Filezwaarte 20% gestegen in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bond verwacht dat de files de komende jaren alleen maar nog langer zullen worden. De stijging wordt veroorzaakt door de economische groei. Na een jarenlange daling noteert de ANWB sinds het voorjaar van 2014 een stijging in het aantal files.

Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files neemt weer toe. In de ochtendspits stond er in het afgelopen jaar in het hele land 16 procent meer file, overdag circa 12 procent en in de avondspits 29 procent meer. In de file top-10 zijn geen opvallende verschuivingen te zien, wel is de filezwaarte op de grote knelpunten flink gestegen.

Spreiding van het verkeersaanbod is de beste manier om het fileprobleem tijdens de spits tegen te gaan, zegt de ANWB. De bond vraagt zich alleen af in hoeverre werkgevers en werknemers mogelijkheden vinden om met aangepaste werktijden en technologische oplossingen hieraan bij te dragen.

 

 

 

2015

2014

1

A20 Hoek van HollandGouda

knp.Kleinpolderplein – knp. Gouwe

+26 %

3

2

A1 Amersfoort -> Amsterdam

knp. Muiderberg

+21 %

2

3

A27 Utrecht -> Breda

Lexmond – Gorinchem

+31 %

4

4

A1 Amsterdam -> Amersfoort

knp. Eemnes – knp. Hoevelaken

+18 %

1

5

A13 Den Haag -> Rotterdam

Delft – Berkel en Rodenrijs

+45 %

8

6

A27 Almere -> Utrecht

Hilversum – Bilthoven

+34 %

7

A15 Rotterdam -> Gorinchem

Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht

+15 %

7

8

A16 Breda -> Rotterdam

knp. Ridderkerk – knp. Terbregseplein

-1 %

6

9

A58 Tilburg -> Eindhoven

Moergestel – Oirschot

+43 %

10

A9 Alkmaar -> Amstelveen

knp. Rottepolderplein – Badhoevedorp

-3 %

5

 

 

Filezwaarte 20% gestegen in 2015 | Fleet&Mobility

Filezwaarte 20% gestegen in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bond verwacht dat de files de komende jaren alleen maar nog langer zullen worden. De stijging wordt veroorzaakt door de economische groei. Na een jarenlange daling noteert de ANWB sinds het voorjaar van 2014 een stijging in het aantal files.

Op wegen waar extra rijstroken zijn aangelegd neemt het oponthoud wel af maar de totale vertraging door files neemt weer toe. In de ochtendspits stond er in het afgelopen jaar in het hele land 16 procent meer file, overdag circa 12 procent en in de avondspits 29 procent meer. In de file top-10 zijn geen opvallende verschuivingen te zien, wel is de filezwaarte op de grote knelpunten flink gestegen.

Spreiding van het verkeersaanbod is de beste manier om het fileprobleem tijdens de spits tegen te gaan, zegt de ANWB. De bond vraagt zich alleen af in hoeverre werkgevers en werknemers mogelijkheden vinden om met aangepaste werktijden en technologische oplossingen hieraan bij te dragen.

 

 

 

2015

2014

1

A20 Hoek van HollandGouda

knp.Kleinpolderplein – knp. Gouwe

+26 %

3

2

A1 Amersfoort -> Amsterdam

knp. Muiderberg

+21 %

2

3

A27 Utrecht -> Breda

Lexmond – Gorinchem

+31 %

4

4

A1 Amsterdam -> Amersfoort

knp. Eemnes – knp. Hoevelaken

+18 %

1

5

A13 Den Haag -> Rotterdam

Delft – Berkel en Rodenrijs

+45 %

8

6

A27 Almere -> Utrecht

Hilversum – Bilthoven

+34 %

7

A15 Rotterdam -> Gorinchem

Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht

+15 %

7

8

A16 Breda -> Rotterdam

knp. Ridderkerk – knp. Terbregseplein

-1 %

6

9

A58 Tilburg -> Eindhoven

Moergestel – Oirschot

+43 %

10

A9 Alkmaar -> Amstelveen

knp. Rottepolderplein – Badhoevedorp

-3 %

5