‘Utrechtse lucht schoner door milieuzone’
Volgens TNO rijden er een stuk minder vervuilende diesels in Utrecht rond, waardoor in totaal ongeveer 29 procent minder roet wordt uitgestoten. TNO kan in haar statistische analyse de verbetering van de luchtkwaliteit niet helemaal zeker toeschrijven aan de invoering van de milieuzone. Maar de onderzoekers noemen het wel waarschijnlijk.
Milieudefensie pleit daarom voor uitgebreider onderzoek naar de precieze effecten van de milieuzone.
Werk aan de winkel
Hoewel de milieuzone een goede maatregel is, zegt Milieudefensie dat er meer nodig om de lucht in Utrecht overal gezond te maken. Uit de metingen van bewoners blijkt bijvoorbeeld dat de kwaliteit op onder andere op de Amsterdamsestraatweg en A. van Ostadelaan nog onder de maat is.
“Er is zeker nog werk aan de winkel in Utrecht. Op bepaalde wegen staan soms lange rijen auto`s de lucht te vervuilen. De gemeente moet zorgen voor minder auto`s en meer ruimte voor fiets en voetganger”, aldus Anne Knol van Milieudefensie. Utrecht moet ook verder gaan met het weren van vervuilende auto`s, vrachtauto`s en bestelbusjes. “De milieuzone in Utrecht kan groter en uitgebreider. Utrecht wil toe naar alleen nog maar elektrische scooters in 2020. We kijken uit naar de plannen.”
`Kabinet ligt dwars`
Ook vindt de milieuorganisatie dat het kabinet de gemeenten meer ruimte moet geven de kwaliteit van de lucht te verbeteren. “Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk dit kabinet het voor gemeenten maakt om de kwaliteit van de lucht die hun inwoners inademen te verbeteren”, zegt Knol. Ze doelt daarmee op een motie van Tweede Kamerlid Barbara Visser van de VVD, dat er geen uniform verkeersbord komt voor de milieuzone. Ook wordt het gemeenten onmogelijk gemaakt om de milieuzone te handhaven op daadwerkelijke uitstoot, in plaats van op de ouderdom van het voertuig, zoals nu gebeurt. Milieudefensie is een rechtszaak begonnen tegen de staat voor gezonde lucht.