Fleet Lounge: wij ontmoedigen autogebruik

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het thema van deze vierde Fleet Lounge was ‘Versneld naar duurzame zakelijke mobiliteit’. Ruim 130 professionals bezochten de netwerkbijeenkomst, georganiseerd door Expomotion, in Hotel Van der Valk Houten. Van Biezen nodigde drie fleetmanagers uit om ook hun best practices te delen. Zo schoven Niels van Geenhuizen van Arcadis, Gerben Meijer van Eneco en Jack Knol van Capgemini aan.

“Ook door duurzame initiatieven in de arbeidsvoorwaarden te verweven, is de kans van slagen veel groter. Het autogebruik ontmoedigen door te sturen op parkeren werkt ook effectief”, aldus Van Biezen. Lees hier het mobiliteitsdagboek dat Van Biezen onlangs bijhield voor Fleet&Mobility.

Dubbele kosten
Het reduceren van de vloot staat bij veel managers bovenaan de lijst, maar de medewerkers van ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis moet veel naar verschillende klant reizen. Dat houdt Van Geenhuizen niet tegen om ook zijn best te doen mensen op de fiets naar hun werk te krijgen. “Gezondheid van het personeel is voor ons ook een duurzaamheidsdoelstelling.” Bij Arcadis krijgen leaserijders ook een NS Business Card. “Dan kunnen ze per reis bepalen wat handiger is: de leaseauto of het OV. Zeker 70 procent gebruikt ook de NS-kaart, 50 procent zelfs structureel. Dat wil zeggen vier keer per week.”

De NS verwacht dat deze maand een recorddrukte, vooral vanwege de aantrekkende economie. 

Een veelgehoord tegenargument van collega-fleetmanagers om naast de auto een OV-kaart aan te bieden is dat de auto dan stil staat. “En dat door medewerkers ook het OV te laten gebruiken, er dubbel betaald wordt, die auto is immers al betaald. Daar moet je over in gesprek met de leasemaatschappij om het leasecontract flexibel te maken.”

Zowel privé als zakelijk OV betalen
Bij Eneco gaat het OV-beleid nog een stap verder. Het bedrijf is gevestigd in de buurt van treinstation Rotterdam Alexander. “Onze medewerkers krijgen een OV-vrijkaart”, vertelt de mobiliteitsmanager Gerben Meijer van het energiebedrijf. “Die kaart is 24/7 geldig en kan dus zowel privé als zakelijk gebruikt worden.” Bij Eneco wordt autogebruik – afgezonderd van EV’s – steeds verder ontmoedigd. “Woonwerkers kunnen vanaf oktober hun kilometers voor nog maar 17 cent per kilometer declareren. Dat gaan we nog verder afbouwen”, zegt Meijer. De focus van Eneco voor 2020 ligt op EV, OV en de fiets. “Een leaseauto als arbeidsvoorwaarde is niet meer van deze tijd. Bij ons worden de arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s dan ook uitgefaseerd.”

Laadpaaltransacties laten op zich wachten
Jack Knol is een van de eerste mobiliteitsmanagers die actief gebruik maakt van telematica in zijn wagenpark. “De informatie die je krijgt vergroot de voorspelbaarheid van je mobiliteitskosten.” Hij vraagt dan ook bij al zijn leveranciers data op. Bij laadpaalexploitanten is volgens hem nog wel werk aan de winkel. “Het duurt vaak vier tot zes weken voordat ik de laadtransacties binnen krijg, dat is wel heel erg lang.”

Fleet&Mobility is mediapartner van de Fleet Lounge, en van het Fleet Event dat op 24 november gepland staat.

Fleet Lounge: wij ontmoedigen autogebruik | Fleet&Mobility

Fleet Lounge: wij ontmoedigen autogebruik

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het thema van deze vierde Fleet Lounge was ‘Versneld naar duurzame zakelijke mobiliteit’. Ruim 130 professionals bezochten de netwerkbijeenkomst, georganiseerd door Expomotion, in Hotel Van der Valk Houten. Van Biezen nodigde drie fleetmanagers uit om ook hun best practices te delen. Zo schoven Niels van Geenhuizen van Arcadis, Gerben Meijer van Eneco en Jack Knol van Capgemini aan.

“Ook door duurzame initiatieven in de arbeidsvoorwaarden te verweven, is de kans van slagen veel groter. Het autogebruik ontmoedigen door te sturen op parkeren werkt ook effectief”, aldus Van Biezen. Lees hier het mobiliteitsdagboek dat Van Biezen onlangs bijhield voor Fleet&Mobility.

Dubbele kosten
Het reduceren van de vloot staat bij veel managers bovenaan de lijst, maar de medewerkers van ontwerp- en consultancyorganisatie Arcadis moet veel naar verschillende klant reizen. Dat houdt Van Geenhuizen niet tegen om ook zijn best te doen mensen op de fiets naar hun werk te krijgen. “Gezondheid van het personeel is voor ons ook een duurzaamheidsdoelstelling.” Bij Arcadis krijgen leaserijders ook een NS Business Card. “Dan kunnen ze per reis bepalen wat handiger is: de leaseauto of het OV. Zeker 70 procent gebruikt ook de NS-kaart, 50 procent zelfs structureel. Dat wil zeggen vier keer per week.”

De NS verwacht dat deze maand een recorddrukte, vooral vanwege de aantrekkende economie. 

Een veelgehoord tegenargument van collega-fleetmanagers om naast de auto een OV-kaart aan te bieden is dat de auto dan stil staat. “En dat door medewerkers ook het OV te laten gebruiken, er dubbel betaald wordt, die auto is immers al betaald. Daar moet je over in gesprek met de leasemaatschappij om het leasecontract flexibel te maken.”

Zowel privé als zakelijk OV betalen
Bij Eneco gaat het OV-beleid nog een stap verder. Het bedrijf is gevestigd in de buurt van treinstation Rotterdam Alexander. “Onze medewerkers krijgen een OV-vrijkaart”, vertelt de mobiliteitsmanager Gerben Meijer van het energiebedrijf. “Die kaart is 24/7 geldig en kan dus zowel privé als zakelijk gebruikt worden.” Bij Eneco wordt autogebruik – afgezonderd van EV’s – steeds verder ontmoedigd. “Woonwerkers kunnen vanaf oktober hun kilometers voor nog maar 17 cent per kilometer declareren. Dat gaan we nog verder afbouwen”, zegt Meijer. De focus van Eneco voor 2020 ligt op EV, OV en de fiets. “Een leaseauto als arbeidsvoorwaarde is niet meer van deze tijd. Bij ons worden de arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s dan ook uitgefaseerd.”

Laadpaaltransacties laten op zich wachten
Jack Knol is een van de eerste mobiliteitsmanagers die actief gebruik maakt van telematica in zijn wagenpark. “De informatie die je krijgt vergroot de voorspelbaarheid van je mobiliteitskosten.” Hij vraagt dan ook bij al zijn leveranciers data op. Bij laadpaalexploitanten is volgens hem nog wel werk aan de winkel. “Het duurt vaak vier tot zes weken voordat ik de laadtransacties binnen krijg, dat is wel heel erg lang.”

Fleet&Mobility is mediapartner van de Fleet Lounge, en van het Fleet Event dat op 24 november gepland staat.