Column Blink | Duur groen
Het overgrote merendeel werd in de zakelijke markt afgezet. Onder invloed van met name fiscale prikkels in de vorm van een lagere bijtelling ging leasend Nederland massaal over op duurzaam autorijden. Nu de fiscale vooruitzichten minder rooskleurig zijn, valt de verkoop van deze auto’s nagenoeg stil.
`Iedereen is zich bewust van het belang van duurzaamheid, maar niemand wil er extra voor betalen.`
De particuliere koper lijkt niet warm te lopen voor elektrische of hybride auto’s. De auto’s zijn nog altijd duizenden euro’s duurder dan die met een conventionele verbrandingsmotor. Aanbieders van duurzame mobiliteit blijven met het verkoopargument van duurzaamheid als belangrijkste koopdriver zwaaien, terwijl de consument het accent legt op voordeel en gemak.
Iedereen is zich bewust van het belang van duurzaamheid, maar niemand wil er extra voor betalen. Het succes van autodelen wordt bijvoorbeeld niet bepaald door de duurzaamheid ervan, maar door het gemak dat het kan opleveren. Slechts op het moment dat duurzaamheid zich ook vertaalt in direct en tastbaar voordeel is de consument bereid tot aanschaf over te gaan.
Als de aanbieders van mobiliteit serieus zijn in hun statements over het belang van duurzaamheid moeten ze allereerst bereid zijn hun producten niet alleen het keurmerk van duurzaamheid mee te geven maar ook te investeren in de afzet ervan. In private lease zijn nauwelijks aanbieders te vinden die bijvoorbeeld een elektrische auto tegen een concurrerende prijs aanbieden, terwijl hun milieuparagrafen in het jaarverslag vol staan van al hun goede bedoelingen op het gebied van groene mobiliteit.
Het is wachten op die durfinvesteerders die bereid zijn om de consument ook een financieel voordeel te bieden voor hun duurzame keuze.
Daar bovenop zou ook de overheid voor consumenten financiële prikkels moeten creëren zoals ze dat eerder bij de zakelijke markt deed. Dat zou pas echt een investering in duurzaamheid zijn.
Hans Blink is zelfstandig consulent en voormalig ceo van Athlon Car Lease International. Deze column verscheen eerder in Fleet & mobility 2 2016.