Leasing en verhuur

Laatste update:

Leaseplan schrijft 87 miljoen euro af op remarketingauto’s en contracten

Leaseplan maakte verlies met Carnext. (Foto: Leaseplan)

Leasemaatschappij Leaseplan boekte over het eerste kwartaal van 2020 een onderliggend netto resultaat (bijzondere lasten buiten beschouwing gelaten) van 115 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 150 miljoen (-23,3%). Dat maakt het bedrijf vandaag bekend.

Leaseplan schreef over het eerste kwartaal van dit jaar 37 miljoen euro af op de occasionvoorraad en 50 miljoen op de leasecontracten. “We verwachten dat de occasionprijzen de komende 3 of 4 maanden dalen als gevolg van de Covid-19 crisis. Daarna zullen ze weer normaliseren”, zo verwacht het bedrijf. De omzet steeg met 5,6 procent naar 2,7 miljard euro, maar de uiteindelijke winst – dus inclusief eenmalige lasten – lag 85 procent lager, op 19,8 miljoen euro.

Verlies voor Carnext

De vloot groeide met 1,8 procent naar 1,9 miljoen auto’s. Ook werden er in totaal 3,5 procent meer auto’s verkocht; in totaal 74.800. Occasionplatform Carnext zag de verkoop met 33 procent stijgen naar 11.400 auto’s. Deze tak leed wel een verlies van 23 miljoen euro, mede als gevolg van een investering van 17 miljoen euro. Met car-as-a-service, waar leasing onder valt, werd een winst gemaakt van 137,9 miljoen euro: 13,3 procent minder dan het jaar daarvoor.

Een deel van de Carnext-vloot is ingezet voor occasionlease. Hiermee, en met contractverlengingen, is de inzet van nieuwe auto’s verlaagd. Op Automotive-online.nl zegt ceo Tex Gunning dat het bedrijf in de kern zeer gezond is. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis. Natuurlijk zien we in de restwaarden gelijk een val, maar een model met meerjarige contracten zorgt voor een solide en vaste inkomstenstroom. 

Leaseplan schrijft 87 miljoen euro af op remarketingauto’s en contracten | Fleet&Mobility

Leaseplan schrijft 87 miljoen euro af op remarketingauto’s en contracten

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Leaseplan maakte verlies met Carnext. (Foto: Leaseplan)

Leaseplan schreef over het eerste kwartaal van dit jaar 37 miljoen euro af op de occasionvoorraad en 50 miljoen op de leasecontracten. “We verwachten dat de occasionprijzen de komende 3 of 4 maanden dalen als gevolg van de Covid-19 crisis. Daarna zullen ze weer normaliseren”, zo verwacht het bedrijf. De omzet steeg met 5,6 procent naar 2,7 miljard euro, maar de uiteindelijke winst – dus inclusief eenmalige lasten – lag 85 procent lager, op 19,8 miljoen euro.

Verlies voor Carnext

De vloot groeide met 1,8 procent naar 1,9 miljoen auto’s. Ook werden er in totaal 3,5 procent meer auto’s verkocht; in totaal 74.800. Occasionplatform Carnext zag de verkoop met 33 procent stijgen naar 11.400 auto’s. Deze tak leed wel een verlies van 23 miljoen euro, mede als gevolg van een investering van 17 miljoen euro. Met car-as-a-service, waar leasing onder valt, werd een winst gemaakt van 137,9 miljoen euro: 13,3 procent minder dan het jaar daarvoor.

Een deel van de Carnext-vloot is ingezet voor occasionlease. Hiermee, en met contractverlengingen, is de inzet van nieuwe auto’s verlaagd. Op Automotive-online.nl zegt ceo Tex Gunning dat het bedrijf in de kern zeer gezond is. “Het businessmodel van leasing bewijst zich in elke crisis. Natuurlijk zien we in de restwaarden gelijk een val, maar een model met meerjarige contracten zorgt voor een solide en vaste inkomstenstroom.