Achter de cijfers | Corona als breekijzer voor occasionlease

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen. (Foto: Imagin.studio)

Piepend en krakend is de autobranche de afgelopen tijd tot stilstand gekomen. En nu komt deze als een oude trein piepend en krakend langzaam weer op gang. Autofabrieken werden gesloten door het Coronavirus waardoor de toevoer van nieuwe auto’s stokte. Productiestop. Afleverstop. Mensen bezoeken nauwelijks meer autoshowrooms en iedereen vraagt zich af hoe dit nu verder moet. Nu de verspreiding van het virus langzaam onder controle lijkt te komen, begint er weer wat beweging te ontstaan. Autofabrikanten zijn druk bezig om te bekijken hoe en wanneer de productie weer opgestart kan worden en dealers hebben weer contact met klanten, waarbij een online adviesgesprek een ideale oplossing lijkt.

Onzekerheid

Voor bedrijven is er nog veel onzekerheid over de toekomst. Welke impact gaat corona hebben op hun bedrijf? En hoe ziet de mobiliteit er dan uit? Hoeveel auto’s heb ik nog nodig? Ondertussen lopen bestaande leasecontracten wel af en moet daar actie op ondernomen worden. Gaan we weer een lange termijn verplichting voor vier of vijf jaar aan, of kan het ook anders? Liever een flexibele oplossing voor wat minder lange termijn. Maar dan wel graag zonder de extra kosten die met flexibiliteit gepaard gaan.

Vanuit zowel de leasemaatschappijen als vanuit de afnemers ontstaat er nu een sweetspot genaamd occasionlease. De flexibiliteit van een kort contract, zonder de extra kosten van een kort contract.  Het leasen van een gebruikte auto is natuurlijk niets nieuws, maar juist nu lijkt het de perfecte oplossing voor zowel wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen, die eerder lieten weten auto’s nu niet op de eerste plaats te zetten. 

Er ontstaat nu een sweetspot genaamd occasionlease

Leasemaatschappijen kunnen met occasionlease nogmaals inkomsten genereren met een auto die ze toch al hebben. Dus zonder de out-of-pocket kosten van een nieuwe auto. Bovendien hoeft de ex-leaseauto op dit moment niet verkocht te worden met kans op een lagere corona-restwaarde. En de wagenparkbeheerder weet zich verzekerd van meer flexibiliteit en lagere kosten. Wie had dat gedacht, dat de corona-crisis zou zorgen voor de definitieve doorbraak van occasionlease?

Fleet&Mobility-columnist Martijn Versteegen is mede-oprichter van Imagin.studio en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan. Hij geeft regelmatig in de media zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt.

Achter de cijfers | Corona als breekijzer voor occasionlease | Fleet&Mobility

Achter de cijfers | Corona als breekijzer voor occasionlease

Redactie Redactie
• Laatste update:
Martijn Versteegen. (Foto: Imagin.studio)

Piepend en krakend is de autobranche de afgelopen tijd tot stilstand gekomen. En nu komt deze als een oude trein piepend en krakend langzaam weer op gang. Autofabrieken werden gesloten door het Coronavirus waardoor de toevoer van nieuwe auto’s stokte. Productiestop. Afleverstop. Mensen bezoeken nauwelijks meer autoshowrooms en iedereen vraagt zich af hoe dit nu verder moet. Nu de verspreiding van het virus langzaam onder controle lijkt te komen, begint er weer wat beweging te ontstaan. Autofabrikanten zijn druk bezig om te bekijken hoe en wanneer de productie weer opgestart kan worden en dealers hebben weer contact met klanten, waarbij een online adviesgesprek een ideale oplossing lijkt.

Onzekerheid

Voor bedrijven is er nog veel onzekerheid over de toekomst. Welke impact gaat corona hebben op hun bedrijf? En hoe ziet de mobiliteit er dan uit? Hoeveel auto’s heb ik nog nodig? Ondertussen lopen bestaande leasecontracten wel af en moet daar actie op ondernomen worden. Gaan we weer een lange termijn verplichting voor vier of vijf jaar aan, of kan het ook anders? Liever een flexibele oplossing voor wat minder lange termijn. Maar dan wel graag zonder de extra kosten die met flexibiliteit gepaard gaan.

Vanuit zowel de leasemaatschappijen als vanuit de afnemers ontstaat er nu een sweetspot genaamd occasionlease. De flexibiliteit van een kort contract, zonder de extra kosten van een kort contract.  Het leasen van een gebruikte auto is natuurlijk niets nieuws, maar juist nu lijkt het de perfecte oplossing voor zowel wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen, die eerder lieten weten auto’s nu niet op de eerste plaats te zetten. 

Er ontstaat nu een sweetspot genaamd occasionlease

Leasemaatschappijen kunnen met occasionlease nogmaals inkomsten genereren met een auto die ze toch al hebben. Dus zonder de out-of-pocket kosten van een nieuwe auto. Bovendien hoeft de ex-leaseauto op dit moment niet verkocht te worden met kans op een lagere corona-restwaarde. En de wagenparkbeheerder weet zich verzekerd van meer flexibiliteit en lagere kosten. Wie had dat gedacht, dat de corona-crisis zou zorgen voor de definitieve doorbraak van occasionlease?

Fleet&Mobility-columnist Martijn Versteegen is mede-oprichter van Imagin.studio en voormalig marketingdirecteur van Leaseplan. Hij geeft regelmatig in de media zijn visie op de ontwikkelingen in de automarkt.