Auto en fiscus

Laatste update:

ALD: ‘Afbouw fiscale stimulans EV’s zorgt voor twijfel bij leaserijder’

Het merendeel van de leaserijders (63 procent t.o.v. 61 procent in 2021) vindt dan ook  volgens het onderzoek dat de overheid nog steeds niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren. (foto: ALD Automotive)

Meer dan de helft van leaserijders vindt emissieloze doelstelling overheid onrealistisch.

De overheid bouwt langzaam de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af. Dit tempert het enthousiasme onder leaserijders om de overstap naar EV te maken. Dat bleek uit een onderzoek van ALD Automotive. Er werd voor de tweede keer onderzoek gedaan onder zakelijke en privé leaserijders naar de fiscale maatregelen en de stimulans om als leaserijders elektrisch te (blijven) rijden. 

De bijtelling op elektrische auto’s is in 2023 gelijk aan de bijtelling van dit jaar. Het plafond waarover de verlaagde bijtelling betaalt wordt gaat echter omlaag van 35 duizend euro naar 30 duizend euro. Vanaf 2026 is het fiscale voordeel helemaal verdwenen als de bijtelling voor elektrische auto’s, hybrides en conventionele verbrandingsmotoren gelijk aan elkaar is met 22 procent.

Het merendeel van de leaserijders (63 procent ten opzichte van 61 procent in 2021) vindt dan ook  volgens het onderzoek dat de overheid nog steeds niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren. Het sentiment rond de fiscale stimulans voor particuliere leaserijders is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar, nog steeds vindt 66 procent dat de overheid meer moet doen. Het sentiment onder zakelijke rijders is iets negatiever geworden. 52 procent is nu van mening dat de overheid op fiscaal vlak voor hen te weinig doet ten opzichte van 47 procent in 2021.

Fiscale stimulans verdwijnt

De huidige bijtelling op elektrische auto’s zorgt dat een deel van de leaserijders hierdoor twijfelt om elektrisch te (blijven) rijden, aldus ALD Automotive. Vorig jaar gaf 18 procent van alle respondenten aan de bijtelling nog een stimulans te vinden om een elektrische auto boven een reguliere brandstof auto te kiezen. Dit is nu iets minder met 15 procent. 

Toekomst van mobiliteit

De redenen voor leaserijders om elektrisch te rijden passen goed bij de duurzame ambities van de overheid volgens het onderzoek. Bovenaan de lijst staan de milieuoverwegingen (30 procent), ook zien zij het als de toekomst van mobiliteit (20 procent). Op de derde plek de besparende kosten van elektrisch rijden (14 procent). De hoofdreden om niet elektrisch te rijden heeft te maken met de te hoge aanschaf- en leasekosten (21 procent), dat hierdoor de bijtelling hoger wordt staat op de tweede positie (20 procent).

“Leaserijders zijn enthousiast over elektrisch rijden en weten goed waarom ze de overstap maken, of zouden willen maken en wat de voordelen zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat leaserijders die al elektrisch rijden, weinig hindernissen zien om niet elektrisch te blijven rijden. Het is de taak voor de overheid om controle te houden op de stimulans, het is zonde als door de fiscaliteiten rondom EV de groei ervan stagneert”, aldus Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive.

“Tel je alles bij elkaar op; de hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s, met als gevolg hogere leasekosten en dan ook nog een hogere bijtelling, dan raakt het de portemonnee te veel’, vervolgt Kruisweg. “ Op deze manier wordt elektrisch rijden voor een steeds kleinere groep bereikbaar en dat is juist wat we niet willen.” Uit het onderzoek blijkt dat bijna 6 op de 10 leaserijders (57 procent) vindt de doelstelling van de overheid om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn op dit moment niet realistisch.

ALD: ‘Afbouw fiscale stimulans EV’s zorgt voor twijfel bij leaserijder’ | Fleet&Mobility

ALD: ‘Afbouw fiscale stimulans EV’s zorgt voor twijfel bij leaserijder’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Het merendeel van de leaserijders (63 procent t.o.v. 61 procent in 2021) vindt dan ook  volgens het onderzoek dat de overheid nog steeds niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren. (foto: ALD Automotive)

De overheid bouwt langzaam de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af. Dit tempert het enthousiasme onder leaserijders om de overstap naar EV te maken. Dat bleek uit een onderzoek van ALD Automotive. Er werd voor de tweede keer onderzoek gedaan onder zakelijke en privé leaserijders naar de fiscale maatregelen en de stimulans om als leaserijders elektrisch te (blijven) rijden. 

De bijtelling op elektrische auto’s is in 2023 gelijk aan de bijtelling van dit jaar. Het plafond waarover de verlaagde bijtelling betaalt wordt gaat echter omlaag van 35 duizend euro naar 30 duizend euro. Vanaf 2026 is het fiscale voordeel helemaal verdwenen als de bijtelling voor elektrische auto’s, hybrides en conventionele verbrandingsmotoren gelijk aan elkaar is met 22 procent.

Het merendeel van de leaserijders (63 procent ten opzichte van 61 procent in 2021) vindt dan ook  volgens het onderzoek dat de overheid nog steeds niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren. Het sentiment rond de fiscale stimulans voor particuliere leaserijders is vrijwel gelijk gebleven aan vorig jaar, nog steeds vindt 66 procent dat de overheid meer moet doen. Het sentiment onder zakelijke rijders is iets negatiever geworden. 52 procent is nu van mening dat de overheid op fiscaal vlak voor hen te weinig doet ten opzichte van 47 procent in 2021.

Fiscale stimulans verdwijnt

De huidige bijtelling op elektrische auto’s zorgt dat een deel van de leaserijders hierdoor twijfelt om elektrisch te (blijven) rijden, aldus ALD Automotive. Vorig jaar gaf 18 procent van alle respondenten aan de bijtelling nog een stimulans te vinden om een elektrische auto boven een reguliere brandstof auto te kiezen. Dit is nu iets minder met 15 procent. 

Toekomst van mobiliteit

De redenen voor leaserijders om elektrisch te rijden passen goed bij de duurzame ambities van de overheid volgens het onderzoek. Bovenaan de lijst staan de milieuoverwegingen (30 procent), ook zien zij het als de toekomst van mobiliteit (20 procent). Op de derde plek de besparende kosten van elektrisch rijden (14 procent). De hoofdreden om niet elektrisch te rijden heeft te maken met de te hoge aanschaf- en leasekosten (21 procent), dat hierdoor de bijtelling hoger wordt staat op de tweede positie (20 procent).

“Leaserijders zijn enthousiast over elektrisch rijden en weten goed waarom ze de overstap maken, of zouden willen maken en wat de voordelen zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat leaserijders die al elektrisch rijden, weinig hindernissen zien om niet elektrisch te blijven rijden. Het is de taak voor de overheid om controle te houden op de stimulans, het is zonde als door de fiscaliteiten rondom EV de groei ervan stagneert”, aldus Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive.

“Tel je alles bij elkaar op; de hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s, met als gevolg hogere leasekosten en dan ook nog een hogere bijtelling, dan raakt het de portemonnee te veel’, vervolgt Kruisweg. “ Op deze manier wordt elektrisch rijden voor een steeds kleinere groep bereikbaar en dat is juist wat we niet willen.” Uit het onderzoek blijkt dat bijna 6 op de 10 leaserijders (57 procent) vindt de doelstelling van de overheid om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn op dit moment niet realistisch.