekend. Lees ook: Subsidiepotje voor aanschaf nieuwe EV is leeg.

Tweeledig

Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) is het effect van de subsidieregeling tweeledig. “Met dit steuntje in de rug slaan we twee vliegen in een klap. Het is goed voor de schone lucht in onze steden, en het ondersteunt ondernemers bij de overstap naar een elektrische bestelbus. Zo’n bus is duurder in de aanschaf, maar goedkoper in het onderhoud en gebruik.”

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, is blij met de subsidie omdat het volgens hem essentieel is dat het goederenvervoer overgaat op zero-emissie. Wel dringt hij er op aan dat de regeling voor bestelwagens sneller ingevoerd gaat worden. “Wat mij betreft nog begin 2021, want er is al veel tijd verloren gegaan.”