Mobiliteit | Leasefietsregeling vergt missiewerk

 Litjens Litjens
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

 Nederland telt bijna 23 miljoen fietsen, volgens de brancheanalyse Fietsen van RAI Vereniging. Verdeeld over 6,4 miljoen huishoudens betekent dit ruim drie fietsen per huishouden, zo rekent de organisatie verder. Nederlanders houden dus van fietsen – in beide betekenissen van het woord. Niet zo vreemd dus dat de nieuwe fietsregeling, de zogenaamde leasefietsregeling die per 1 januari van dit jaar van kracht is geworden, de fietsbranche wakker heeft geschud. Want in de meest vereenvoudigde vorm houdt deze regeling in dat een werknemer voor een paar euro per maand een spiksplinternieuwe fiets kan rijden. Omdat in de basis een bijtelling geldt van 7 procent van de nieuwwaarde van de fiets, waarbij verder niet wordt gekeken naar het soort fiets of hoeveel kilometer er mee wordt gereden.
davidMaar het is niet altijd even eenvoudig. Want in bovengenoemd basisplaatje neemt de werkgever alle kosten van de lease op zijn schouders en heeft de werknemer een fiets waarvoor deze slechts de bijtelling op zijn bordje krijgt. Maar niet elke werkgever heeft de financiële kracht om dit voor elkaar te boksen. Dus zijn er verschillende vormen mogelijk, zoals een hogere maandelijkse bijdrage van de werknemer of een korting op het brutoloon. Het mag duidelijk zijn: de nieuwe regeling is op zich helder, maar de vele verrekenmogelijkheden trekken wat mist op. “In principe is het oude fietsenplan nieuw leven ingeblazen, maar dan in een simpelere vorm. Geen kilometeradministratie, zeven procent van de nieuwwaarde als bijtelling. Maar er zijn nog veel vragen. Van alle werkgevers weet 87 procent nog niet hoe de regeling in elkaar zit, bleek recent uit onderzoek van Nieuwsuur. Wij zijn nu missiewerk aan het verrichten op dit gebied”, zegt David Gribnau van Lease a Bike, een dochter van mobiliteitsaanbieder Pon die brood ziet in de leasefietsregeling en in Duitsland al jaren actief is.

De fietsenzaak als epicentrum

Gezondheid, parkeren, files, ziekteverzuim, als daar positieve resultaten in het verschiet liggen, is het voor de werkgever een prima plan. Vandaar de enorme vraag naar informatie die momenteel op de leasemaatschappijen afkomt. Maar er is nog een partij die flink lijkt te profiteren van de regeling: de fietsbranche. Zowel Friesland Lease, dat samen met Bovag de Bovag Leasefiets in de markt zet, als Lease a Bike geeft aan dat voor levering en onderhoud de lokale fietsenzaak hét epicentrum is. 
tom huyskensDat vraagt wat van de ondernemer: “Omdat de regeling hier ook nog niet helemaal duidelijk is, trekken wij in maart het land in om onze leden goed te informeren. Over de regeling zelf, maar ook over de kansen die dit biedt. In het voorjaar gaat de vraag zeker losbarsten, nu snuffelt iedereen er nog even aan”, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. Ook al omdat de fietsenzaak voor veel geïnteresseerde werknemers een laagdrempelig informatiepunt kan vormen, mocht een werkgever de informatie niet in huis hebben.

Plus 20 procent

jan baljeuJan Baljeu van Friesland Lease herkent het beeld dat Gribnau schetst. “Er is veel vraag naar informatie. De verkopen zijn nog niet ontploft, dat gaat nog wel even duren. Ik schat in dat het staat voor een verkoopplus van zo’n 20 procent, waarvan 90 procent elektrisch. Maar eerst moet het voor werkgevers en fleetowners duidelijk worden wat per geval de beste manier is om met de regeling om te gaan. Privélease met ondersteuning door de werkgever? Zakelijke lease? Er is geen standaardoplossing. Er is wel heel veel animo, onze agenda’s zitten op dit moment helemaal vol”, aldus Baljeu.
Zowel Gribnau als Baljeu voorziet een groeiende druk vanuit de werknemer op de werkgever. “Werknemers hebben gehoord van de regeling en hebben er wel oren naar. Maar hoe die regeling ingepast moet worden, dat is nog de vraag. De grootste groei zie ik ontstaan bij de groep die nu nog geen mobiliteitsregeling heeft, maar binnen vijftien kilometer van het werk woont”, aldus Baljeu. 
En het mes snijdt aan meerdere kanten. Zo past het fietsplan prima binnen allerlei vitaliteitsregelingen die veel werkgevers er op na houden voor hun personeel, scheelt het files én is de fiets mogelijk dé oplossing om de druk van eventuele parkeerproblematiek af te halen. “Het is fantastische kans om Nederland in beweging te krijgen en dit levert nog een vierde voordeel op: een lager ziekteverzuim”, zegt Gribnau.
De seinen lijken dus op groen te staan. Hoewel er toch een klein addertje onder het gras zit: de regeling is in de basis eenvoudig, maar ondertussen gaat het toch een en ander van de werkgevervragen. Dat een kilometeradministratie, zoals bij een leaseauto, niet van toepassing is, scheelt het nodige papierwerk. “Maar je zult toch een goede regeling moeten opstellen in verband met de verwerking van de kilometervergoeding. Die verdwijnt voor de mensen die er nu recht op hebben, maar die er voor kiezen om met de fiets te komen. Pakt zo iemand bijvoorbeeld twee keer per week de fiets en drie keer de auto, dan moet de kilometervergoeding alleen voor beide fietsdagen in mindering worden gebracht”, zegt Baljeu. Gribnau vult aan: “Er zijn verschillende manieren waarop je hier als werkgever mee kunt omgaan. Daar adviseren wij die bedrijven over.” 

De spelregels

In een whitepaper over de leasefiets stelt Lease a Bike een aantal spelregels op om de materie iets inzichtelijker te maken.

  • Vastgestelde forfaitaire bijtelling is 7 procent van de consumentenadviesprijs;
  • Werkgever (WG) gaat het leasecontract aan en stelt vervolgens de fiets ter beschikking aan werknemer (WN);
  • WG biedt de leaseregeling aan en betaalt 1) de volledige leasekosten, 2) deelt kosten met de WN, of 3) faciliteert de leaseregeling kostenneutraal;
  • Eventuele leasekosten voor WN kunnen betaald worden door uitruil van brutoloon volgens decafetariaregeling, waarbij de WN tijdelijk vrijwillig zijn brutosalaris verlaagd;
  • De leaseregeling als geheel valt buiten de Werkkostenregeling, ongeacht of WG de leasekosten (deels) betaaltof alleen faciliteert;
  • WG heeft wel de mogelijkheid het bijtellingsbedrag in de WKR te verwerken;
  • De maximale btw-aftrek voor de leasefiets is over een waarde van € 749 (€ 130 BTW) per 36 maanden, dit dient aan het einde van het jaar door WG gecorrigeerd te worden in de btw-afdracht;
  • Voor de leaseregeling dient de fiets mede ter beschikking te worden gesteld voor woon-werk verkeer. Er is geen wettelijk vastgesteld minimum bepaald voor gebruik woon-werk verkeer;
  • Accessoires zijn mogelijk in de lease even als een helm en kettingslot. Voor accessoires die niet behoren tot de consumentenadviesprijs gelden de normale loonheffingsregels;
  • De leasefiets kan gecombineerd worden met de leaseauto, ov-kaart en/of mobiliteitsbudget, maar ook met bijvoorbeeld een privéauto.
Mobiliteit | Leasefietsregeling vergt missiewerk | Fleet&Mobility

Mobiliteit | Leasefietsregeling vergt missiewerk

 Litjens Litjens
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

 Nederland telt bijna 23 miljoen fietsen, volgens de brancheanalyse Fietsen van RAI Vereniging. Verdeeld over 6,4 miljoen huishoudens betekent dit ruim drie fietsen per huishouden, zo rekent de organisatie verder. Nederlanders houden dus van fietsen – in beide betekenissen van het woord. Niet zo vreemd dus dat de nieuwe fietsregeling, de zogenaamde leasefietsregeling die per 1 januari van dit jaar van kracht is geworden, de fietsbranche wakker heeft geschud. Want in de meest vereenvoudigde vorm houdt deze regeling in dat een werknemer voor een paar euro per maand een spiksplinternieuwe fiets kan rijden. Omdat in de basis een bijtelling geldt van 7 procent van de nieuwwaarde van de fiets, waarbij verder niet wordt gekeken naar het soort fiets of hoeveel kilometer er mee wordt gereden.
davidMaar het is niet altijd even eenvoudig. Want in bovengenoemd basisplaatje neemt de werkgever alle kosten van de lease op zijn schouders en heeft de werknemer een fiets waarvoor deze slechts de bijtelling op zijn bordje krijgt. Maar niet elke werkgever heeft de financiële kracht om dit voor elkaar te boksen. Dus zijn er verschillende vormen mogelijk, zoals een hogere maandelijkse bijdrage van de werknemer of een korting op het brutoloon. Het mag duidelijk zijn: de nieuwe regeling is op zich helder, maar de vele verrekenmogelijkheden trekken wat mist op. “In principe is het oude fietsenplan nieuw leven ingeblazen, maar dan in een simpelere vorm. Geen kilometeradministratie, zeven procent van de nieuwwaarde als bijtelling. Maar er zijn nog veel vragen. Van alle werkgevers weet 87 procent nog niet hoe de regeling in elkaar zit, bleek recent uit onderzoek van Nieuwsuur. Wij zijn nu missiewerk aan het verrichten op dit gebied”, zegt David Gribnau van Lease a Bike, een dochter van mobiliteitsaanbieder Pon die brood ziet in de leasefietsregeling en in Duitsland al jaren actief is.

De fietsenzaak als epicentrum

Gezondheid, parkeren, files, ziekteverzuim, als daar positieve resultaten in het verschiet liggen, is het voor de werkgever een prima plan. Vandaar de enorme vraag naar informatie die momenteel op de leasemaatschappijen afkomt. Maar er is nog een partij die flink lijkt te profiteren van de regeling: de fietsbranche. Zowel Friesland Lease, dat samen met Bovag de Bovag Leasefiets in de markt zet, als Lease a Bike geeft aan dat voor levering en onderhoud de lokale fietsenzaak hét epicentrum is. 
tom huyskensDat vraagt wat van de ondernemer: “Omdat de regeling hier ook nog niet helemaal duidelijk is, trekken wij in maart het land in om onze leden goed te informeren. Over de regeling zelf, maar ook over de kansen die dit biedt. In het voorjaar gaat de vraag zeker losbarsten, nu snuffelt iedereen er nog even aan”, zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. Ook al omdat de fietsenzaak voor veel geïnteresseerde werknemers een laagdrempelig informatiepunt kan vormen, mocht een werkgever de informatie niet in huis hebben.

Plus 20 procent

jan baljeuJan Baljeu van Friesland Lease herkent het beeld dat Gribnau schetst. “Er is veel vraag naar informatie. De verkopen zijn nog niet ontploft, dat gaat nog wel even duren. Ik schat in dat het staat voor een verkoopplus van zo’n 20 procent, waarvan 90 procent elektrisch. Maar eerst moet het voor werkgevers en fleetowners duidelijk worden wat per geval de beste manier is om met de regeling om te gaan. Privélease met ondersteuning door de werkgever? Zakelijke lease? Er is geen standaardoplossing. Er is wel heel veel animo, onze agenda’s zitten op dit moment helemaal vol”, aldus Baljeu.
Zowel Gribnau als Baljeu voorziet een groeiende druk vanuit de werknemer op de werkgever. “Werknemers hebben gehoord van de regeling en hebben er wel oren naar. Maar hoe die regeling ingepast moet worden, dat is nog de vraag. De grootste groei zie ik ontstaan bij de groep die nu nog geen mobiliteitsregeling heeft, maar binnen vijftien kilometer van het werk woont”, aldus Baljeu. 
En het mes snijdt aan meerdere kanten. Zo past het fietsplan prima binnen allerlei vitaliteitsregelingen die veel werkgevers er op na houden voor hun personeel, scheelt het files én is de fiets mogelijk dé oplossing om de druk van eventuele parkeerproblematiek af te halen. “Het is fantastische kans om Nederland in beweging te krijgen en dit levert nog een vierde voordeel op: een lager ziekteverzuim”, zegt Gribnau.
De seinen lijken dus op groen te staan. Hoewel er toch een klein addertje onder het gras zit: de regeling is in de basis eenvoudig, maar ondertussen gaat het toch een en ander van de werkgevervragen. Dat een kilometeradministratie, zoals bij een leaseauto, niet van toepassing is, scheelt het nodige papierwerk. “Maar je zult toch een goede regeling moeten opstellen in verband met de verwerking van de kilometervergoeding. Die verdwijnt voor de mensen die er nu recht op hebben, maar die er voor kiezen om met de fiets te komen. Pakt zo iemand bijvoorbeeld twee keer per week de fiets en drie keer de auto, dan moet de kilometervergoeding alleen voor beide fietsdagen in mindering worden gebracht”, zegt Baljeu. Gribnau vult aan: “Er zijn verschillende manieren waarop je hier als werkgever mee kunt omgaan. Daar adviseren wij die bedrijven over.” 

De spelregels

In een whitepaper over de leasefiets stelt Lease a Bike een aantal spelregels op om de materie iets inzichtelijker te maken.

  • Vastgestelde forfaitaire bijtelling is 7 procent van de consumentenadviesprijs;
  • Werkgever (WG) gaat het leasecontract aan en stelt vervolgens de fiets ter beschikking aan werknemer (WN);
  • WG biedt de leaseregeling aan en betaalt 1) de volledige leasekosten, 2) deelt kosten met de WN, of 3) faciliteert de leaseregeling kostenneutraal;
  • Eventuele leasekosten voor WN kunnen betaald worden door uitruil van brutoloon volgens decafetariaregeling, waarbij de WN tijdelijk vrijwillig zijn brutosalaris verlaagd;
  • De leaseregeling als geheel valt buiten de Werkkostenregeling, ongeacht of WG de leasekosten (deels) betaaltof alleen faciliteert;
  • WG heeft wel de mogelijkheid het bijtellingsbedrag in de WKR te verwerken;
  • De maximale btw-aftrek voor de leasefiets is over een waarde van € 749 (€ 130 BTW) per 36 maanden, dit dient aan het einde van het jaar door WG gecorrigeerd te worden in de btw-afdracht;
  • Voor de leaseregeling dient de fiets mede ter beschikking te worden gesteld voor woon-werk verkeer. Er is geen wettelijk vastgesteld minimum bepaald voor gebruik woon-werk verkeer;
  • Accessoires zijn mogelijk in de lease even als een helm en kettingslot. Voor accessoires die niet behoren tot de consumentenadviesprijs gelden de normale loonheffingsregels;
  • De leasefiets kan gecombineerd worden met de leaseauto, ov-kaart en/of mobiliteitsbudget, maar ook met bijvoorbeeld een privéauto.