PvdA-plan: prijs huurauto moet transparanter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de PvdA worden vakantiegangers op internet nu vaak verleid met scherpe prijzen, terwijl er opeens extra kosten worden gerekend nadat er is doorgeklikt. Voortaan moeten verhuurders meteen de totaalprijs laten zien, zodat prijzen beter vergeleken kunnen worden, stelt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. Dit meldt het AD vandaag. In een reactie laat Hertz weten het plan onzinnig te vinden omdat de EC al afspraken heeft gemaakt met de grote verhuurders.

Actieplan
Het PvdA-voorstel maakt deel uit van een actieplan om problemen bij autoverhuurders aan te pakken. De Consumentenbond constateerde eerder dat er veel mis is in de branche: zo lopen de prijzen die worden gerekend voor de afkoop van het eigen risico extreem uiteen, betalen autohuurders vaak voor een extra verzekering die ze al hebben en vragen bedrijven soms een enorme borg.

Europese Commissie
Ook de Europese Commissie heeft een zestal Europese autoverhuurders al eerder gevraagd om niet langer discriminerende praktijken toe te passen. Volgens de EC bepalen autoverhuurders de huurprijs als ze weten uit welk land de aanvrager afkomstig is. Die moet dan soms het dubbele neertellen van wat een ander betaalt, aldus de EC.
PvdA – kamerlid Hoogland wil die problemen nu aanpakken en maatschappijen zoals Sixt, Europcar en Avis, verantwoordelijk kunnen stellen voor het gedrag van lokale franchise- en onderaannemers. Hij heeft hiervoor inmiddels toenadering gezocht met PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius, die de Europese Commissie tot regelgeving moet manen.

Onterechte kritiek
In een reactie op het PvdA voorstel zegt Henk van den Helder, general manager van Hertz Benelux, de kritiek van Hoogland niet geheel terecht te vinden. “Natuurlijk juichen wij als branche meer transparantie toe, maar ik denk dat de heer Hoogland niet op de hoogte is van het feit dat er sinds vorig jaar Europese wetgeving is, waaraan de vijf grote autoverhuurbedrijven, Europcar, Avis, Sixt, Enterprise en Hertz, zich hebben geconformeerd. Het probleem daarbij is alleen dat een aantal tussenpersonen, zoals Rental Cars, Holiday Cars, Auto Europe en anderen zich daar niet aan committeren en er veelal nog steeds een eigen interpretatie op nahouden. “

Ook Avis zegt zich bij monde van Andre Meesschaert, managing director Europa, te hebben gecommitteerd aan de verplichtingen van de “EU Consumer Rights Directive” en andere geldende voorschriften. “Wij geloven dat onze overeenkomsten kostentransparant zijn en ook zodanig aan klanten worden gepresenteerd. Verder zijn al onze verhuurmedewerkers volledig getraind om klanten te begeleiden gedurende het huurproces en in het uitleggen van onze huurovereenkomsten.” 

PvdA-plan: prijs huurauto moet transparanter | Fleet&Mobility

PvdA-plan: prijs huurauto moet transparanter

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de PvdA worden vakantiegangers op internet nu vaak verleid met scherpe prijzen, terwijl er opeens extra kosten worden gerekend nadat er is doorgeklikt. Voortaan moeten verhuurders meteen de totaalprijs laten zien, zodat prijzen beter vergeleken kunnen worden, stelt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland. Dit meldt het AD vandaag. In een reactie laat Hertz weten het plan onzinnig te vinden omdat de EC al afspraken heeft gemaakt met de grote verhuurders.

Actieplan
Het PvdA-voorstel maakt deel uit van een actieplan om problemen bij autoverhuurders aan te pakken. De Consumentenbond constateerde eerder dat er veel mis is in de branche: zo lopen de prijzen die worden gerekend voor de afkoop van het eigen risico extreem uiteen, betalen autohuurders vaak voor een extra verzekering die ze al hebben en vragen bedrijven soms een enorme borg.

Europese Commissie
Ook de Europese Commissie heeft een zestal Europese autoverhuurders al eerder gevraagd om niet langer discriminerende praktijken toe te passen. Volgens de EC bepalen autoverhuurders de huurprijs als ze weten uit welk land de aanvrager afkomstig is. Die moet dan soms het dubbele neertellen van wat een ander betaalt, aldus de EC.
PvdA – kamerlid Hoogland wil die problemen nu aanpakken en maatschappijen zoals Sixt, Europcar en Avis, verantwoordelijk kunnen stellen voor het gedrag van lokale franchise- en onderaannemers. Hij heeft hiervoor inmiddels toenadering gezocht met PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius, die de Europese Commissie tot regelgeving moet manen.

Onterechte kritiek
In een reactie op het PvdA voorstel zegt Henk van den Helder, general manager van Hertz Benelux, de kritiek van Hoogland niet geheel terecht te vinden. “Natuurlijk juichen wij als branche meer transparantie toe, maar ik denk dat de heer Hoogland niet op de hoogte is van het feit dat er sinds vorig jaar Europese wetgeving is, waaraan de vijf grote autoverhuurbedrijven, Europcar, Avis, Sixt, Enterprise en Hertz, zich hebben geconformeerd. Het probleem daarbij is alleen dat een aantal tussenpersonen, zoals Rental Cars, Holiday Cars, Auto Europe en anderen zich daar niet aan committeren en er veelal nog steeds een eigen interpretatie op nahouden. “

Ook Avis zegt zich bij monde van Andre Meesschaert, managing director Europa, te hebben gecommitteerd aan de verplichtingen van de “EU Consumer Rights Directive” en andere geldende voorschriften. “Wij geloven dat onze overeenkomsten kostentransparant zijn en ook zodanig aan klanten worden gepresenteerd. Verder zijn al onze verhuurmedewerkers volledig getraind om klanten te begeleiden gedurende het huurproces en in het uitleggen van onze huurovereenkomsten.”