Fleet Event: dominee in de MaaS-kerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Fleet Event telde 200 bezoekers. (Foto: Fleet Event)

Er is een kentering zichtbaar in de markt. De hier en daar kritiekloze wijze waarop sommigen achter de batterij-elektrische auto aanliepen, alsmede de manier waarop critici deze EV-discipelen dan, zwaaiend met slechte onderzoeken en verkeerde vergelijkingen, proberen de mond te snoeren: beide kampen zetten hun tenten steeds dichterbij elkaar. Natuurlijk is zo’n EV hartstikke mooi, vooral als de stroom groen wordt opgewekt, en uiteraard hangt er achter een diesel geen gifwolk die bij inademing direct dodelijk is. Tijdens het Fleet Event van 21 maart, dat 200 mobiliteitsmanagers naar Van der Valk Houten trok, viel het H-woord (hybride!) zelfs weer. En ook benzine is niet afgeschreven, bleek tijdens de presentatie van Jaap van der Velde van Mazda. Niet vreemd, want Mazda zet niet vol in op EV’s, maar op de Skyactiv X-motor, een “benzinemotor die net zo zuinig is als een diesel”. In Fleet&Mobility 1 van dit jaar lees je alles over de toekomst van brandstof en alternatieve aandrijflijnen.

Tijdens de diverse presentaties bleek de belangrijkste vraag ook niet te zijn welke aandrijflijn leidend wordt in zakelijke mobiliteit. Dat die zuiniger en minder milieubelastend moet zijn dan de conventionele diesel en benzine is voor iedereen wel duidelijk. “Het draait om maatwerk: iedere doelgroep voorzien van de beste mobiliteitskeuze. Elektrisch wordt een belangrijke aandrijftechniek. Veel fleetowners hebben de keuze al gemaakt. Alleen hoe snel ze in die transitie meegaan, is nog de vraag”, aldus Arjan de Putter van de EV-coöperatie, een van de sprekers van de dag.

Flexibel gedrag

Belangrijker is de vraag hoe het vervoer wordt geregeld. En voor wie. En hoe je dat op de meest efficiënte manier aanpakt. Slotspreker Martin van Overbeeke van de Mobiltieitsfabriek predikte Mobility as a Service, maar had er tegelijkertijd kritiek op. “Het wordt een stopwoord voor als je het even niet meer weet. Maar MaaS is veel meer dan het aanbod van vervoersvormen: het gaat om de dienstverlening, om het faciliteren van mobiliteit. Het openbaar vervoer, dat is geen MaaS. De trein haalt je op waar je niet bent om je ergens te brengen waar je niet wil zijn. Het gaat om het faciliteren van flexibel gedrag, door het aanbod van mobiliteit te koppelen aan dienstverlening. En die dienstverlening bestaat uit het simpel ontsluiten van dat aanbod en de administratie ervan te vereenvoudigen.” Van Overbeeke liet zelfs een paar geslaagde voorbeelden zien, waarbij een medewerker zijn leaseauto inleverde ten faveure van een mobiliteitsbudget. En geld overhield om in het weekend met een gave Range Rover op pad te gaan. Zijn die er eigenlijk wel elektrisch?

Fleet Event: dominee in de MaaS-kerk | Fleet&Mobility

Fleet Event: dominee in de MaaS-kerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Fleet Event telde 200 bezoekers. (Foto: Fleet Event)

Er is een kentering zichtbaar in de markt. De hier en daar kritiekloze wijze waarop sommigen achter de batterij-elektrische auto aanliepen, alsmede de manier waarop critici deze EV-discipelen dan, zwaaiend met slechte onderzoeken en verkeerde vergelijkingen, proberen de mond te snoeren: beide kampen zetten hun tenten steeds dichterbij elkaar. Natuurlijk is zo’n EV hartstikke mooi, vooral als de stroom groen wordt opgewekt, en uiteraard hangt er achter een diesel geen gifwolk die bij inademing direct dodelijk is. Tijdens het Fleet Event van 21 maart, dat 200 mobiliteitsmanagers naar Van der Valk Houten trok, viel het H-woord (hybride!) zelfs weer. En ook benzine is niet afgeschreven, bleek tijdens de presentatie van Jaap van der Velde van Mazda. Niet vreemd, want Mazda zet niet vol in op EV’s, maar op de Skyactiv X-motor, een “benzinemotor die net zo zuinig is als een diesel”. In Fleet&Mobility 1 van dit jaar lees je alles over de toekomst van brandstof en alternatieve aandrijflijnen.

Tijdens de diverse presentaties bleek de belangrijkste vraag ook niet te zijn welke aandrijflijn leidend wordt in zakelijke mobiliteit. Dat die zuiniger en minder milieubelastend moet zijn dan de conventionele diesel en benzine is voor iedereen wel duidelijk. “Het draait om maatwerk: iedere doelgroep voorzien van de beste mobiliteitskeuze. Elektrisch wordt een belangrijke aandrijftechniek. Veel fleetowners hebben de keuze al gemaakt. Alleen hoe snel ze in die transitie meegaan, is nog de vraag”, aldus Arjan de Putter van de EV-coöperatie, een van de sprekers van de dag.

Flexibel gedrag

Belangrijker is de vraag hoe het vervoer wordt geregeld. En voor wie. En hoe je dat op de meest efficiënte manier aanpakt. Slotspreker Martin van Overbeeke van de Mobiltieitsfabriek predikte Mobility as a Service, maar had er tegelijkertijd kritiek op. “Het wordt een stopwoord voor als je het even niet meer weet. Maar MaaS is veel meer dan het aanbod van vervoersvormen: het gaat om de dienstverlening, om het faciliteren van mobiliteit. Het openbaar vervoer, dat is geen MaaS. De trein haalt je op waar je niet bent om je ergens te brengen waar je niet wil zijn. Het gaat om het faciliteren van flexibel gedrag, door het aanbod van mobiliteit te koppelen aan dienstverlening. En die dienstverlening bestaat uit het simpel ontsluiten van dat aanbod en de administratie ervan te vereenvoudigen.” Van Overbeeke liet zelfs een paar geslaagde voorbeelden zien, waarbij een medewerker zijn leaseauto inleverde ten faveure van een mobiliteitsbudget. En geld overhield om in het weekend met een gave Range Rover op pad te gaan. Zijn die er eigenlijk wel elektrisch?