Leasing en verhuur

Laatste update:

Verhuurbranche in problemen: Hertz krijgt respijt van financiers, Sixt nieuwe kredietlijn

Foto: Shutterstock

Autoverhuurbedrijf Hertz probeert met zijn geldverstrekkers tot een structurele oplossing te komen. Het heeft daarvoor tot 22 mei. De Duitse verhuurmaatschappij Sixt heeft een nieuwe kredietlijn van 1,5 miljard euro.

De in financiële nood verkerende verhuurmaatschappij Hertz heeft met een aantal van zijn financiers een tijdelijke betalingsregeling of -uitstel afgesproken. Dat meldt het bedrijf in een beurs filing. Dit geeft het bedrijf tot 22 mei de tijd om met de belangrijkste stakeholders een financieringsstrategie en – structuur te ontwikkelen die het bedrijf door de coronacrisis loodst, aldus het bedrijf. Hertz liet vorige week weten niet aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Volgens de Wall Street Journal zou het bedrijf zelfs al een faillissementsaanvraag in voorbereiding hebben. De crisis heeft vergaande gevolgen voor de verhuurbranche, vertelde Henk van den Helder, manager Hertz Benelux, eerder al in een livestream van Automotive. Zo is er door de lockdown in veel landen nauwelijks meer verkeer, waarmee de huurmarkt vrijwel tot stilstand komt. “De gesprekken zijn erop gericht om een structurele oplossing te vinden; van een faillissement is zeker geen sprake”, aldus Van den Helder.

Niet alleen Hertz zit in de problemen, alle verhuurmaatschappijen hebben het moeilijk. Door de lockdowns is de vraag naar huurauto’s vrijwel opgedroogd. Om de crisis het hoofd te kunnen bieden, heeft het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt een doorlopende kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro gekregen van de federale Kreditanstalt für Wiederaufbau en de banken Bayerische Landesbank, Commerzbank, DZ- en UniCredit-Bank. Voorwaarde is dat het bedrijf gedurende de looptijd van twee jaar geen dividend uitkeert. Dat meldt Automobilwoche.

Volgens ceo Erich Sixt is de kapitaalmarkt momenteel niet toegankelijk voor het familiebedrijf zonder een externe rating. Met de lening voor de huurvloot wil het bedrijf snel weer op de markt komen na de crisis. Het autoverhuurbedrijf kreeg in februari nog een overnamebod van Hyundai op de leasetak van Sixt.

Het autoverhuurbedrijf maakte eerder gebruik van werktijdverkorting voor een deel van zijn medewerkers in Duitsland, omdat de omzet als gevolg van de corona-crisis was ingestort. 

Verhuurbranche in problemen: Hertz krijgt respijt van financiers, Sixt nieuwe kredietlijn | Fleet&Mobility

Verhuurbranche in problemen: Hertz krijgt respijt van financiers, Sixt nieuwe kredietlijn

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De in financiële nood verkerende verhuurmaatschappij Hertz heeft met een aantal van zijn financiers een tijdelijke betalingsregeling of -uitstel afgesproken. Dat meldt het bedrijf in een beurs filing. Dit geeft het bedrijf tot 22 mei de tijd om met de belangrijkste stakeholders een financieringsstrategie en – structuur te ontwikkelen die het bedrijf door de coronacrisis loodst, aldus het bedrijf. Hertz liet vorige week weten niet aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Volgens de Wall Street Journal zou het bedrijf zelfs al een faillissementsaanvraag in voorbereiding hebben. De crisis heeft vergaande gevolgen voor de verhuurbranche, vertelde Henk van den Helder, manager Hertz Benelux, eerder al in een livestream van Automotive. Zo is er door de lockdown in veel landen nauwelijks meer verkeer, waarmee de huurmarkt vrijwel tot stilstand komt. “De gesprekken zijn erop gericht om een structurele oplossing te vinden; van een faillissement is zeker geen sprake”, aldus Van den Helder.

Niet alleen Hertz zit in de problemen, alle verhuurmaatschappijen hebben het moeilijk. Door de lockdowns is de vraag naar huurauto’s vrijwel opgedroogd. Om de crisis het hoofd te kunnen bieden, heeft het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt een doorlopende kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro gekregen van de federale Kreditanstalt für Wiederaufbau en de banken Bayerische Landesbank, Commerzbank, DZ- en UniCredit-Bank. Voorwaarde is dat het bedrijf gedurende de looptijd van twee jaar geen dividend uitkeert. Dat meldt Automobilwoche.

Volgens ceo Erich Sixt is de kapitaalmarkt momenteel niet toegankelijk voor het familiebedrijf zonder een externe rating. Met de lening voor de huurvloot wil het bedrijf snel weer op de markt komen na de crisis. Het autoverhuurbedrijf kreeg in februari nog een overnamebod van Hyundai op de leasetak van Sixt.

Het autoverhuurbedrijf maakte eerder gebruik van werktijdverkorting voor een deel van zijn medewerkers in Duitsland, omdat de omzet als gevolg van de corona-crisis was ingestort.