Autonieuws | Leasetoppers tegen het licht
Toyota Yaris
1.5 Hybrid First Edition
Compacte klasse (A/B)
Consumentenprijs: € 23.445
Kosten rijklaarmaken: € 800
Leaseprijs 48 mnd/30.000 km: € 434 p/m
Privéleaseprijs 48 mnd/10.000 km: € 329 p/m
Rijden* |
|
Volgens fabrikant | CO2-uitstoot GR/KM: 92 / gemiddeld verbruik (L/100KM): 4,9 |
Werkelijk |
CO2-uitstoot GR/KM: 127 / gemiddeld verbruik (L/KM): 5.5 |
Variabele kosten** |
|
Restwaarde (handel) | 39% |
Afschrijving (per maand) | 239 euro |
Rente (per maand) | 36 euro |
MRB (per maand) | 39 euro |
Verzekering (per maand) | 55 euro |
RO (per maand) | 50 euro |
Banden (per maand) | 15 euro |
Bijtelling 2019 | 22% |
*: Bron: Travelcard / werkelijkverbruik.nl. Ob.v. WLTP. **: Bron: Autodisk. O.b.v. 48 mnd/100.000 km. ***: Bron: EV-database.nl.
De expert
Ronald de Hoog: “De nieuwe Toyota Yaris is een mooi en geslaagd nieuw ontwerp van dit automerk in de categorie stadsauto’s. De CO2-uitstoot van deze auto is, mede door de hybridetechniek, extreem laag in vergelijking met andere auto’s in dit segment. Hij is rijk uitgerust in de hybride uitvoering; nagenoeg alle te verwachten opties zijn aanwezig. Of deze uitvoering een ‘runner’ wordt valt te bezien. De auto heeft een flinke prijs, waarvan je je kunt afvragen of de particuliere markt die wil betalen. De lage CO2-uitstoot zou voor de zakelijke markt wel interessant kunnen zijn.”
Honda E
Consumentenprijs: € 34.500
Kosten rijklaarmaken: € 780
Leaseprijs 48 mnd/30.000 km: € 555 p/m
Privéleaseprijs 48 mnd/10.000 km: € 549 p/m
Rijden*** |
|
Volgens fabrikant | actieradius (KM) 220 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 145 |
Werkelijk | actieradius (KM) 200 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 160 |
Variabele kosten** |
|
Restwaarde (handel) | 40% |
Afschrijving (per maand) | 372 euro |
Rente (per maand) | 42 euro |
MRB (per maand) | 0 euro |
Verzekering (per maand) | 70 euro |
RO (per maand) | 42 euro |
Banden (per maand) | 19 euro |
Bijtelling 2019 | 8% |
De expert
Ronald de Hoog: “Met de Honda E heeft het Japanse merk een bijzondere auto op de markt gebracht. Vooral als het gaat om uiterlijk, maar ook door zijn innovaties. Van buiten ziet de auto er anders uit dan je van het merk verwacht; mooi of niet? Van binnen heeft de auto een aantal mooie innovaties die je nu alleen nog maar tegenkomt bij de dure merken elektrische auto’s. Het dashboard loopt over de gehele breedte van de auto. Ook de buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Door de beperkte actieradius van naar verwachting zo’n 200 werkelijke kilometers en het op maar één fase kunnen laden, is de verwachting dat deze auto zakelijk niet veel zal worden ingezet.”
Volkswagen Golf 8
1.5 Life Business
Middenklasse (C/D/E)
Consumentenprijs: € 31.315
Kosten rijklaarmaken: € 865
Leaseprijs 48 mnd/30.000 km: € 559 p/m
Privéleaseprijs 48 mnd/10.000 km: € 474 p/m
Rijden* |
|
Volgens fabrikant | actieradius (KM) 104 / gemiddeld verbruik (L/100KM): 4,5 |
Werkelijk | actieradius (KM) 158 / gemiddeld verbruik (L/100KM): 6,9 |
Variabele kosten** |
|
Restwaarde (handel) | 44% |
Afschrijving (per maand) | 325 euro |
Rente (per maand) | 50 euro |
MRB (per maand) | 46 euro |
Verzekering (per maand) | 67 euro |
RO (per maand) | 54 euro |
Banden (per maand) | 15 euro |
Bijtelling 2019 | 22% |
De expert
“Zoals min of meer standaard bij Volkswagen is de nieuwe Golf 8 onmiskenbaar een Golf. De auto is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, wat je ook terugziet in de prijs; die groeit gestaag mee. De CO2-uitstoot is redelijk. VW geeft aan volgend jaar ook met plugin hybrides te komen. Voor particulieren en bedrijven die dit belangrijk vinden een welkome aanvulling. De Life Business uitvoering is helaas alleen handgeschakeld te krijgen en voorzien van aardig wat standaard opties. De prijslijst biedt nog wel ruimte om de auto te voorzien van aanvullende extra’s. Verwacht wordt dat deze auto in zowel de zakelijke als privémarkt het goed gaat doen.”
Polestar 2
Consumentenprijs: € 58.900
Kosten rijklaarmaken: € 850
Leaseprijs 48 mnd/30.000 km: € 948 p/m
Privéleaseprijs 48 mnd/10.000 km: niet bekend
Rijden*** |
|
Volgens fabrikant | actieradius (KM) 470 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 154 |
Werkelijk | actieradius (KM) 425 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 171 |
Variabele kosten** |
|
Restwaarde (handel) | 45% |
Afschrijving (per maand) | 570 euro |
Rente (per maand) | 92 euro |
MRB (per maand) | 0 euro |
Verzekering (per maand) | 116 euro |
RO (per maand) | 99 euro |
Banden (per maand) | 71 euro |
Bijtelling 2019 | 8% |
De expert
“Het ‘nieuwe merk’ op de markt. Volvo verkoopt onder dit merk elektrische auto’s. Als mooie aanvulling in het wat duurdere segment van dit type auto brengt Polestar ‘fastback’ op de markt. Ook hier een groot scherm voor de nodige informatie en tevens ‘normale’ meters voor de berijder. Een vier-wiel aangedreven auto met een goede actieradius, waarschijnlijk 425 werkelijke kilometers (opgave 470). De prijs van deze auto is echter stevig: vanaf bijna € 60.000 is dit een auto die niet voor hoge aantallen zal zorgen in het zakelijke segment (met name veroorzaakt door de bijtellingsregels). In de particuliere markt zal deze auto naar verwachting nauwelijks ingezet worden.”
Ford Mustang Mach-e
Groot/sport (F/G/H)
Consumentenprijs: € 48.425
Kosten rijklaarmaken: € 1.450 (ex. btw)
Leaseprijs 48 mnd/30.000 km: € 776 p/m
Privéleaseprijs 48 mnd/10.000 km: niet bekend
Rijden*** |
|
Volgens fabrikant | actieradius (KM) 450 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 156 |
Werkelijk | actieradius (KM) 360 / gemiddeld verbruik (WH/KM): 194 |
Variabele kosten** |
|
Restwaarde (handel) | 43% |
Afschrijving (per maand) | 500 euro |
Rente (per maand) | 76 euro |
MRB (per maand) | 0 euro |
Verzekering (per maand) | 93 euro |
RO (per maand) | 66 euro |
Banden (per maand) | 41 euro |
Bijtelling 2019 | 8% |
De expert
“Met de nieuwe Ford Mustang Mach-e slaat Ford een nieuwe weg in en produceert een mooie vol-elektrische suv. De standaard uitvoering heeft een accupakket van 75kWh en een verwachte werkelijke actieradius van 360 kilometer (opgave 450). Het grote scherm in de auto lijkt afgekeken van Tesla. De auto zal gezien de prijs vooral in de zakelijke markt worden ingezet. Voor zakelijke rijders heel jammer dat Ford de leveringen voor 2020 heeft uitgesteld naar 2021 waardoor de huidige fiscale bijtelling van 8 procent niet meer van toepassing is.”