‘Prijzen voor autoverhuur verdubbeld’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De verhuurbranche ziet de vraag toenemen. (Foto: Shutterstock)

De prijzen om een auto te huren schieten omhoog. De voornaamste reden van de prijsstijgingen is het chiptekort bij autofabrikanten, waardoor de autoproductie achterblijft. Dat meldt vakblad Automotive. Dit leidt tot een achterblijvend aanbod bij verhuurbedrijven. Henk van den Helder, directeur bij Hertz Benelux en voorzitter van Bovag Verhuurbedrijven, stipt het probleem al aan in de uitzending van Studio Automotive van 6 juli jongstleden (vanaf minuut 37). “Verhuurbedrijven verhogen de prijzen niet uit compensatie voor de slechte corona-perioden, maar omdat er een wereldwijd tekort is aan auto’s. We zien ook in Amerika dat iedereen weer aan het reizen is geslagen. Er wordt gewoon tegen elkaar opgeboden om een huurauto te bemachtigen.”

Inschrijfgeld

De bestuursvoorzitter van Europcar International, Caroline Parot, laat in de Financial Times eenzelfde geluid horen. Het bedrijf probeert de huurauto’s die het tot zijn beschikking heeft, anders te verdelen over de verschillende landen. “Auto’s verschepen is duur, en drijft de operationele kosten van het bedrijf op.” Het bedrijf zag door corona de vraag vorig jaar met 45 procent afnemen, waarna het net als veel andere verhuurmaatschappijen de vloot drastisch inkromp.

Volgens Jaco Vink, directeur van verhuurfranchise Inqar, neemt de prijsdruk vooral toe in de markt van vakantieverhuur. “Verhuurmaatschappijen kopen normaliter hoge volumes tegen een hoge korting (over de precieze hoogte doet Vink geen uitspraken, red), dus met een lagere marge voor de fabrikant of importeur. Het is dus niet gek dat ze, als er schaarste is, eerst naar andere markten kijken om hun auto’s weg te zetten. Of wel op de verhuurmarkt, maar dan tegen veel lagere kortingen.” Vink denkt dat ook zijn bedrijf niet aan prijsstijgingen kan ontkomen. “Die zullen niet zo groot zijn als de verhuur op vliegvelden. Die grote maatschappijen hebben hun vloot in omvang flink teruggebracht toen er door de lockdowns geen internationale reisverkeer mogelijk was; nu het reisverkeer op gang komt, hebben ze het probleem dat er te weinig auto’s zijn.”

‘Prijzen voor autoverhuur verdubbeld’ | Fleet&Mobility

‘Prijzen voor autoverhuur verdubbeld’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De verhuurbranche ziet de vraag toenemen. (Foto: Shutterstock)

De prijzen om een auto te huren schieten omhoog. De voornaamste reden van de prijsstijgingen is het chiptekort bij autofabrikanten, waardoor de autoproductie achterblijft. Dat meldt vakblad Automotive. Dit leidt tot een achterblijvend aanbod bij verhuurbedrijven. Henk van den Helder, directeur bij Hertz Benelux en voorzitter van Bovag Verhuurbedrijven, stipt het probleem al aan in de uitzending van Studio Automotive van 6 juli jongstleden (vanaf minuut 37). “Verhuurbedrijven verhogen de prijzen niet uit compensatie voor de slechte corona-perioden, maar omdat er een wereldwijd tekort is aan auto’s. We zien ook in Amerika dat iedereen weer aan het reizen is geslagen. Er wordt gewoon tegen elkaar opgeboden om een huurauto te bemachtigen.”

Inschrijfgeld

De bestuursvoorzitter van Europcar International, Caroline Parot, laat in de Financial Times eenzelfde geluid horen. Het bedrijf probeert de huurauto’s die het tot zijn beschikking heeft, anders te verdelen over de verschillende landen. “Auto’s verschepen is duur, en drijft de operationele kosten van het bedrijf op.” Het bedrijf zag door corona de vraag vorig jaar met 45 procent afnemen, waarna het net als veel andere verhuurmaatschappijen de vloot drastisch inkromp.

Volgens Jaco Vink, directeur van verhuurfranchise Inqar, neemt de prijsdruk vooral toe in de markt van vakantieverhuur. “Verhuurmaatschappijen kopen normaliter hoge volumes tegen een hoge korting (over de precieze hoogte doet Vink geen uitspraken, red), dus met een lagere marge voor de fabrikant of importeur. Het is dus niet gek dat ze, als er schaarste is, eerst naar andere markten kijken om hun auto’s weg te zetten. Of wel op de verhuurmarkt, maar dan tegen veel lagere kortingen.” Vink denkt dat ook zijn bedrijf niet aan prijsstijgingen kan ontkomen. “Die zullen niet zo groot zijn als de verhuur op vliegvelden. Die grote maatschappijen hebben hun vloot in omvang flink teruggebracht toen er door de lockdowns geen internationale reisverkeer mogelijk was; nu het reisverkeer op gang komt, hebben ze het probleem dat er te weinig auto’s zijn.”