Actueel

Laatste update:

Tomtom Traffic Index: Den Haag de traagste stad, Amsterdam de duurste

Verkeersdrukte in Den Haag
(Foto: Shutterstock)

Automobilisten zijn in 2023 in de Nederlandse steden meer tijd verloren in het verkeer, veroorzaakt door drukkere spitsuren. Daarbij zorgde de drukte voor hogere EV-kosten, zo blijkt uit de meest recente Tomtom Traffic Index.

Deze ‘verkeersindex’ toont aan dat de reistijd met de auto in de stad in vrijwel elke onderzochte plaats toenam in 2023. De vertraging was het grootst in Den Haag, waar automobilisten tijdens de spits een gemiddelde snelheid van 31 kilometer per uur haalden. Tomtom berekende de extra reistijd op basis van een rit van 10 kilometer heen en 10 kilometer terug tijdens de drukste delen van de dag. Over een heel jaar gerekend zijn automobilisten meer dan 72 uur extra kwijt voor zo’n route door Den Haag dan wanneer er geen files en opstoppingen hadden gestaan. Dat is bijna anderhalf uur meer dan in 2022.

In Utrecht nam de totale vertraging met ruim zes uur toe tot bijna 71 uur vertraging. In Nijmegen steeg de extra reistijd van ruim 55 uur naar ruim 60 uur. Daarna volgen Rotterdam en Amsterdam.

Van de zeventien onderzochte steden in Nederland heeft Almere de minste vertraging. In Leiden is de extra reistijd afgenomen en in Amersfoort bleef die vrijwel gelijk.

Amsterdam

Verder blijkt uit de verkeersindex van het navigatiebedrijf dat Amsterdam de duurste stad is voor brandstofauto’s. Een automobilist die in de hoofdstad 10.000 kilometer per jaar rijdt, is met een benzineauto 1.411 euro kwijt en met een dieselvoertuig 1.139 euro. Amsterdam wordt gevolgd door Utrecht en Rotterdam. De voordeligste stad van Nederland om in een brandstofauto te rijden is Den Bosch, waar een automobilist (die 10.000 kilometer aflegt) gemiddeld iets meer dan 1.000 euro per jaar kwijt is.

Rotterdam is voor elektrisch rijden de duurste stad van Nederland. Iemand die 10.000 kilometers in een EV rijdt, is 840 euro kwijt in de Maasstad. Met 750 euro is Nijmegen de voordeligste stad van Nederland voor EV-rijders.

De kosten voor EV-rijders zijn in 2023 met 4 procent toegenomen, zo stelt Tomtom. Gemiddeld betaalt een rijder van een elektrische auto nu bijna 40 euro extra door vertraging in het verkeer. Dat heeft meerdere oorzaken, aldus het navigatiebedrijf. ‘Zo gaat het gebruik van de verwarming bij een EV volledig op de accu en bij brandstofauto wordt de restwarmte van de motor gebruikt. Daarnaast verbruiken elektrische auto’s veel energie tijdens het optrekken, omdat de auto’s vaak relatief zwaar zijn,’ aldus Tomtom in een verklaring.

Brandstofprijzen

Uit de analyse blijkt verder dat rijden met een brandstofauto in 2023 goedkoper werd. Volgens de navigatiedienstverlener heeft dat onder meer te maken met brandstofprijzen, die in 2022 hoger waren. Voor dieselauto’s was de gemiddelde autorit in 2023 ongeveer 14 procent goedkoper dan in 2022, voor benzineauto’s was dit 10 procent.

Vorige week kwam de ANWB met een analyse waaruit bleek dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent steeg. Het aantal files is nu weer op het niveau van vóór de coronapandemie.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Tomtom Traffic Index: Den Haag de traagste stad, Amsterdam de duurste | Fleet&Mobility

Tomtom Traffic Index: Den Haag de traagste stad, Amsterdam de duurste

Tomtom traffic Index • Automobilisten zijn in 2023 in de Nederlandse steden meer tijd verloren in het verkeer, veroorzaakt door drukkere spitsuren. Daarbij zorgde de drukte voor hogere EV-kosten, zo blijkt uit de meest recente Tomtom Traffic Index.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Verkeersdrukte in Den Haag
(Foto: Shutterstock)

Deze ‘verkeersindex’ toont aan dat de reistijd met de auto in de stad in vrijwel elke onderzochte plaats toenam in 2023. De vertraging was het grootst in Den Haag, waar automobilisten tijdens de spits een gemiddelde snelheid van 31 kilometer per uur haalden. Tomtom berekende de extra reistijd op basis van een rit van 10 kilometer heen en 10 kilometer terug tijdens de drukste delen van de dag. Over een heel jaar gerekend zijn automobilisten meer dan 72 uur extra kwijt voor zo’n route door Den Haag dan wanneer er geen files en opstoppingen hadden gestaan. Dat is bijna anderhalf uur meer dan in 2022.

In Utrecht nam de totale vertraging met ruim zes uur toe tot bijna 71 uur vertraging. In Nijmegen steeg de extra reistijd van ruim 55 uur naar ruim 60 uur. Daarna volgen Rotterdam en Amsterdam.

Van de zeventien onderzochte steden in Nederland heeft Almere de minste vertraging. In Leiden is de extra reistijd afgenomen en in Amersfoort bleef die vrijwel gelijk.

Amsterdam

Verder blijkt uit de verkeersindex van het navigatiebedrijf dat Amsterdam de duurste stad is voor brandstofauto’s. Een automobilist die in de hoofdstad 10.000 kilometer per jaar rijdt, is met een benzineauto 1.411 euro kwijt en met een dieselvoertuig 1.139 euro. Amsterdam wordt gevolgd door Utrecht en Rotterdam. De voordeligste stad van Nederland om in een brandstofauto te rijden is Den Bosch, waar een automobilist (die 10.000 kilometer aflegt) gemiddeld iets meer dan 1.000 euro per jaar kwijt is.

Rotterdam is voor elektrisch rijden de duurste stad van Nederland. Iemand die 10.000 kilometers in een EV rijdt, is 840 euro kwijt in de Maasstad. Met 750 euro is Nijmegen de voordeligste stad van Nederland voor EV-rijders.

De kosten voor EV-rijders zijn in 2023 met 4 procent toegenomen, zo stelt Tomtom. Gemiddeld betaalt een rijder van een elektrische auto nu bijna 40 euro extra door vertraging in het verkeer. Dat heeft meerdere oorzaken, aldus het navigatiebedrijf. ‘Zo gaat het gebruik van de verwarming bij een EV volledig op de accu en bij brandstofauto wordt de restwarmte van de motor gebruikt. Daarnaast verbruiken elektrische auto’s veel energie tijdens het optrekken, omdat de auto’s vaak relatief zwaar zijn,’ aldus Tomtom in een verklaring.

Brandstofprijzen

Uit de analyse blijkt verder dat rijden met een brandstofauto in 2023 goedkoper werd. Volgens de navigatiedienstverlener heeft dat onder meer te maken met brandstofprijzen, die in 2022 hoger waren. Voor dieselauto’s was de gemiddelde autorit in 2023 ongeveer 14 procent goedkoper dan in 2022, voor benzineauto’s was dit 10 procent.

Vorige week kwam de ANWB met een analyse waaruit bleek dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen is in 2023 met 17 procent steeg. Het aantal files is nu weer op het niveau van vóór de coronapandemie.