‘Uitstoot BMW komt dichtst bij fabrieksnorm’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Enkele voertuigen realiseerden namelijk praktijkprestaties die wel in de buurt komen van typegoedkeuringswaarden. Hiervoor zijn geen nieuwe technologieën ontwikkeld, maar werd de beschikbare techniek beter toegepast. Zo behaalde de Euro 6-auto BMW 530 relatief lage NOx-uitstootresultaten. Dit werd volgens TNO gerealiseerd door effectieve instellingen van de motor en het EGR (uitlaatgasreductie)-systeem in combinatie met een SCR-systeem (het reduceren van NOx door een chemisch proces, zoals bijvoorbeeld Adblue).

Drie tot twintig keer te veel
Euro 5- en Euro 6-auto’s stoten in de praktijk tussen de drie en vijf keer meer NOx uit dan tijdens de typegoedkeuring op een rollenbank. Bij sterke acceleratie of bij hoge snelheden stoten ze zelfs tussen de tien en twintig keer meer NOx uit, blijkt uit de TNO-tests.

Voor het eerst maakt TNO de resultaten bekend gespecifieerd naar merk/model. TNO benadrukt dat er uit de tests niet geconcludeerd kan worden dat er door fabrikanten gefraudeerd wordt met emissiewaarden. 

‘Uitstoot BMW komt dichtst bij fabrieksnorm’ | Fleet&Mobility

‘Uitstoot BMW komt dichtst bij fabrieksnorm’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Enkele voertuigen realiseerden namelijk praktijkprestaties die wel in de buurt komen van typegoedkeuringswaarden. Hiervoor zijn geen nieuwe technologieën ontwikkeld, maar werd de beschikbare techniek beter toegepast. Zo behaalde de Euro 6-auto BMW 530 relatief lage NOx-uitstootresultaten. Dit werd volgens TNO gerealiseerd door effectieve instellingen van de motor en het EGR (uitlaatgasreductie)-systeem in combinatie met een SCR-systeem (het reduceren van NOx door een chemisch proces, zoals bijvoorbeeld Adblue).

Drie tot twintig keer te veel
Euro 5- en Euro 6-auto’s stoten in de praktijk tussen de drie en vijf keer meer NOx uit dan tijdens de typegoedkeuring op een rollenbank. Bij sterke acceleratie of bij hoge snelheden stoten ze zelfs tussen de tien en twintig keer meer NOx uit, blijkt uit de TNO-tests.

Voor het eerst maakt TNO de resultaten bekend gespecifieerd naar merk/model. TNO benadrukt dat er uit de tests niet geconcludeerd kan worden dat er door fabrikanten gefraudeerd wordt met emissiewaarden.