Kabinet gaat in 2028 over op duurzaam wagenpark

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Han ten Broeke: "Je ziet het fout gaat." (Foto: Bovag)

Op dit moment zijn twee van de 31 dienstauto’s van het kabinet volledig elektrisch. Alleen de bewindspersonen van het departement van Infrastructuur en Waterstaat zouden in volledig elektrische auto’s rijden. Volgens minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken zou het comfort van de huidige generatie EV’s nog te beperkt zijn voor de kabinetsleden, zo meldde zij aan de Telegraaf. Ook meldt Bruins Slot dat er rekening moet worden gehouden met de lopende contracten voor het wagenpark waarbij zij als minister nu geen aanleiding ziet voor aanscherping van de richtlijnen. Dat het kabinet pas over zes jaar overschakelt op een duurzaam wagenpark, leidde tot verbazing, vooral omdat het kabinet zich profileert als een ‘groen kabinet’. 

Paniek

“Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren”, zo reageerde Bovag-voorzitter Han ten Broeke in de televisietalkshow Op1, waar hij te gast was als chef buitenlandse zaken van HCSS. “Het kabinet is namelijk zelf te beroerd om de maatregelen te nemen die daarbij horen. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen ten opzichte van een brandstofauto. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat uiteindelijk ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Je ziet het fout gaan”, aldus Ten Broeke die vreest dat er dan maatregelen worden getroffen die marktverstorend werken.

Op dit moment gaat de subsidiepot voor EV’s maar langzaam leeg, maar begin 2021 was de subsidiepot al binnen één dag leeg. De brancheorganisatie meldde onlangs nog dat de helft van de nieuw geregistreerd EV’s door particulieren zijn aangeschaft, mede dankzij de subsidie op aanschaf of lease.

Kabinet gaat in 2028 over op duurzaam wagenpark | Fleet&Mobility

Kabinet gaat in 2028 over op duurzaam wagenpark

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Han ten Broeke: "Je ziet het fout gaat." (Foto: Bovag)

Op dit moment zijn twee van de 31 dienstauto’s van het kabinet volledig elektrisch. Alleen de bewindspersonen van het departement van Infrastructuur en Waterstaat zouden in volledig elektrische auto’s rijden. Volgens minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken zou het comfort van de huidige generatie EV’s nog te beperkt zijn voor de kabinetsleden, zo meldde zij aan de Telegraaf. Ook meldt Bruins Slot dat er rekening moet worden gehouden met de lopende contracten voor het wagenpark waarbij zij als minister nu geen aanleiding ziet voor aanscherping van de richtlijnen. Dat het kabinet pas over zes jaar overschakelt op een duurzaam wagenpark, leidde tot verbazing, vooral omdat het kabinet zich profileert als een ‘groen kabinet’. 

Paniek

“Het kabinet zegt dat er in 2030 uitsluitend nog 100 procent elektrisch mag worden verkocht. Maar dat gaat niet gebeuren”, zo reageerde Bovag-voorzitter Han ten Broeke in de televisietalkshow Op1, waar hij te gast was als chef buitenlandse zaken van HCSS. “Het kabinet is namelijk zelf te beroerd om de maatregelen te nemen die daarbij horen. Doordat de bijtelling elk jaar wordt verhoogd, wordt het minder aantrekkelijk om voor een elektrische auto te kiezen ten opzichte van een brandstofauto. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de tweedehandsmarkt en als er geen EV-occasionmarkt komt, gaat dat uiteindelijk ten koste van de CO2-doelstelling. Dat is ook de reden dat EV-markt nu moet worden gestimuleerd. Ik vrees dat het kabinet straks in paniek gaat raken en dan subsidiemaatregelen gaat nemen die tegen de markt ingaan. Je ziet het fout gaan”, aldus Ten Broeke die vreest dat er dan maatregelen worden getroffen die marktverstorend werken.

Op dit moment gaat de subsidiepot voor EV’s maar langzaam leeg, maar begin 2021 was de subsidiepot al binnen één dag leeg. De brancheorganisatie meldde onlangs nog dat de helft van de nieuw geregistreerd EV’s door particulieren zijn aangeschaft, mede dankzij de subsidie op aanschaf of lease.