Leaseplan: meer deelauto`s nodig voor doorbraak

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Hoe meer deelauto’s beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het wordt om er eentje om de hoek te pakken”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland. “Het is een beetje een kip-ei-verhaal dat alleen kan worden doorbroken door te investeren in deelauto’s. De kosten gaan hier voor de baten uit.” Hoeveel extra deelauto’s er nodig zijn, meldt het rapport niet.

Vooral jonge mensen
Leaseplan zegt voor het onderzoek uitgebreid deskresearch te hebben gedaan en met een aantal trendwatchers in de autobranche te hebben gesproken. Zij kwamen tot het inzicht dat deelauto’s vooral door jonge mensen in steden worden gebruikt en dat voor een bredere uitrol er meer informatie moet worden gegeven. Ook moet het reserveren van een deelauto laagdrempelig zijn.

Vooral peer-to-peer-autodelen is fragiel, blijkt uit het onderzoek, omdat dit veel onzekerheden met zich meebrengt. Het round-trip-model, waarbij de deelauto een vaste parkeerplaats heeft waar hij ook weer moet worden ingeleverd, heeft het meeste kans van slagen omdat dit de meeste bekendheid geniet. Maar ook de buurtpoolauto heeft volgens Leaseplan potentieel.

Lees hier het volledige Trendreport Autodelen

Leaseplan: meer deelauto`s nodig voor doorbraak | Fleet&Mobility

Leaseplan: meer deelauto`s nodig voor doorbraak

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Hoe meer deelauto’s beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het wordt om er eentje om de hoek te pakken”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland. “Het is een beetje een kip-ei-verhaal dat alleen kan worden doorbroken door te investeren in deelauto’s. De kosten gaan hier voor de baten uit.” Hoeveel extra deelauto’s er nodig zijn, meldt het rapport niet.

Vooral jonge mensen
Leaseplan zegt voor het onderzoek uitgebreid deskresearch te hebben gedaan en met een aantal trendwatchers in de autobranche te hebben gesproken. Zij kwamen tot het inzicht dat deelauto’s vooral door jonge mensen in steden worden gebruikt en dat voor een bredere uitrol er meer informatie moet worden gegeven. Ook moet het reserveren van een deelauto laagdrempelig zijn.

Vooral peer-to-peer-autodelen is fragiel, blijkt uit het onderzoek, omdat dit veel onzekerheden met zich meebrengt. Het round-trip-model, waarbij de deelauto een vaste parkeerplaats heeft waar hij ook weer moet worden ingeleverd, heeft het meeste kans van slagen omdat dit de meeste bekendheid geniet. Maar ook de buurtpoolauto heeft volgens Leaseplan potentieel.

Lees hier het volledige Trendreport Autodelen