Meer verkeersopstoppingen door zelfrijdende auto`s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit blijkt uit een rapport van Here, een aanbieder van online cloud-diensten die wordt ondersteund door een consortium van enkele toonaangevende autofabrikanten (Mercedes-Benz, Audi en BMW), en het onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau SBD.

Volgens het onderzoek zijn er twee belangrijke factoren die zullen bepalen hoe de opkomst van zelfrijdende voertuigen het ontstaan van verkeersopstoppingen gaat beïnvloeden: het niveau van voertuigautomatisering en de acceptatie van voertuigautomatisering door automobilisten.
Daarbij tekenen de samenstellers aan dat de basisniveaus van automatisering (niveaus 1 en 2) nog een kleine positieve invloed kunnen hebben op het verminderen van verkeersopstoppingen. Hogere automatiseringsniveaus (3 t/m 5) kunnen naar hun mening juist voor meer verkeersopstoppingen zorgen wanneer relatief weinig automobilisten hier gebruik van maken. Niveau 5 is het hoogst haalbare en dat betekent volledig zelfrijdend.

Intensieve data-uitwisseling
Om dit te voorkomen is een vergaande uitwisseling van informatie tussen voertuigen en weginfrastructuur met gemeentelijke, provinciale en nationale vervoersinstanties noodzakelijk. De combinatie van voertuig- en wegsensordata, zelfrijdende auto’s en real-time locatiediensten, zullen uiteindelijk leiden tot minder verkeersopstoppingen, stelt Carrie Cox van here. “Als auto-industrie moeten we daarom een antwoord geven op de vraag wat er precies nodig is om dit te bereiken en op welke manier we de daarvoor benodigde grootschalige digitale infrastructuur moeten inrichten.”

Nieuwe generatie autonome voertuigen
Zowel Here als SBD zijn van mening dat hier nog voldoende tijd voor is. De komst van zelfrijdende auto’s gaat immers geleidelijk. De mate van voertuigautomatisering wordt wel snel opgevoerd. Volgens SBD zullen er dit jaar in Europa, de VS en China al 11 miljoen auto’s worden verkocht met rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, een automatische noodrem en systemen die het ongewild verlaten van de rijstrook voorkomen. Bovendien hebben autofabrikanten al bekend gemaakt vanaf 2020 een nieuwe generatie van autonome voertuigen te gaan introduceren met een automatiseringsniveau van 4 of 5, zodat bestuurders de controle aan hun voertuig kunnen overlaten.

Meer verkeersopstoppingen door zelfrijdende auto`s | Fleet&Mobility

Meer verkeersopstoppingen door zelfrijdende auto`s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit blijkt uit een rapport van Here, een aanbieder van online cloud-diensten die wordt ondersteund door een consortium van enkele toonaangevende autofabrikanten (Mercedes-Benz, Audi en BMW), en het onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau SBD.

Volgens het onderzoek zijn er twee belangrijke factoren die zullen bepalen hoe de opkomst van zelfrijdende voertuigen het ontstaan van verkeersopstoppingen gaat beïnvloeden: het niveau van voertuigautomatisering en de acceptatie van voertuigautomatisering door automobilisten.
Daarbij tekenen de samenstellers aan dat de basisniveaus van automatisering (niveaus 1 en 2) nog een kleine positieve invloed kunnen hebben op het verminderen van verkeersopstoppingen. Hogere automatiseringsniveaus (3 t/m 5) kunnen naar hun mening juist voor meer verkeersopstoppingen zorgen wanneer relatief weinig automobilisten hier gebruik van maken. Niveau 5 is het hoogst haalbare en dat betekent volledig zelfrijdend.

Intensieve data-uitwisseling
Om dit te voorkomen is een vergaande uitwisseling van informatie tussen voertuigen en weginfrastructuur met gemeentelijke, provinciale en nationale vervoersinstanties noodzakelijk. De combinatie van voertuig- en wegsensordata, zelfrijdende auto’s en real-time locatiediensten, zullen uiteindelijk leiden tot minder verkeersopstoppingen, stelt Carrie Cox van here. “Als auto-industrie moeten we daarom een antwoord geven op de vraag wat er precies nodig is om dit te bereiken en op welke manier we de daarvoor benodigde grootschalige digitale infrastructuur moeten inrichten.”

Nieuwe generatie autonome voertuigen
Zowel Here als SBD zijn van mening dat hier nog voldoende tijd voor is. De komst van zelfrijdende auto’s gaat immers geleidelijk. De mate van voertuigautomatisering wordt wel snel opgevoerd. Volgens SBD zullen er dit jaar in Europa, de VS en China al 11 miljoen auto’s worden verkocht met rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, een automatische noodrem en systemen die het ongewild verlaten van de rijstrook voorkomen. Bovendien hebben autofabrikanten al bekend gemaakt vanaf 2020 een nieuwe generatie van autonome voertuigen te gaan introduceren met een automatiseringsniveau van 4 of 5, zodat bestuurders de controle aan hun voertuig kunnen overlaten.