‘Betrouwbaarheid bestellers baart zorgen’
Het gezaghebbende onderzoek richt zich zowel op zware bedrijfswagens als lichte bestellers (tot 3,5 ton). Met name die laatste groep geeft de onderzoekers `kopzorgen`, aldus de publicatie. Helemaal vergeleken met de zwaardere bedrijfswagens boven de 3,5 ton, die het steeds beter doen.
Tüv constateert vooral veel licht- en remproblemen. Maar ook voor- en achteras laten vaak problemen zien. Volgens de onderzoekers hebben de lichte bestelwagens het tegenwoordig zwaar: de auto`s worden zo efficiënt en lang mogelijk ingezet. “Waarbij er misschien niet altijd even veel aandacht is voor onderhoud”, aldus het rapport.
Fransen op leeftijd
De Mercedes Sprinter en de Volkswagens Crafter blijken de meest betrouwbare bestelwagens te zijn. Volkswagen doet het over de hele linie goed: de Caddy voert de ranglijst aan in betrouwbaarheid in de klasse city vans. In de leeftijdscategorie van 3 tot 4 jaar blijft 75,3 procent van de Caddy’s zonder gebreken. Het gemiddelde is 69,6%. In de categorie van 1 tot 2 jaar is dat zelfs 83,1 (gemiddelde: 78,4%).
Van de Transit Connect is er in de eerste twee jaar `slechts` 71,6 procent vrij van gebreken. De Fiat Ducato (71%) doet daar nog iets voor onder. De Franse merken hebben vooral op leeftijd problemen: de Renault Trafic scoort bij 9 en 10 jaar oud een percentage van 37,9 zonder gebreken (Crafter scoort 50,3%). De Citroen Jumper doet het op leeftijd nauwelijks beter.