Overig

Bosch-ceo: Auto-industrie kan meer doen aan klimaatbescherming

Volkmar Denner is teleurgesteld in de Duitse politiek en auto-industrie. (foto: Bosch)

Volgens topman Volkmar Denner richt de auto-industrie zich te veel op het halen van emissie-eisen, maar kan de sector veel meer doen voor het milieu.

De auto-industrie kan meer doen voor de bescherming van het klimaat, dan alleen het strikt noodzakelijke dat het nu doet. Dat schrijft Bosch-ceo Volkmar Denner in een commentaar in de Duitse krant Handelsblatt. De topman van de grootste toeleverancier van de Europese auto-industrie vindt dat “de industrie bovenal verder moet kijken dan alleen het melden van de realistische verbruikscijfers zoals de WLTP die voorschrijft. Hoe vollediger we CO2-emissies registreren, hoe effectiever de strijd tegen klimaatverandering is.”

De milieuministers van de Europese lidstaten kwamen afgelopen week overeen dat nieuwe auto’s in 2030 35 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2020. Volgens Denner zijn deze CO2-limieten slechts een deel van de oplossing. “De hele energieketen van elektriciteitscentrales en raffinaderijen moet deel uitmaken van de emissie-eisen. Het gaat om de uitstoot vanaf de bron en niet alleen van de tank tot het wiel”, schrijft Denner. “Want het wereldwijde klimaat is niet alleen de directe output van de auto, maar ook de uitstoot bij de productie van brandstof en elektriciteit.”Bekijk de analyse van de nieuwe Europese reductiedoelen.

Tegen elkaar uitspelen

De discussie zou volgens Denner niet moeten gaan over de keuze voor de verbrandingsmotor of de elektrische aandrijflijn. “De CO2-uitstoot ligt van beide niet zo ver uit elkaar wanneer je de hele keten meeneemt in de vergelijking. Het wordt tijd dat de ene krachtbron niet langer tegen de ander wordt uitgespeeld, maar dat gekeken word naar de meest effectieve combinatie.”

De Bosch-topman heeft ook kritiek op de Duitse regering die een CO2-reductie van dertig procent nastreeft waar een groot deel van de Europese lidstaten veertig procent wil. “Deze merkwaardige houding ten opzicht van een wereldwijd probleem is onbegrijpelijk”, vindt Denner.

Kolengestookte auto

Ook VW-chef Herbert Diess sprak zich afgelopen week in de Duitse media uit over het blindstaren op elektrisch vervoer als schoon alternatief voor de verbrandingsmotor. “We moeten er voor waken dat we in werkelijkheid niet overschakelen op elektrische auto’s, maar op kolen gestookte auto’s. Alleen al bij de productie van accu’s in een fabriek die draait op stroom uit een kolencentrale wordt vijf ton CO2 geproduceerd. En wanneer deze accu vervolgens in een auto komt te zitten die rijdt op elektriciteit uit een kolencentrale, wordt e-mobiliteit volstrekte onzin.” Desondanks zet Volkswagen vol in op de elektrische auto.

Bosch-ceo: Auto-industrie kan meer doen aan klimaatbescherming | Fleet&Mobility
Overig

Bosch-ceo: Auto-industrie kan meer doen aan klimaatbescherming

Volkmar Denner is teleurgesteld in de Duitse politiek en auto-industrie. (foto: Bosch)

Volgens topman Volkmar Denner richt de auto-industrie zich te veel op het halen van emissie-eisen, maar kan de sector veel meer doen voor het milieu.

De auto-industrie kan meer doen voor de bescherming van het klimaat, dan alleen het strikt noodzakelijke dat het nu doet. Dat schrijft Bosch-ceo Volkmar Denner in een commentaar in de Duitse krant Handelsblatt. De topman van de grootste toeleverancier van de Europese auto-industrie vindt dat “de industrie bovenal verder moet kijken dan alleen het melden van de realistische verbruikscijfers zoals de WLTP die voorschrijft. Hoe vollediger we CO2-emissies registreren, hoe effectiever de strijd tegen klimaatverandering is.”

De milieuministers van de Europese lidstaten kwamen afgelopen week overeen dat nieuwe auto’s in 2030 35 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2020. Volgens Denner zijn deze CO2-limieten slechts een deel van de oplossing. “De hele energieketen van elektriciteitscentrales en raffinaderijen moet deel uitmaken van de emissie-eisen. Het gaat om de uitstoot vanaf de bron en niet alleen van de tank tot het wiel”, schrijft Denner. “Want het wereldwijde klimaat is niet alleen de directe output van de auto, maar ook de uitstoot bij de productie van brandstof en elektriciteit.”Bekijk de analyse van de nieuwe Europese reductiedoelen.

Tegen elkaar uitspelen

De discussie zou volgens Denner niet moeten gaan over de keuze voor de verbrandingsmotor of de elektrische aandrijflijn. “De CO2-uitstoot ligt van beide niet zo ver uit elkaar wanneer je de hele keten meeneemt in de vergelijking. Het wordt tijd dat de ene krachtbron niet langer tegen de ander wordt uitgespeeld, maar dat gekeken word naar de meest effectieve combinatie.”

De Bosch-topman heeft ook kritiek op de Duitse regering die een CO2-reductie van dertig procent nastreeft waar een groot deel van de Europese lidstaten veertig procent wil. “Deze merkwaardige houding ten opzicht van een wereldwijd probleem is onbegrijpelijk”, vindt Denner.

Kolengestookte auto

Ook VW-chef Herbert Diess sprak zich afgelopen week in de Duitse media uit over het blindstaren op elektrisch vervoer als schoon alternatief voor de verbrandingsmotor. “We moeten er voor waken dat we in werkelijkheid niet overschakelen op elektrische auto’s, maar op kolen gestookte auto’s. Alleen al bij de productie van accu’s in een fabriek die draait op stroom uit een kolencentrale wordt vijf ton CO2 geproduceerd. En wanneer deze accu vervolgens in een auto komt te zitten die rijdt op elektriciteit uit een kolencentrale, wordt e-mobiliteit volstrekte onzin.” Desondanks zet Volkswagen vol in op de elektrische auto.