‘Mannen vinden zelfrijdende auto saai’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Athlon onder ruim duizend Nederlanders naar het sentiment rond de zelfrijdende auto.

Mannen vinden het vooral saai om in een zelfrijdende auto te stappen, vrouwen vooral gevaarlijk. Volgens Marchel Koops, de nieuwe algemeen directeur van Athlon en VNA-bestuurder, is het verschil in veiligheidsbeleving tussen jong en oud groot. “Jongeren staan over het algemeen meer open voor technische innovatie. Ze zijn opgegroeid met techniek en durven er makkelijker op te vertrouwen. Voor veertigers speelt sentiment bij hun auto en het autorijden vaak een grotere rol. Dat kan verklaren waarom ze terughoudender zijn.” Slechts 15 procent van de twintigers vindt de zelfrijdende auto gevaarlijk, tegenover 30 procent van de vijftigers.

Ruim een derde van de Nederlanders is wel positief over de komst van de zelfrijdende auto. Vooral de verminderde filedruk wordt als belangrijkste voordeel van de zelfrijdende auto genoemd. “Mocht de zelfrijdende auto er komen, dan zal dit naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een positieve uitwerking hebben op de filedruk. Vaak draagt het rijgedrag van weggebruikers bij aan een verkeersophoping. Een zelfrijdende auto zal bijvoorbeeld niet meermaals van wegstrook wisselen om sneller thuis te komen”, aldus Koops.

Consultancy.nl liet dit jaar eenzelfde soort onderzoek uitvoeren en kwam tot de conclusie dat ruim de helft van de consumenten binnen vijf jaar een deels zelfrijdende auto wil aanschaffen. Binnen tien jaar zou 44 procen de koop van een volledig zelfrijdende auto overwegen.  

‘Mannen vinden zelfrijdende auto saai’ | Fleet&Mobility

‘Mannen vinden zelfrijdende auto saai’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij Athlon onder ruim duizend Nederlanders naar het sentiment rond de zelfrijdende auto.

Mannen vinden het vooral saai om in een zelfrijdende auto te stappen, vrouwen vooral gevaarlijk. Volgens Marchel Koops, de nieuwe algemeen directeur van Athlon en VNA-bestuurder, is het verschil in veiligheidsbeleving tussen jong en oud groot. “Jongeren staan over het algemeen meer open voor technische innovatie. Ze zijn opgegroeid met techniek en durven er makkelijker op te vertrouwen. Voor veertigers speelt sentiment bij hun auto en het autorijden vaak een grotere rol. Dat kan verklaren waarom ze terughoudender zijn.” Slechts 15 procent van de twintigers vindt de zelfrijdende auto gevaarlijk, tegenover 30 procent van de vijftigers.

Ruim een derde van de Nederlanders is wel positief over de komst van de zelfrijdende auto. Vooral de verminderde filedruk wordt als belangrijkste voordeel van de zelfrijdende auto genoemd. “Mocht de zelfrijdende auto er komen, dan zal dit naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een positieve uitwerking hebben op de filedruk. Vaak draagt het rijgedrag van weggebruikers bij aan een verkeersophoping. Een zelfrijdende auto zal bijvoorbeeld niet meermaals van wegstrook wisselen om sneller thuis te komen”, aldus Koops.

Consultancy.nl liet dit jaar eenzelfde soort onderzoek uitvoeren en kwam tot de conclusie dat ruim de helft van de consumenten binnen vijf jaar een deels zelfrijdende auto wil aanschaffen. Binnen tien jaar zou 44 procen de koop van een volledig zelfrijdende auto overwegen.