Leaseplan: Coronacrisis versterkt ons businessmodel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Carnext zag de verkoop teruglopen. (Foto: Leaseplan)

De vloot daalde met 0,9 procent naar 1,8 miljoen auto’s. Ook werden er met een daling van 16,7 procent minder eindecontractauto’s verkocht; in totaal 56.800. Occasionplatform Carnext, waar ceo Ewout van Jarwaarde onlangs vertrok, zag de verkoop met 12 procent krimpen naar 8.000 auto’s. Deze tak leed een verlies van 16 miljoen euro, mede als gevolg van een strategische investering van 8 miljoen euro om toekomstige groei te stimuleren.

Met car-as-a-service, waar leasing onder valt, werd een winst gemaakt van 339 miljoen euro: 11 procent minder dan het jaar daarvoor. Volgens Leaseplan wordt het verlies van 42 miljoen euro veroorzaakt door lagere bedrijfsactiviteiten vanwege het coronavirus. Het bedrijf stelt de daling deels te compenseren door lagere uitgaven aan schadeherstel.

Hoger

De uiteindelijke nettowinst – dus inclusief bijzondere baten en lasten – kwam uiteindelijk 172,7 procent hoger uit, op 86,7 miljoen euro. Vorige jaar zorgde de mislukking van een IT-project nog voor een forse winstval van Leaseplan. Het bedrijf zegt in het tweede kwartaal een liquiditeitsbuffer te hebben van 8,6 miljard euro.

Volgens Tex Gunning, ceo van Leaseplan, heeft het bedrijf een solide prestatie geleverd ondanks de impact die het coronavirus nog steeds heeft. “De contractverlengingen lagen ongeveer 50 procent boven het gemiddelde. Daarnaast begonnen de bestellingen voor nieuwe auto’s zich in juni te herstellen. We blijven vertrouwen in ons groeipotentieel op lange termijn vanwege de toename van leaseabonnementen  die de groei van onze industrie aanjaagt. Deze trend zal alleen worden versterkt in de huidige omstandigheden, waarin de vraag naar veilig, privévervoer in onze kernmarktsegmenten toeneemt.”

Leaseplan: Coronacrisis versterkt ons businessmodel | Fleet&Mobility

Leaseplan: Coronacrisis versterkt ons businessmodel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Carnext zag de verkoop teruglopen. (Foto: Leaseplan)

De vloot daalde met 0,9 procent naar 1,8 miljoen auto’s. Ook werden er met een daling van 16,7 procent minder eindecontractauto’s verkocht; in totaal 56.800. Occasionplatform Carnext, waar ceo Ewout van Jarwaarde onlangs vertrok, zag de verkoop met 12 procent krimpen naar 8.000 auto’s. Deze tak leed een verlies van 16 miljoen euro, mede als gevolg van een strategische investering van 8 miljoen euro om toekomstige groei te stimuleren.

Met car-as-a-service, waar leasing onder valt, werd een winst gemaakt van 339 miljoen euro: 11 procent minder dan het jaar daarvoor. Volgens Leaseplan wordt het verlies van 42 miljoen euro veroorzaakt door lagere bedrijfsactiviteiten vanwege het coronavirus. Het bedrijf stelt de daling deels te compenseren door lagere uitgaven aan schadeherstel.

Hoger

De uiteindelijke nettowinst – dus inclusief bijzondere baten en lasten – kwam uiteindelijk 172,7 procent hoger uit, op 86,7 miljoen euro. Vorige jaar zorgde de mislukking van een IT-project nog voor een forse winstval van Leaseplan. Het bedrijf zegt in het tweede kwartaal een liquiditeitsbuffer te hebben van 8,6 miljard euro.

Volgens Tex Gunning, ceo van Leaseplan, heeft het bedrijf een solide prestatie geleverd ondanks de impact die het coronavirus nog steeds heeft. “De contractverlengingen lagen ongeveer 50 procent boven het gemiddelde. Daarnaast begonnen de bestellingen voor nieuwe auto’s zich in juni te herstellen. We blijven vertrouwen in ons groeipotentieel op lange termijn vanwege de toename van leaseabonnementen  die de groei van onze industrie aanjaagt. Deze trend zal alleen worden versterkt in de huidige omstandigheden, waarin de vraag naar veilig, privévervoer in onze kernmarktsegmenten toeneemt.”