Grijs beheer

Laatste update:

Branchepartijen tekenen Petitie voor behoud bpm op bestelauto

Foto: Shutterstock

Volgens onder andere MKB Nederland zorgt het afschaffen van de bpm-vrijstelling op bestelauto’s niet voor een vergroening van het grijze wagenpark.

Een consortium van branchepartijen, waaronder RAI Vereniging, MKB Nederland en Bouwend Nederland, heeft een petitie bij de Tweede Kamer ingediend tegen het afbouwen van de vrijstelling van de bpm op bestelauto’s. Volgens de ondertekenaars worden de lasten “onredelijk verzwaard” door bijtelling te heffen op bestelauto’s en heeft het eerder een averechts effect op de nodige verduurzaming van het bestelautopark. De petitie werd door voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland overhandigd aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s in onderdeel van een pakket maatregelen voor duurzaam vervoer, dat als doel heeft om de uitstoot van onder andere CO2 fors te verminderen. Er liggen hiervoor op dit moment meerdere plannen op tafel, zoals een CO2-beleid voor zakenauto’s. “Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, aannemer en transporteur die óf lange afstanden moet afleggen óf de bus zwaar moet beladen’’, zo tekent vakblad Automobielmanagement op uit de mond van Vonhof.

Zonder bpm-vrijstelling kost een dieselauto al snel meer dan 11 duizend euro meer, zo becijferde Bovag al eens. Volgens de branchevereniging zullen ondernemers dus eerder een occasion aanschaffen dan een nieuwe besteller.

Branchepartijen tekenen Petitie voor behoud bpm op bestelauto | Fleet&Mobility

Branchepartijen tekenen Petitie voor behoud bpm op bestelauto

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Een consortium van branchepartijen, waaronder RAI Vereniging, MKB Nederland en Bouwend Nederland, heeft een petitie bij de Tweede Kamer ingediend tegen het afbouwen van de vrijstelling van de bpm op bestelauto’s. Volgens de ondertekenaars worden de lasten “onredelijk verzwaard” door bijtelling te heffen op bestelauto’s en heeft het eerder een averechts effect op de nodige verduurzaming van het bestelautopark. De petitie werd door voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland overhandigd aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelauto’s in onderdeel van een pakket maatregelen voor duurzaam vervoer, dat als doel heeft om de uitstoot van onder andere CO2 fors te verminderen. Er liggen hiervoor op dit moment meerdere plannen op tafel, zoals een CO2-beleid voor zakenauto’s. “Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, aannemer en transporteur die óf lange afstanden moet afleggen óf de bus zwaar moet beladen’’, zo tekent vakblad Automobielmanagement op uit de mond van Vonhof.

Zonder bpm-vrijstelling kost een dieselauto al snel meer dan 11 duizend euro meer, zo becijferde Bovag al eens. Volgens de branchevereniging zullen ondernemers dus eerder een occasion aanschaffen dan een nieuwe besteller.