Lobbyclub: Groot deel autofabrikanten gaat CO2-targets halen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat concludeert lobbyorganisatie Transport & Environment. De organisatie stelt dat de verkoop van (PH)EV’s snel stijgt, maar waarschuwt dat dit effect tijdelijk is als de uitstooteisen niet aangescherpt worden. Ook stelt T&E dat plug-ins te weinig opgeladen worden. 

De organisatie heeft op een rij gezet hoe de fabrikanten ervoor staan. PSA, Volvo, FCA (dat poolt met Tesla) en BMW voldoen al aan de eisen, terwijl Renault, Toyota (dat poolt met Mazda), Nissan en Ford bijna aan de eisen voldoen.

Nep

Transport & Environment stelt dat dit jaar ongeveer 10 procent van de totale Europese verkoop bestaat uit auto’s met een stekker, waarvan iets meer dan de helft volledig elektrisch. Volgend jaar groeit dit percentage naar 15 procent. “De Europese auto-industrie is daarmee terug in de EV-race”, stelt Julia Poliscanova, senior director Clean Vehicles bij T&E. “Maar zonder strengere CO2-normen zal deze groei na 2021 snel afvlakken.”

Poliscanova heeft nog wel meer zorgen, onder meer over het laadgedrag. Ze noemt plug-in hybrides ook wel ‘fake electric’ auto’s. “We zien dat deze auto’s vaak niet opgeladen worden, waardoor hun CO2-uitstoot twee tot vier keer hoger is dan de fabrieksopgave. Wij roepen de EU op na 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor, inclusief PHEV’s, te verbieden.” 

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.

Lobbyclub: Groot deel autofabrikanten gaat CO2-targets halen | Fleet&Mobility

Lobbyclub: Groot deel autofabrikanten gaat CO2-targets halen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat concludeert lobbyorganisatie Transport & Environment. De organisatie stelt dat de verkoop van (PH)EV’s snel stijgt, maar waarschuwt dat dit effect tijdelijk is als de uitstooteisen niet aangescherpt worden. Ook stelt T&E dat plug-ins te weinig opgeladen worden. 

De organisatie heeft op een rij gezet hoe de fabrikanten ervoor staan. PSA, Volvo, FCA (dat poolt met Tesla) en BMW voldoen al aan de eisen, terwijl Renault, Toyota (dat poolt met Mazda), Nissan en Ford bijna aan de eisen voldoen.

Nep

Transport & Environment stelt dat dit jaar ongeveer 10 procent van de totale Europese verkoop bestaat uit auto’s met een stekker, waarvan iets meer dan de helft volledig elektrisch. Volgend jaar groeit dit percentage naar 15 procent. “De Europese auto-industrie is daarmee terug in de EV-race”, stelt Julia Poliscanova, senior director Clean Vehicles bij T&E. “Maar zonder strengere CO2-normen zal deze groei na 2021 snel afvlakken.”

Poliscanova heeft nog wel meer zorgen, onder meer over het laadgedrag. Ze noemt plug-in hybrides ook wel ‘fake electric’ auto’s. “We zien dat deze auto’s vaak niet opgeladen worden, waardoor hun CO2-uitstoot twee tot vier keer hoger is dan de fabrieksopgave. Wij roepen de EU op na 2035 de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor, inclusief PHEV’s, te verbieden.” 

Lees het hele artikel op Automotive-online.nl.