Future Fleet & Mobility Experience

Hoogstaande technologie bepaalt toekomstige mobiliteit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bezoekers van Future Fleet & Mobility Experience grepen hun kans om eindelijk weer te netwerken. (Foto's: Gerard van Bree)

Wie kan er beter een blik op de toekomst werpen dan iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt als futurist en trendwatcher. Zo iemand is Richard van Hooijdonk, die een onomwonden beeld schetste wat ons te wachten staat. Hoogstaande technologie, algoritmes en kunstmatige intelligentie gaan de rol van mensen grotendeels overnemen in mobiliteit en logistiek, aldus Van Hooijdonk. “En dat is maar goed ook, want door menselijk falen gaat er van alles mis in het verkeer. Zelfrijdende auto’s zijn veel slimmer en kunnen beter rijden. Voor mij is het duidelijk dat de mens dat ook niet meer moet doen. Dan zijn er ook geen stoplichten meer nodig, want de auto stopt uit zichzelf. De wereld van morgen gaat over het voorspellen van taken, waar de mens niet meer aan te pas komt.”

Mindset

Volgens Van Hooijdonk wordt vervoer in de toekomst een vloeiende aaneenschakeling van allerlei platformen en vervoermiddelen, allemaal aangestuurd via hightech systemen: van ultrasnelle hyperloops tot elektrische stadsbusjes, drones, pedelecs, supersnelle treinen en zelfrijdende auto’s. Dat de omschakeling naar zo’n mobiliteitswereld veel vergt van het innovatieve vermogen van bedrijven en organisaties, mag duidelijk zijn.

hooijdonk richard van vvbvanbree ffme2021

“Alles gaat om mindset. Hoe zit je in de wedstrijd en hoe word je een inspirerend leider binnen je organisatie waarin ruimte is om te ontdekken hoe het anders en beter kan. Daar heb je een teamcultuur voor nodig waarin je elkaar inspireert”

Als prediker van de toekomst voorspelde hij dat we te maken krijgen met een algehele ‘systeem error’ waarbij niets meer zal blijven zoals het nu is. “Big tech heeft een grote invloed op het nieuwe verdienmodel, dat geheel cloud based zal zijn. We moeten opnieuw nadenken hoe we geld gaan verdienen.  Leer hierbij van het verleden. Mensen zijn namelijk niet gemaakt om te veranderen en goed in repeterende handelingen. Maar als we blijven doen wat we deden, dan worden we niet beter.”

Beste oplossing

Volgens Martin Huisman, oprichter van de Vereniging Zakelijke Rijders, doet de leaserijder echt niet zomaar afstand van de auto om allerlei andere vervoersalternatieven uit te proberen. “De auto is voor veel leaserijders echt nog steeds hét ideale vervoermiddel én de plek om in je eigen private space van de ene naar de andere plek te komen”, denkt hij. “Jongeren van twintig zeggen nu wel weinig belang te hechten aan een eigen auto, maar ik ben benieuwd hoe ze daar over denken als ze dertig zijn en in een Vinex wonen met vrouw en kinderen. Dan is de auto toch vaak de beste oplossing.”

Toppresentaties

In de komende uitgave van vakblad Fleet&Mobility, die eind november verschijnt, is nog meer aandacht voor de presentaties van onder ander Jaap van Daalen, directeur Fleetsupport, Norbert van den Eijnden, zelfstandig adviseur voor autobedrijven en voormalig ceo Alphabet International, fiscalist Heleen Elbert, Auto&Fiscus, Rogier van Ewijk, ceo Terberg Business Mobility, en Fer Derwort, FDW Fleetmanagement.

ffme 1 fotograafvvbvanbree2021

Hoogstaande technologie bepaalt toekomstige mobiliteit | Fleet&Mobility
Future Fleet & Mobility Experience

Hoogstaande technologie bepaalt toekomstige mobiliteit

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bezoekers van Future Fleet & Mobility Experience grepen hun kans om eindelijk weer te netwerken. (Foto's: Gerard van Bree)

Wie kan er beter een blik op de toekomst werpen dan iemand die er zijn beroep van heeft gemaakt als futurist en trendwatcher. Zo iemand is Richard van Hooijdonk, die een onomwonden beeld schetste wat ons te wachten staat. Hoogstaande technologie, algoritmes en kunstmatige intelligentie gaan de rol van mensen grotendeels overnemen in mobiliteit en logistiek, aldus Van Hooijdonk. “En dat is maar goed ook, want door menselijk falen gaat er van alles mis in het verkeer. Zelfrijdende auto’s zijn veel slimmer en kunnen beter rijden. Voor mij is het duidelijk dat de mens dat ook niet meer moet doen. Dan zijn er ook geen stoplichten meer nodig, want de auto stopt uit zichzelf. De wereld van morgen gaat over het voorspellen van taken, waar de mens niet meer aan te pas komt.”

Mindset

Volgens Van Hooijdonk wordt vervoer in de toekomst een vloeiende aaneenschakeling van allerlei platformen en vervoermiddelen, allemaal aangestuurd via hightech systemen: van ultrasnelle hyperloops tot elektrische stadsbusjes, drones, pedelecs, supersnelle treinen en zelfrijdende auto’s. Dat de omschakeling naar zo’n mobiliteitswereld veel vergt van het innovatieve vermogen van bedrijven en organisaties, mag duidelijk zijn.

hooijdonk richard van vvbvanbree ffme2021

“Alles gaat om mindset. Hoe zit je in de wedstrijd en hoe word je een inspirerend leider binnen je organisatie waarin ruimte is om te ontdekken hoe het anders en beter kan. Daar heb je een teamcultuur voor nodig waarin je elkaar inspireert”

Als prediker van de toekomst voorspelde hij dat we te maken krijgen met een algehele ‘systeem error’ waarbij niets meer zal blijven zoals het nu is. “Big tech heeft een grote invloed op het nieuwe verdienmodel, dat geheel cloud based zal zijn. We moeten opnieuw nadenken hoe we geld gaan verdienen.  Leer hierbij van het verleden. Mensen zijn namelijk niet gemaakt om te veranderen en goed in repeterende handelingen. Maar als we blijven doen wat we deden, dan worden we niet beter.”

Beste oplossing

Volgens Martin Huisman, oprichter van de Vereniging Zakelijke Rijders, doet de leaserijder echt niet zomaar afstand van de auto om allerlei andere vervoersalternatieven uit te proberen. “De auto is voor veel leaserijders echt nog steeds hét ideale vervoermiddel én de plek om in je eigen private space van de ene naar de andere plek te komen”, denkt hij. “Jongeren van twintig zeggen nu wel weinig belang te hechten aan een eigen auto, maar ik ben benieuwd hoe ze daar over denken als ze dertig zijn en in een Vinex wonen met vrouw en kinderen. Dan is de auto toch vaak de beste oplossing.”

Toppresentaties

In de komende uitgave van vakblad Fleet&Mobility, die eind november verschijnt, is nog meer aandacht voor de presentaties van onder ander Jaap van Daalen, directeur Fleetsupport, Norbert van den Eijnden, zelfstandig adviseur voor autobedrijven en voormalig ceo Alphabet International, fiscalist Heleen Elbert, Auto&Fiscus, Rogier van Ewijk, ceo Terberg Business Mobility, en Fer Derwort, FDW Fleetmanagement.

ffme 1 fotograafvvbvanbree2021