Focwa: EV’s rijden veel vaker schade

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
EV's rijden vaker schade. (Foto: Shutterstock)

EV’s rijden gemiddeld twee keer zo vaak schade als een auto met conventionele aandrijving. Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto eens in de acht jaar schade, bij een EV is dat eens per vier jaar. Bij de Tesla model X en S is dat eens per drie jaar. Dat meldt branchevereniging Focwa in zijn ledenblad. De brancheorganisatie gaat de cijfers nog analyseren. De Focwa, die zich baseert op data van gerepareerde schades, doet geen uitspraken over de reden dat EV’s gemiddeld meer schade rijden. Een reden zou kunnen zijn dat EV’s voornamelijk zakelijk worden ingezet en derhalve aanzienlijk meer kilometers maken. Ook wordt schade (bijna) altijd gemeld. EV’s zijn inmiddels goed voor 9 procent van alle leaseregistraties.

Volgens de organisatie ligt het gemiddelde schadebedrag van EV’s ver boven het gemiddelde schadebedrag. Uit Audatex-cijfers blijkt dat de gemiddelde schadecalculatie rond de 1.200 euro ligt. Het herstel van schade aan een Model X kost dit jaar gemiddeld 3.400 euro. Ook bij een Model S (2.200 euro), Nissan Leaf (2.000 euro) en een Volkswagen e-Golf (1.600) ligt het gemiddelde schadebedrag hoger. Eerder al bleek het gemiddelde schadebedrag bij auto’s met ADAS-systemen aanzienlijk hoger te liggen.

 

Focwa: EV’s rijden veel vaker schade | Fleet&Mobility

Focwa: EV’s rijden veel vaker schade

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
EV's rijden vaker schade. (Foto: Shutterstock)

EV’s rijden gemiddeld twee keer zo vaak schade als een auto met conventionele aandrijving. Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto eens in de acht jaar schade, bij een EV is dat eens per vier jaar. Bij de Tesla model X en S is dat eens per drie jaar. Dat meldt branchevereniging Focwa in zijn ledenblad. De brancheorganisatie gaat de cijfers nog analyseren. De Focwa, die zich baseert op data van gerepareerde schades, doet geen uitspraken over de reden dat EV’s gemiddeld meer schade rijden. Een reden zou kunnen zijn dat EV’s voornamelijk zakelijk worden ingezet en derhalve aanzienlijk meer kilometers maken. Ook wordt schade (bijna) altijd gemeld. EV’s zijn inmiddels goed voor 9 procent van alle leaseregistraties.

Volgens de organisatie ligt het gemiddelde schadebedrag van EV’s ver boven het gemiddelde schadebedrag. Uit Audatex-cijfers blijkt dat de gemiddelde schadecalculatie rond de 1.200 euro ligt. Het herstel van schade aan een Model X kost dit jaar gemiddeld 3.400 euro. Ook bij een Model S (2.200 euro), Nissan Leaf (2.000 euro) en een Volkswagen e-Golf (1.600) ligt het gemiddelde schadebedrag hoger. Eerder al bleek het gemiddelde schadebedrag bij auto’s met ADAS-systemen aanzienlijk hoger te liggen.