Brandstof voor discussie
Leasing en verhuur

Laatste update:

Event | Bovag Brandstofdebat 2022: ‘Die waterstofbusjes, die komen er niet’

Bovag Brandstofdebat 2022 (Foto's: Fotostudio 7)

Tijdens het Bovag Brandstofdebat werd in verschillende rondes gediscussieerd over waterstof, biobrandstoffen en EV’s, elk met sprekers uit verschillende hoeken van de mobiliteitsbranche. Daarbij bleek een opmerkelijke eensgezindheid tussen Bovag en Natuur & Milieu te ontstaan.

Wie tot een echt debat wil komen, doet er niet goed aan om de middag te beginnen met een video van Elon Musk, die het zo ontzettend met zichzelf eens is dat elke discussie daarna overbodig lijkt. Toch kijkt de zaal enkele minuten naar een jonge Musk die gevraagd wordt waarom de toekomst voor EV’s is en niet voor waterstofauto’s. Volgens de ziener is waterstof ‘incredibly stupid’. Peter Soonius (senior programmaleider Mobiliteit en Markt bij Natuur & Milieu) is het in grote lijnen eens met de boude bewerking van Musk. Al heeft hij een nuancering die zijn organisatie al langer uitdraagt: “We zijn niet tegen waterstof, maar we kijken naar de hele keten. Momenteel kan waterstof nauwelijks groen opgewerkt worden. Waterstof kan dienen als energieopslag of brandstof in vormen van vervoer waar batterijen niet toereikend zijn. Op lange termijn is het daarom interessant voor binnenvaart en vrachtwagens. Laadstations zouden heel goed kunnen passen in havens. Alleen voor personenmobiliteit zie ik groene waterstof niet haalbaar worden.”

Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes, daarin ligt een enorm potentieel voor de brandstofcel.

Jan-Paul Kerkhof, ondernemer.

Het kan een slip of the tongue zijn geweest, maar ook tafeldame Petrouschka Werther (directeur Duurzame Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) lijkt het daarmee eens, als ze zegt: “Ik verwacht ook dat personenauto’s volledig elektrisch gaan worden.” Daarmee had de kous af kunnen zijn, maar Bovag vond voor zijn Brandstofdebat een ondernemer die meer in waterstof ziet: Jan-Paul Kerkhof, die een tankstation heeft waar ook waterstof getankt kan worden. Hij zegt: “Juist de mix is belangrijk. We moeten nu de infrastructuur opbouwen om er straks profijt van te hebben. Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes, daarin ligt een enorm potentieel voor de brandstofcel.” Soonius maakt echter korte metten met die visie: “Die busjes, die zijn en komen er niet.” Werther probeert Kerkhof nog een hart onder de riem te steken, al kan die poging als een doodsteek hebben gevoeld: “Toch is het fijn dat er ondernemers zijn zoals u die er wel iets in zien.”

Meer Biobrandstof

bovag 2022Minder debat was er over biobrandstoffen: iedereen was het erover eens dat dit onderwerp veel te laag op de agenda staat. De reden daarvoor is volgens Werther politiek: “Biobrandstof wordt weggezet als ‘eten in de tank’. Dat doen sommige nieuwe Kamerleden nu weer.”

Onafhankelijk klimaatstrateeg Eric van den Heuvel bevestigt dit probleem: “Kansen worden niet ontdekt door de politiek, biobrandstoffen worden verkeerd geframed.” Deze optie is volgens Van den Heuvel zelfs noodzakelijk als we de klimaatdoelen willen halen. “Zonder biobrandstoffen kan wel, maar dan zullen we minder moeten autorijden. Als we dat niet willen, moeten we naar hernieuwbare brandstoffen.”

De EV-markt nu moet worden gestimuleerd

Daar lijkt in de regel iedereen het mee eens en zo eindigt dit debat met een zeldzame consensus, uitgesproken door Van den Heuvel: “In het klimaatakkoord staat een maximum op hernieuwbare brandstoffen. Die moet eraf en worden vervangen door een max op fossiel.”
Ondanks verwoede pogingen lukte het gespreksleider Remco de Boer niet om echt een discussie los te krijgen op het gebied van EV’s in Nederland. De opkomst daarvan was jarenlang geweldig, maar gaat niet meer snel genoeg, zo luidde de consensus. Peter Soonius weet waar het probleem zit. “We hebben de ambitie, maar koppelen er geen maatregelen aan. Wat er in Europa gebeurt, is fantastisch, maar we moeten meer willen. Die ambitie moeten we waarmaken.”

EV-voortgang stokt

bovag 22In zijn slotwoord kan Bovag-voorzitter Han ten Broeke zich helemaal vinden in de visie van Natuur & Milieu. Hij herhaalt in zijn slotbetoog woorden die hij enkele dagen eerder al bij Op1 sprak: “Wij willen gas geven, maar Den Haag staat op de rem. Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen. Dat gaat ten koste van de tweedehandsmarkt. En als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan.”

En weer ontluikt de onwaarschijnlijke flirt tussen de Bovag en Natuur & Milieu als een bloem in de lentezon. Zoals Ten Broeke later zegt: “Als Bovag met Natuur & Milieu zaken kan doen, kan dat ook in Den Haag. Als daar zegenend werk voor gedaan moet worden, moeten we dat voor elkaar krijgen.”Lees ook de analyse: Deltaplan voor waterstof.

Event | Bovag Brandstofdebat 2022: ‘Die waterstofbusjes, die komen er niet’ | Fleet&Mobility
Brandstof voor discussie

Event | Bovag Brandstofdebat 2022: ‘Die waterstofbusjes, die komen er niet’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Bovag Brandstofdebat 2022 (Foto's: Fotostudio 7)

Wie tot een echt debat wil komen, doet er niet goed aan om de middag te beginnen met een video van Elon Musk, die het zo ontzettend met zichzelf eens is dat elke discussie daarna overbodig lijkt. Toch kijkt de zaal enkele minuten naar een jonge Musk die gevraagd wordt waarom de toekomst voor EV’s is en niet voor waterstofauto’s. Volgens de ziener is waterstof ‘incredibly stupid’. Peter Soonius (senior programmaleider Mobiliteit en Markt bij Natuur & Milieu) is het in grote lijnen eens met de boude bewerking van Musk. Al heeft hij een nuancering die zijn organisatie al langer uitdraagt: “We zijn niet tegen waterstof, maar we kijken naar de hele keten. Momenteel kan waterstof nauwelijks groen opgewerkt worden. Waterstof kan dienen als energieopslag of brandstof in vormen van vervoer waar batterijen niet toereikend zijn. Op lange termijn is het daarom interessant voor binnenvaart en vrachtwagens. Laadstations zouden heel goed kunnen passen in havens. Alleen voor personenmobiliteit zie ik groene waterstof niet haalbaar worden.”

Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes, daarin ligt een enorm potentieel voor de brandstofcel.

Jan-Paul Kerkhof, ondernemer.

Het kan een slip of the tongue zijn geweest, maar ook tafeldame Petrouschka Werther (directeur Duurzame Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) lijkt het daarmee eens, als ze zegt: “Ik verwacht ook dat personenauto’s volledig elektrisch gaan worden.” Daarmee had de kous af kunnen zijn, maar Bovag vond voor zijn Brandstofdebat een ondernemer die meer in waterstof ziet: Jan-Paul Kerkhof, die een tankstation heeft waar ook waterstof getankt kan worden. Hij zegt: “Juist de mix is belangrijk. We moeten nu de infrastructuur opbouwen om er straks profijt van te hebben. Kijk ook naar stadsdistributie en personenbusjes, daarin ligt een enorm potentieel voor de brandstofcel.” Soonius maakt echter korte metten met die visie: “Die busjes, die zijn en komen er niet.” Werther probeert Kerkhof nog een hart onder de riem te steken, al kan die poging als een doodsteek hebben gevoeld: “Toch is het fijn dat er ondernemers zijn zoals u die er wel iets in zien.”

Meer Biobrandstof

bovag 2022Minder debat was er over biobrandstoffen: iedereen was het erover eens dat dit onderwerp veel te laag op de agenda staat. De reden daarvoor is volgens Werther politiek: “Biobrandstof wordt weggezet als ‘eten in de tank’. Dat doen sommige nieuwe Kamerleden nu weer.”

Onafhankelijk klimaatstrateeg Eric van den Heuvel bevestigt dit probleem: “Kansen worden niet ontdekt door de politiek, biobrandstoffen worden verkeerd geframed.” Deze optie is volgens Van den Heuvel zelfs noodzakelijk als we de klimaatdoelen willen halen. “Zonder biobrandstoffen kan wel, maar dan zullen we minder moeten autorijden. Als we dat niet willen, moeten we naar hernieuwbare brandstoffen.”

De EV-markt nu moet worden gestimuleerd

Daar lijkt in de regel iedereen het mee eens en zo eindigt dit debat met een zeldzame consensus, uitgesproken door Van den Heuvel: “In het klimaatakkoord staat een maximum op hernieuwbare brandstoffen. Die moet eraf en worden vervangen door een max op fossiel.”
Ondanks verwoede pogingen lukte het gespreksleider Remco de Boer niet om echt een discussie los te krijgen op het gebied van EV’s in Nederland. De opkomst daarvan was jarenlang geweldig, maar gaat niet meer snel genoeg, zo luidde de consensus. Peter Soonius weet waar het probleem zit. “We hebben de ambitie, maar koppelen er geen maatregelen aan. Wat er in Europa gebeurt, is fantastisch, maar we moeten meer willen. Die ambitie moeten we waarmaken.”

EV-voortgang stokt

bovag 22In zijn slotwoord kan Bovag-voorzitter Han ten Broeke zich helemaal vinden in de visie van Natuur & Milieu. Hij herhaalt in zijn slotbetoog woorden die hij enkele dagen eerder al bij Op1 sprak: “Wij willen gas geven, maar Den Haag staat op de rem. Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen. Dat gaat ten koste van de tweedehandsmarkt. En als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan.”

En weer ontluikt de onwaarschijnlijke flirt tussen de Bovag en Natuur & Milieu als een bloem in de lentezon. Zoals Ten Broeke later zegt: “Als Bovag met Natuur & Milieu zaken kan doen, kan dat ook in Den Haag. Als daar zegenend werk voor gedaan moet worden, moeten we dat voor elkaar krijgen.”Lees ook de analyse: Deltaplan voor waterstof.