Amsterdam wil vergunning voor autoverhuurbedrijven

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

“De autoverhuurbranche is kwetsbaar voor misbruik door criminelen en hun huurvoertuigen worden ingezet voor het uitvoeren van criminele activiteiten. De branche zou tevens een belangrijke schakel vormen tussen de onder- en bovenwereld. Een reden hiervoor is dat criminelen veelal een voertuig nodig hebben. Huurvoertuigen bieden anonimiteit en kunnen niet persoonlijk worden afgepakt. Daarnaast is de branche kwetsbaar door het accepteren van contante betalingen, een lage bezettingsgraad, verhuur aan andere bedrijven en het voeren van een slechte administratie,” aldus de brief.

Niet volledig bewust

De politie in Amsterdam houdt zich al sinds 2011 met de branche bezig. Er werd geconstateerd dat een groot deel van de ondernemers zich niet (volledig) bewust was van de rol die zij speelden. Er is daarom een samenwerking tussen de politie-eenheid en de branche gestart waar een groot deel van de autoverhuurbedrijven aan deelneemt. Er zijn echter ook bedrijven die niet deelnemen en nog steeds makkelijk doelwit voor criminelen zijn. Daarnaast constateert de politie dat er sinds 2011 door de gehele stad verhuurondernemingen bij zijn gekomen die niet lijken op normale ondernemingen en speciaal opgericht lijken voor en door criminelen.

Oneerlijk economisch speelveld

Halsema is daarom van plan de autoverhuurbranche aan te wijzen als branche waar vergunningplicht van toepassing is. De verdere procedure is dat ondernemers in de branche zullen worden geïnformeerd over het voorgenomen aanwijzingsbesluit, waarbij de mogelijkheid bestaat om een zienswijze in te dienen. “Na de zienswijzeperiode zal ik een definitief besluit nemen”, aldus Halsema.

“De betrokken ondernemers zullen dan geïnformeerd worden over de wijze waarop vergunningaanvragen moeten worden ingediend en hoe op hoofdlijnen de behandeling van een aanvraag verloopt. Ondermijning zorgt voor een oneerlijk economisch speelveld. Ik erken dat de vergunningsplicht zorgt voor extra administratieve lasten. Maar daar krijgt de branche ook veel voor terug. Door het invoeren van de vergunningplicht ontstaat een gezonder ondernemingsklimaat voor zowel de huidige bonafide gebruikers als voor nieuwe ondernemers in de toekomst.”

Amsterdam wil vergunning voor autoverhuurbedrijven | Fleet&Mobility

Amsterdam wil vergunning voor autoverhuurbedrijven

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

“De autoverhuurbranche is kwetsbaar voor misbruik door criminelen en hun huurvoertuigen worden ingezet voor het uitvoeren van criminele activiteiten. De branche zou tevens een belangrijke schakel vormen tussen de onder- en bovenwereld. Een reden hiervoor is dat criminelen veelal een voertuig nodig hebben. Huurvoertuigen bieden anonimiteit en kunnen niet persoonlijk worden afgepakt. Daarnaast is de branche kwetsbaar door het accepteren van contante betalingen, een lage bezettingsgraad, verhuur aan andere bedrijven en het voeren van een slechte administratie,” aldus de brief.

Niet volledig bewust

De politie in Amsterdam houdt zich al sinds 2011 met de branche bezig. Er werd geconstateerd dat een groot deel van de ondernemers zich niet (volledig) bewust was van de rol die zij speelden. Er is daarom een samenwerking tussen de politie-eenheid en de branche gestart waar een groot deel van de autoverhuurbedrijven aan deelneemt. Er zijn echter ook bedrijven die niet deelnemen en nog steeds makkelijk doelwit voor criminelen zijn. Daarnaast constateert de politie dat er sinds 2011 door de gehele stad verhuurondernemingen bij zijn gekomen die niet lijken op normale ondernemingen en speciaal opgericht lijken voor en door criminelen.

Oneerlijk economisch speelveld

Halsema is daarom van plan de autoverhuurbranche aan te wijzen als branche waar vergunningplicht van toepassing is. De verdere procedure is dat ondernemers in de branche zullen worden geïnformeerd over het voorgenomen aanwijzingsbesluit, waarbij de mogelijkheid bestaat om een zienswijze in te dienen. “Na de zienswijzeperiode zal ik een definitief besluit nemen”, aldus Halsema.

“De betrokken ondernemers zullen dan geïnformeerd worden over de wijze waarop vergunningaanvragen moeten worden ingediend en hoe op hoofdlijnen de behandeling van een aanvraag verloopt. Ondermijning zorgt voor een oneerlijk economisch speelveld. Ik erken dat de vergunningsplicht zorgt voor extra administratieve lasten. Maar daar krijgt de branche ook veel voor terug. Door het invoeren van de vergunningplicht ontstaat een gezonder ondernemingsklimaat voor zowel de huidige bonafide gebruikers als voor nieuwe ondernemers in de toekomst.”