Gemeenten schrappen duurzaamheidsclaims deelscooters na kritiek

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemeenten, waaronder Amsterdam, Den Haag en Eindhoven, hebben passages geschrapt waarin de deelscooters als “duurzaam en efficiënt” of “schoon” werden genoemd. Scootervrij benadrukt het belang van eerlijke informatieverspreiding over scooters en vindt dat gemeenten dezelfde standaarden moeten hanteren als commerciële aanbieders.

Minder duurzaam

De RCC schreef in de uitspraak: ‘In de bestreden uitingen gebruikt adverteerder herhaaldelijk de woorden ‘duurzame’ en ‘groene’ op een wijze die de indruk wekt dat de gedeelde e-scooterdienst in het geheel geen schadelijke effecten op het milieu heeft.’

Dat was volgens de commissie misleidend. Het kan volgens de commissie wellicht kloppen dat een rit op een deelscooter minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan een korte autorit, maar zulke vergelijkingen werden in de reclames echter niet gemaakt. Daardoor was het voor de gemiddelde consument ‘niet mogelijk om te controleren of de claims worden waargemaakt’.

Als een elektrische scooter wordt gebruikt door iemand die anders was gaan lopen of fietsen, is dat niet duurzaam te noemen. Het produceren van een e-scooter levert immers ook milieuschade op. Felyx erkent dat zelf ook en gaf bij de RCC aan vooral te streven naar het vervangen van vervuilende autoritten. Voor de uitspraak paste het bedrijf al diverse teksten aan.

Scootervrij heeft kritiek op de milieu- en verkeersveiligheidseffecten van scooters en wil het liefst dat ze verdwijnen.

Gemeenten schrappen duurzaamheidsclaims deelscooters na kritiek | Fleet&Mobility

Gemeenten schrappen duurzaamheidsclaims deelscooters na kritiek

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De gemeenten, waaronder Amsterdam, Den Haag en Eindhoven, hebben passages geschrapt waarin de deelscooters als “duurzaam en efficiënt” of “schoon” werden genoemd. Scootervrij benadrukt het belang van eerlijke informatieverspreiding over scooters en vindt dat gemeenten dezelfde standaarden moeten hanteren als commerciële aanbieders.

Minder duurzaam

De RCC schreef in de uitspraak: ‘In de bestreden uitingen gebruikt adverteerder herhaaldelijk de woorden ‘duurzame’ en ‘groene’ op een wijze die de indruk wekt dat de gedeelde e-scooterdienst in het geheel geen schadelijke effecten op het milieu heeft.’

Dat was volgens de commissie misleidend. Het kan volgens de commissie wellicht kloppen dat een rit op een deelscooter minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan een korte autorit, maar zulke vergelijkingen werden in de reclames echter niet gemaakt. Daardoor was het voor de gemiddelde consument ‘niet mogelijk om te controleren of de claims worden waargemaakt’.

Als een elektrische scooter wordt gebruikt door iemand die anders was gaan lopen of fietsen, is dat niet duurzaam te noemen. Het produceren van een e-scooter levert immers ook milieuschade op. Felyx erkent dat zelf ook en gaf bij de RCC aan vooral te streven naar het vervangen van vervuilende autoritten. Voor de uitspraak paste het bedrijf al diverse teksten aan.

Scootervrij heeft kritiek op de milieu- en verkeersveiligheidseffecten van scooters en wil het liefst dat ze verdwijnen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.