Subsidiepot voor elektrische bestelwagens is leeg

bestelwagens • De subsidiepot voor elektrische bestelwagens is sinds maandag leeg. Omdat er meer subsidie was (dit jaar 33 miljoen euro) ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dit betekent dat er dit jaar 7.500 elektrische bestelauto’s bijkomen, zo maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) bekend.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Bestelwagen.
(Foto: Shutterstock)

Het aantal elektrische bestelbussen gaat dit jaar volgens I&W met de helft stijgen. ‘En dat is mooi nieuws in aanloop naar 2025. Vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden. Bijvoorbeeld met elektrische bestelbussen,’ zo schrijft het ministerie in een toelichting.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen legt verder uit: “Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers overstappen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen.”

Laatste jaar

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine, aldus I&W. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan de 33 miljoen euro die dit jaar beschikbaar was.

Ondanks de komst van de zero-emissiezones is het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens nog fossiel. Van de dit jaar aangekochte bestelauto’s rijdt 83 procent nog op diesel, een aantal dat overigens wel daalt: in 2021 was dit nog ruim 90 procent. Dit bleek eerder deze maand uit cijfers van RDC.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van ABN Amro dat veel transportbedrijven die actief zijn in de stadslogistiek niet op tijd klaar zijn voor de zero-emissiezones.

Subsidiepot voor elektrische bestelwagens is leeg | Fleet&Mobility

Subsidiepot voor elektrische bestelwagens is leeg

bestelwagens • De subsidiepot voor elektrische bestelwagens is sinds maandag leeg. Omdat er meer subsidie was (dit jaar 33 miljoen euro) ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dit betekent dat er dit jaar 7.500 elektrische bestelauto’s bijkomen, zo maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) bekend.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Bestelwagen.
(Foto: Shutterstock)

Het aantal elektrische bestelbussen gaat dit jaar volgens I&W met de helft stijgen. ‘En dat is mooi nieuws in aanloop naar 2025. Vanaf dan mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden. Bijvoorbeeld met elektrische bestelbussen,’ zo schrijft het ministerie in een toelichting.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen legt verder uit: “Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers overstappen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen.”

Laatste jaar

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine, aldus I&W. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan de 33 miljoen euro die dit jaar beschikbaar was.

Ondanks de komst van de zero-emissiezones is het overgrote deel van de nieuw aangeschafte bedrijfswagens nog fossiel. Van de dit jaar aangekochte bestelauto’s rijdt 83 procent nog op diesel, een aantal dat overigens wel daalt: in 2021 was dit nog ruim 90 procent. Dit bleek eerder deze maand uit cijfers van RDC.

Vorig jaar bleek uit onderzoek van ABN Amro dat veel transportbedrijven die actief zijn in de stadslogistiek niet op tijd klaar zijn voor de zero-emissiezones.