Infrastructuur Overig

Laatste update:

Nationaal Laadonderzoek: Zonnepanelen populair bij thuisladers

Een opvallend hoog  aantal EV-rijders (79%) die thuisladen heeft zonnepanelen (foto: Shutterstock)

Ondanks de stijgende energieprijzen zijn EV-rijders over het algemeen tevreden over de laadinfrastructuur in ons land. Zowel thuis- als publieke laadpunten scoren goed.

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Dit jaar deden bijna drieduizend respondenten mee aan het onderzoek.

Stijgende energieprijzen

In de editie 2022 was er aandacht voor het effect van stijgende energieprijzen op het laadgedrag. De stroomprijs is gedurende de onderzoeksperiode (11 april 2021 tot 1 juni  2022) sterk gestegen. Ruim een vijfde van de thuisladers (21%) geeft aan een duurder stroomcontract te hebben. Een vierde van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest er voor om vanwege kosten van thuis laadpunt naar een publiek laadpunt  over te stappen om te laden. 

“Als straks de meeste stroom-contracten thuis duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Dit effect zal waarschijnlijk van tijdelijke aard zijn. “Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Een opvallend hoog aantal EV-rijders (79%) die thuisladen heeft zonnepanelen, terwijl landelijk zo’n 19 procent van de huishoudens zonnepanelen heeft.

Elektrisch rijders tevreden over laadinfrastructuur in Nederland

EV-rijders zijn over het algemeen erg tevreden over verschillende manieren van laden. Thuislaadpunten scoren het hoogst (9,3), openbare laadpunten (6,8) het laagst. Het overgrote deel van de EV-rijders laadt thuis op eigen terrein de auto op.

Plaatsing publieke laadpunten gaat minder snel

In 45 procent van de geslaagde aanvragen van een publieke laadpaal duurde het 7 tot 12 maanden tot plaatsing. Ook binnen een Vereniging van Eigenaren loopt nog driekwart tegen problemen aan. Maarten van Biezen: “Het helpt om minder vraag gestuurd te plaatsen en veel vaker laadpunten te plannen en te plaatsen, om doorlooptijden te verkleinen. Gelukkig zien we dit nu vaker gebeuren.” Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive Kennisbank

Snelladen

Dertig procent van de volledig elektrische rijders rijdt nooit meer kilometers op een dag dan de actieradius van hun EV. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent geeft aan maximaal twee keer per maand bij te laden. 65 procent van de EV-rijders gebruikt wel eens een snellader en die groep is er erg tevreden over (rapportcijfer 7,9).

Met de EV naar het buitenland

63 procent gaat met de EV ook naar het buitenland voor werk of vakantie. De grootste groep die dat niet doet bestaat uit mensen die überhaupt niet met de auto naar het buitenland gaat. Eerder berichtgeving in diverse media dat EV-rijders vaak met een benzineauto naar het buitenland gaan, blijkt niet uit de cijfers. Slechts zes procent geeft aan dit te doen.

In een ander onderzoek van ElaadNL werd al bekend gemaakt dat de energievraag op bedrijven terreinen fors hoger is door de elektrificeren. Ook is het bedrijf recent een samenwerking aangegaan met Californië voor onderzoek naar laadinfrastructuur.

Nationaal Laadonderzoek: Zonnepanelen populair bij thuisladers | Fleet&Mobility

Nationaal Laadonderzoek: Zonnepanelen populair bij thuisladers

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Een opvallend hoog  aantal EV-rijders (79%) die thuisladen heeft zonnepanelen (foto: Shutterstock)

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Dit jaar deden bijna drieduizend respondenten mee aan het onderzoek.

Stijgende energieprijzen

In de editie 2022 was er aandacht voor het effect van stijgende energieprijzen op het laadgedrag. De stroomprijs is gedurende de onderzoeksperiode (11 april 2021 tot 1 juni  2022) sterk gestegen. Ruim een vijfde van de thuisladers (21%) geeft aan een duurder stroomcontract te hebben. Een vierde van de EV-rijders met een aangepast en duurder energiecontract kiest er voor om vanwege kosten van thuis laadpunt naar een publiek laadpunt  over te stappen om te laden. 

“Als straks de meeste stroom-contracten thuis duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Dit effect zal waarschijnlijk van tijdelijke aard zijn. “Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Een opvallend hoog aantal EV-rijders (79%) die thuisladen heeft zonnepanelen, terwijl landelijk zo’n 19 procent van de huishoudens zonnepanelen heeft.

Elektrisch rijders tevreden over laadinfrastructuur in Nederland

EV-rijders zijn over het algemeen erg tevreden over verschillende manieren van laden. Thuislaadpunten scoren het hoogst (9,3), openbare laadpunten (6,8) het laagst. Het overgrote deel van de EV-rijders laadt thuis op eigen terrein de auto op.

Plaatsing publieke laadpunten gaat minder snel

In 45 procent van de geslaagde aanvragen van een publieke laadpaal duurde het 7 tot 12 maanden tot plaatsing. Ook binnen een Vereniging van Eigenaren loopt nog driekwart tegen problemen aan. Maarten van Biezen: “Het helpt om minder vraag gestuurd te plaatsen en veel vaker laadpunten te plannen en te plaatsen, om doorlooptijden te verkleinen. Gelukkig zien we dit nu vaker gebeuren.” Bekijk het volledige onderzoek in de Automotive Kennisbank

Snelladen

Dertig procent van de volledig elektrische rijders rijdt nooit meer kilometers op een dag dan de actieradius van hun EV. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent geeft aan maximaal twee keer per maand bij te laden. 65 procent van de EV-rijders gebruikt wel eens een snellader en die groep is er erg tevreden over (rapportcijfer 7,9).

Met de EV naar het buitenland

63 procent gaat met de EV ook naar het buitenland voor werk of vakantie. De grootste groep die dat niet doet bestaat uit mensen die überhaupt niet met de auto naar het buitenland gaat. Eerder berichtgeving in diverse media dat EV-rijders vaak met een benzineauto naar het buitenland gaan, blijkt niet uit de cijfers. Slechts zes procent geeft aan dit te doen.

In een ander onderzoek van ElaadNL werd al bekend gemaakt dat de energievraag op bedrijven terreinen fors hoger is door de elektrificeren. Ook is het bedrijf recent een samenwerking aangegaan met Californië voor onderzoek naar laadinfrastructuur.