Thema brandstof | Casino Carburant

Welke brandstof heeft de toekomst?

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:

Naam: Marja Versleijen, managing director 

Organisatie: Pitpoint Nederland, levert schone brandstof en infrastructuur
Inzet: EV: 60
Waterstof: 35
Groengas: 5

Overweging: Het ligt er een beetje aan naar welke markt je kijkt. De personenauto’s gaan elektrisch rijden, vooral batterij-elektrisch maar mogelijk ook waterstof-elektrisch. “Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.

Naam: Peter Waterham, directeur/eigenaar 

Organisatie: Tankstation Advies, adviesbureau in de motorstoffenbranche 
Inzet: EV: 20
Diesel: 25
Benzine: 25
CNG: 10
LNG: 20

Overweging: Op de middellange termijn blijft alles vrijwel hetzelfde. Oliemaatschappijen gaan weinig veranderen, ook al omdat de fleet- en leasemarkt weinig verandert. Het aanbod aan elektrisch is nog mager en kent risico’s: hoe zit het met de inruilprijs? En groeit de actieradius nog? Vooralsnog blijven diesel en benzine belangrijk voor personenwagens en bestelwagens, net zoals LNG voor het zware verkeer. CNG lijkt terug te lopen. Op de lange termijn wordt waterstof heel belangrijk, maar dan zijn we ver voorbij 2030. Ik zou het liefst alles inzetten op elektrisch en waterstof, maar dan ben ik mijn inzet kwijt.

Naam: Eric Delgijer, adviseur 

Organisatie: De Wagenpark­beheerder 
Inzet: EV: 5
Benzine: 60
Diesel: 35 

Overweging: De actieradius van EV’s wordt groter en steeds meer modellen zullen passen in het leasebudget, dus we zullen in de toekomst meer op EV’s inzetten. Maar wij verwachten voorlopig meer van benzineauto’s, inclusief die met hybrideaandrijving. De overige 35 fiches gaan naar dieselauto’s. Deze zullen vanwege hogere aanschafprijzen, onderhoudskosten, uitstoot van kooldioxide en stikstof steeds meer uit de gratie raken, maar bij hoge kilometrages zijn er nog weinig alternatieven. Wij adviseren onze klanten wel om ze alleen nog te bestellen voor medewerkers die zeer veel kilometers rijden. De mogelijkheden met waterstofauto’s zijn op dit moment nog beperkt.

Naam: Gian Russchen, manager fleetsales & leasing 

Organisatie: Kia Motors Nederland
Inzet: Benzine: 25
Semi-elektrisch: 55
EV: 20

Overweging: Op het moment zetten wij in op alle aandrijflijnen en hebben wij benzine, diesel, (plug-in) hybride en volledig elektrisch in het pakket. Een populair model als de Kia Niro is momenteel te koop als hybrid en als plug-in hybrid en behaalt waardes waardoor het omslagpunt vergelijkbaar is met diesel rijden. De Niro komt ook als EV op de markt en ook waterstof staat bij Kia op de horizon. Wij zetten als merk dus zeker niet in op één brandstofsoort en dat past bij de markt.

Naam: Ronald de Hoog, fleet­manager

Organisatie: Engie Services, energie- en energiedienstenbedrijf

Inzet: EV: 70
Waterstof: 30

Overweging: Wij willen in 2021 al CO2-neutraal  rijden, ook met onze bedrijfswagenvloot. Grotendeels met elektrische auto’s. De spoeling is nog wel erg dun, vooral bij bedrijfswagens; in kosten en actieradius. Voor de aantrekkelijkheid van waterstof moet er eerst een breder netwerk worden uitgerold. CNG slaan we over: blijft toch fossiel. Plug-in hybrides zijn niet interessant voor ons: die kunnen wel zuinig rijden, maar dan moet je als voorwaarde stellen dat ze wel opgeladen worden. Dat kan echter snel draaien, als waterstof zijn vlucht gaat krijgen. Want wat elektrisch rijden betreft, is het natuurlijk ook nog even afwachten.

Welke brandstof heeft de toekomst? | Fleet&Mobility
Thema brandstof | Casino Carburant

Welke brandstof heeft de toekomst?

Mark Litjens Mark Litjens
• Laatste update:

Naam: Marja Versleijen, managing director 

Organisatie: Pitpoint Nederland, levert schone brandstof en infrastructuur
Inzet: EV: 60
Waterstof: 35
Groengas: 5

Overweging: Het ligt er een beetje aan naar welke markt je kijkt. De personenauto’s gaan elektrisch rijden, vooral batterij-elektrisch maar mogelijk ook waterstof-elektrisch. “Waterstof staat nog in de kinderschoenen, maar biedt straks een voordeel ten opzichte van stroom via wind en zon: je kunt het opslaan. Voor het zwaardere verkeer (bestel- en vrachtwagens, bussen en scheepvaart, red), zullen ook waterstof en biobrandstoffen als bio-LNG en bio-CNG een grote rol gaan spelen.

Naam: Peter Waterham, directeur/eigenaar 

Organisatie: Tankstation Advies, adviesbureau in de motorstoffenbranche 
Inzet: EV: 20
Diesel: 25
Benzine: 25
CNG: 10
LNG: 20

Overweging: Op de middellange termijn blijft alles vrijwel hetzelfde. Oliemaatschappijen gaan weinig veranderen, ook al omdat de fleet- en leasemarkt weinig verandert. Het aanbod aan elektrisch is nog mager en kent risico’s: hoe zit het met de inruilprijs? En groeit de actieradius nog? Vooralsnog blijven diesel en benzine belangrijk voor personenwagens en bestelwagens, net zoals LNG voor het zware verkeer. CNG lijkt terug te lopen. Op de lange termijn wordt waterstof heel belangrijk, maar dan zijn we ver voorbij 2030. Ik zou het liefst alles inzetten op elektrisch en waterstof, maar dan ben ik mijn inzet kwijt.

Naam: Eric Delgijer, adviseur 

Organisatie: De Wagenpark­beheerder 
Inzet: EV: 5
Benzine: 60
Diesel: 35 

Overweging: De actieradius van EV’s wordt groter en steeds meer modellen zullen passen in het leasebudget, dus we zullen in de toekomst meer op EV’s inzetten. Maar wij verwachten voorlopig meer van benzineauto’s, inclusief die met hybrideaandrijving. De overige 35 fiches gaan naar dieselauto’s. Deze zullen vanwege hogere aanschafprijzen, onderhoudskosten, uitstoot van kooldioxide en stikstof steeds meer uit de gratie raken, maar bij hoge kilometrages zijn er nog weinig alternatieven. Wij adviseren onze klanten wel om ze alleen nog te bestellen voor medewerkers die zeer veel kilometers rijden. De mogelijkheden met waterstofauto’s zijn op dit moment nog beperkt.

Naam: Gian Russchen, manager fleetsales & leasing 

Organisatie: Kia Motors Nederland
Inzet: Benzine: 25
Semi-elektrisch: 55
EV: 20

Overweging: Op het moment zetten wij in op alle aandrijflijnen en hebben wij benzine, diesel, (plug-in) hybride en volledig elektrisch in het pakket. Een populair model als de Kia Niro is momenteel te koop als hybrid en als plug-in hybrid en behaalt waardes waardoor het omslagpunt vergelijkbaar is met diesel rijden. De Niro komt ook als EV op de markt en ook waterstof staat bij Kia op de horizon. Wij zetten als merk dus zeker niet in op één brandstofsoort en dat past bij de markt.

Naam: Ronald de Hoog, fleet­manager

Organisatie: Engie Services, energie- en energiedienstenbedrijf

Inzet: EV: 70
Waterstof: 30

Overweging: Wij willen in 2021 al CO2-neutraal  rijden, ook met onze bedrijfswagenvloot. Grotendeels met elektrische auto’s. De spoeling is nog wel erg dun, vooral bij bedrijfswagens; in kosten en actieradius. Voor de aantrekkelijkheid van waterstof moet er eerst een breder netwerk worden uitgerold. CNG slaan we over: blijft toch fossiel. Plug-in hybrides zijn niet interessant voor ons: die kunnen wel zuinig rijden, maar dan moet je als voorwaarde stellen dat ze wel opgeladen worden. Dat kan echter snel draaien, als waterstof zijn vlucht gaat krijgen. Want wat elektrisch rijden betreft, is het natuurlijk ook nog even afwachten.