Tomtom wint rechtszaak van Tom (MKB Brandstof)

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:

Het Rotterdamse MKB brandstof, leverancier van tankpassen, heeft inbreuk gemaakt op de merkrechten van navigatiebedrijf Tomtom. Zo luidt het vonnis van de rechtbank in Den Haag. Door dit vonnis kan Tomtom een schadevergoeding eisen voor de vastgestelde merkinbreuk. MKB Brandstof meldt aan het FD dat het in beroep gaat.

MKB Brandstof had enkele jaren een campagne lopen met Tom de Ridder. In 2016 heeft het bedrijf vervolgens negen maanden lang ‘Tom’ als bedrijfsnaam gebruikt. Vooraf is tussen de twee bedrijven wel overleg geweest over het gebruik van de naam. Tomtom was echter in de veronderstelling dat alleen een goedgekeurd ‘Tom’-logo zou worden gebruikt voor niet-concurrerende producten. MKB Brandstof is de naam Tom gaan gebruiken voor andere diensten dan alleen brandstofkaarten.

Eerder al werd MKB Brandstof gesommeerd de naamsverandering terug te draaien. 

Een andere rechter zal de hoogte van de schadevergoeding bepalen. Daarbij kijkt het onder meer naar de inbreuk op het merkimago van Tomtom. De waarde van Tomtom bedroeg in 2016 volgens consultancybureau Brand Finance 261 miljoen euro.

Tomtom, dat in 2018 op een omzet van 860 miljoen euro (-5%) een nettowinst realiseerde van 44,8 miljoen euro, wil niet reageren.

Lees hier het vonnis.

Tomtom wint rechtszaak van Tom (MKB Brandstof) | Fleet&Mobility

Tomtom wint rechtszaak van Tom (MKB Brandstof)

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:

Het Rotterdamse MKB brandstof, leverancier van tankpassen, heeft inbreuk gemaakt op de merkrechten van navigatiebedrijf Tomtom. Zo luidt het vonnis van de rechtbank in Den Haag. Door dit vonnis kan Tomtom een schadevergoeding eisen voor de vastgestelde merkinbreuk. MKB Brandstof meldt aan het FD dat het in beroep gaat.

MKB Brandstof had enkele jaren een campagne lopen met Tom de Ridder. In 2016 heeft het bedrijf vervolgens negen maanden lang ‘Tom’ als bedrijfsnaam gebruikt. Vooraf is tussen de twee bedrijven wel overleg geweest over het gebruik van de naam. Tomtom was echter in de veronderstelling dat alleen een goedgekeurd ‘Tom’-logo zou worden gebruikt voor niet-concurrerende producten. MKB Brandstof is de naam Tom gaan gebruiken voor andere diensten dan alleen brandstofkaarten.

Eerder al werd MKB Brandstof gesommeerd de naamsverandering terug te draaien. 

Een andere rechter zal de hoogte van de schadevergoeding bepalen. Daarbij kijkt het onder meer naar de inbreuk op het merkimago van Tomtom. De waarde van Tomtom bedroeg in 2016 volgens consultancybureau Brand Finance 261 miljoen euro.

Tomtom, dat in 2018 op een omzet van 860 miljoen euro (-5%) een nettowinst realiseerde van 44,8 miljoen euro, wil niet reageren.

Lees hier het vonnis.