Leasing en verhuur

Laatste update:

Column Versteegen | Grijs kentekens saai? Ik dacht het niet

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Vroeger was alles beter. Of in ieder geval een stuk eenvoudiger. Zeker wanneer je als wagenparkbeheerder moest vaststellen wat voor een auto iemand mocht rijden. Het brandstofomslagpunt was belangrijk bij de toewijzing van een (lease)auto. Reed je weinig kilometers, dan kreeg iemand een benzine. En de veelrijders kregen een diesel of misschien een LPG. Alhoewel we die laatste nu nog maar zelden tegenkomen.

Met de opkomst van elektrische aandrijflijnen is het een stuk lastiger geworden. Hybride’s, PHEV’s, BEV’s… Wanneer een plug-in? Hoeveel kilometers kun je echt elektrisch rijden? Wat is het gemiddelde verbruik dan eigenlijk? Laden mijn medewerkers wel voldoende? En wanneer mag iemand een volledig elektrische auto? Naast factoren als vergroening en medewerkerstevredenheid zijn kosten altijd zwaarwegend geweest in de keuze van een brandstofsoort of aandrijflijn. Gelukkig geven leasemaatschappijen, onafhankelijke fleetconsultants en andere experts graag advies aan de mobiliteitsmanagers.

Soms gaat het hierbij echter faliekant mis. Zo kwam de Rabobank onlangs met een kostenvergelijking tussen een benzine en een elektrische auto, opgesteld door niemand minder dan de senior Advisor Electric Mobility van de TU Eindhoven. De mooi opgemaakte vergelijking straalde professionaliteit uit. Maar wie goed naar de cijfers keek, kon al snel de conclusie trekken dat het inhoudelijk niet klopte. Onderhoudskosten/R.O.B. voor de EV waren irreëel (7 euro per maand, dat is niet eens genoeg voor de banden); exploitatiekosten en netto bijtelling werden opgeteld, et cetera. De reacties op de vergelijking waren dan ook niet mals. Inclusief de bekende emoties van petrolheads en EV-lovers.

Inmiddels staan de elektrische bestelauto’s voor de deur. Bestelauto’s worden doorgaans meer op ratio gekocht dan op emotie. En er zijn vele redenen waarom een elektrische aandrijving juist voor een bestelauto soms heel interessant kan zijn en soms helemaal niet. Welke consultant komt als eerste met een echt goede vergelijking voor bestelauto’s? En als we toch bezig zijn, laten we dan ook goed kijken naar het benodigde laadvolume van de bestelauto. Maar al te vaak rijden busjes in de rondte met lucht en was een kleinere bus met een slimme inrichting veel efficiënter en voordeliger geweest. Grijs kentekens saai? Ik dacht het niet. Juist hier liggen kansen.

Column Versteegen | Grijs kentekens saai? Ik dacht het niet | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Grijs kentekens saai? Ik dacht het niet

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Met de opkomst van elektrische aandrijflijnen is het een stuk lastiger geworden. Hybride’s, PHEV’s, BEV’s… Wanneer een plug-in? Hoeveel kilometers kun je echt elektrisch rijden? Wat is het gemiddelde verbruik dan eigenlijk? Laden mijn medewerkers wel voldoende? En wanneer mag iemand een volledig elektrische auto? Naast factoren als vergroening en medewerkerstevredenheid zijn kosten altijd zwaarwegend geweest in de keuze van een brandstofsoort of aandrijflijn. Gelukkig geven leasemaatschappijen, onafhankelijke fleetconsultants en andere experts graag advies aan de mobiliteitsmanagers.

Soms gaat het hierbij echter faliekant mis. Zo kwam de Rabobank onlangs met een kostenvergelijking tussen een benzine en een elektrische auto, opgesteld door niemand minder dan de senior Advisor Electric Mobility van de TU Eindhoven. De mooi opgemaakte vergelijking straalde professionaliteit uit. Maar wie goed naar de cijfers keek, kon al snel de conclusie trekken dat het inhoudelijk niet klopte. Onderhoudskosten/R.O.B. voor de EV waren irreëel (7 euro per maand, dat is niet eens genoeg voor de banden); exploitatiekosten en netto bijtelling werden opgeteld, et cetera. De reacties op de vergelijking waren dan ook niet mals. Inclusief de bekende emoties van petrolheads en EV-lovers.

Inmiddels staan de elektrische bestelauto’s voor de deur. Bestelauto’s worden doorgaans meer op ratio gekocht dan op emotie. En er zijn vele redenen waarom een elektrische aandrijving juist voor een bestelauto soms heel interessant kan zijn en soms helemaal niet. Welke consultant komt als eerste met een echt goede vergelijking voor bestelauto’s? En als we toch bezig zijn, laten we dan ook goed kijken naar het benodigde laadvolume van de bestelauto. Maar al te vaak rijden busjes in de rondte met lucht en was een kleinere bus met een slimme inrichting veel efficiënter en voordeliger geweest. Grijs kentekens saai? Ik dacht het niet. Juist hier liggen kansen.