ICT

Laatste update:

Potentie telematica voorlopig niet volledig benut

(Foto: Shutterstock)

Telematica-oplossingen lijken voor fleemmanagers een no-brainer om kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen. Door de strijd om voertuigdata en opkomende privacy-vraagstukken blijft er echter veel potentie onbenut.

Door de snelle groei van connected cars neemt ook het aantal telematica-oplossingen snel toe. De vraag naar zulke telematicadiensten groeit niet alleen door de mogelijke kostenbesparingen, maar ook door regelgeving zoals de komende CO2-rapportageplicht. Aanbieders springen vol in deze markt, maar merken dat veel fleetowners terughoudend zijn. De groei komt niet vanzelf. Er is nog veel onbekendheid met het product, de voertuigdata is soms moeilijk beschikbaar en er doemen al snel privacyvraagstukken op.

Eén sector loopt duidelijk voorop in de acceptatie van telematicadiensten: de transportbedrijven. Dat geldt ook voor Jan Zijderhand Expeditie. In één oogopslag heeft Corstian Kraal, ceo van het transportbedrijf, inzicht in de locatie van de 25 eigen vrachtwagens en twaalf vaste charters. Ook ziet hij de snelheid, motortemperatuur en het toerental.

Het bedrijf maakt gebruik van de telematica-oplossing van mobiliteitspasaanbieder DKV Mobility. DKV biedt een SaaS (software as a service) aan die mobiliteitsmanagers inzicht geeft in het wagenpark.

Groeiende markt

“Telematica kan een soort win-win-win situatie opleveren: voor de werkgever, werknemer en eigenaar van de auto”, vertelt Dennis Versteeg, accountmanager Benelux bij DKV Mobility. “Veel mobiliteitsmanagers hebben geen weet van de mogelijkheden van telematica. Als je de kans krijgt om het uit te leggen, dan reageren bedrijven vol interesse.” Voor Jan Zijderhand Expedities levert het vooral tijdwinst op, schetst Corstian Kraal. “Ons planningsteam kijkt naar de live-locaties en kan via het systeem de route aanpassen van onze vrachtwagens. We hoeven niet elke keer contact te leggen met de chauffeurs. Dat scheelt veel tijd.”

Leasemaatschappij Arval ziet ook een toenemende interesse in telematica, zonder dat het bedrijf inzicht geeft in de cijfers. “Telematica biedt een breed scala aan mogelijkheden, veel meer dan waar telematica nu wordt toegepast”, zegt Arjos Bot, hoofd consultancy bij Arval. “In het buitenland krijgen werkgevers bijvoorbeeld korting op een verzekeringspremie als zij met telematica aantonen dat hun werknemers veilig rijden. Dat bespaart flink geld.” Dat veel partijen in de groeiende markt stappen, ziet ook Lucas Avink, directeur verkoop bij telematica-dienst Webfleet, onderdeel van Bridgestone Mobility Solutions. “Zowel qua winstgevendheid als aantal klanten groeit Webfleet.” Ook ziet het bedrijf veel nieuwe partijen instappen. “Sommige partijen bieden telematica heel goedkoop aan. Zij leveren meestal kastjes die in de auto worden gemonteerd waarmee je privé en zakelijk gereden kilometers kunt registreren. Dat is een prima oplossing, maar wel vrij beperkt. De duurdere telematica-software let daarentegen ook op brandstofgebruik, routeplanning en rijveiligheid. Daarnaast registreert de data ook de slijtage van de voertuigen en stuurt het op tijd een seintje wanneer iets vervangen moet worden.”

CO2-rapportage

Dat er een toename is in het gebruik van telematica-oplossingen heeft volgens Avink verschillende oorzaken. Een van die oorzaken is (komende) wet- en regelgeving. Bedrijven worden bijvoorbeeld verplicht om de CO2-uitstoot van hun werknemers te rapporteren. Ook ziet Avink dat steeds meer ondernemers de brandstofkosten willen drukken met behulp van telematica. “Telematica maakt het rijgedrag inzichtelijk en laat goed zien welke bestuurder zuiniger kan rijden. Dat kan wel tot 25 procent brandstofverbruik besparen”, ziet Avink. Naast regelgeving en de hoge brandstofkosten, zorgt de elektrificatie ook voor een toenemende interesse in telematica. “Ineens willen bedrijven ook alles op het gebied van laden vastleggen. Klanten vragen naar slimme systemen die precies aangeven wanneer welke auto opgeladen moet worden.”

Weerstand

De groeiende telematica-markt kent ook obstakels die de groei in de weg staan. Het verkrijgen van de data is cruciaal, maar autofabrikanten zijn terughoudend in het vrijgeven ervan. Bedrijven die telematica-oplossingen aanbieden moeten daarom individuele afspraken maken met autofabrikanten voor toegang tot de voertuigdata. “Voor de fabrikanten is dit een extra verdienmodel”, zegt Bot. “De fabrikanten werken over het algemeen goed mee.” Het is volgens Bot moeilijk om te bepalen of telematica winstgevend is voor Arval doordat de inkomsten niet altijd in harde cijfers terug te vinden zijn. “Toch is telematica een belangrijke pijler onder onze strategie. Wij geloven dat de markt flink gaat groeien.”

Wetgeving

Niet alleen de toegang tot de data is een probleem, ook de taal waarin de data wordt geschreven verschilt per autofabrikant. “De vertaalslag maken zodat het in ons systeem overal op dezelfde manier verwerkt kan worden, is ingewikkeld”, zegt Avink. “Het is daarom lastig om alle automerken te ondersteunen.” De branche rekent op Europese wetgeving. Het Europees Parlement is bezig met het opstellen van branchespecifieke wet- en regelgeving omtrent voertuigdata. De lobby van onder andere Bovag is om deze data beschikbaar te stellen aan de eigenaar van de auto.

Ook Bot ondersteunt deze lobby. “Als leasemaatschappij zijn wij eigenaar van de auto en daarom zou de data voor ons beschikbaar moeten zijn.” Een andere manier om aan data te komen is door een kastje te installeren in de auto. “Dat kastje wordt vaak ingezet als er onvoldoende datacomponenten vanuit de auto zelf worden aangeleverd”, vertelt Avink. “Het kastje leest als het ware de sensoren van de auto uit, maar moet ook een vertaalslag maken. Om die reden zie je dat veel goedkope telematica-diensten alleen de kilometerstand, snelheid en bijvoorbeeld gps meten.”

Privacy

Ook de toegang tot voertuigdata vormt een probleem met de opkomst van telematica, onder andere ondernemingsraden zijn huiverig voor werkgevers die het gedrag van hun medewerkers op de voet volgen.

“Mensen willen niet graag gevolgd worden”, zegt Bot. Versteeg herkent de teneur uit zijn gesprekken met fleetmanagers over de implementatie van telematica. Bij Jan Zijderveld Expedities merkt Corstian Kraal geen bezwaren bij het volgen van de chauffeurs.

Win-win-win

Avink ziet met het oog op de toekomst nog meer privacy-vraagstukken opdoemen. Steeds meer auto’s zijn bijvoorbeeld uitgerust met interne en externe camera’s. “Videobeelden kunnen de veiligheid van de chauffeur en de omgeving verbeteren, maar werknemers zijn bang dat het de privacy te veel schendt. Ook ondernemingsraden kijken kritisch naar de balans tussen bedrijfsbelangen en privacy.” Toch ziet Avink wel beweging in de markt. “Ik hoor steeds meer geluiden dat mensen het oké vinden zolang de data veilig is. Het anonimiseren van de data draagt daar ook aan bij. Bij anonieme data ziet een fleetmanager bijvoorbeeld dat één auto meer brandstof verbruikt dan de rest, zonder specifiek te zien welke auto. De fleetmanager kan dan al het personeel met een leaseauto aanspreken op het rijgedrag, en niet één werknemer specifiek.” Bot vult aan: “Telematica is niet bedoeld om te volgen, en als dat wel zo is, dan verlenen werkgever en werknemer expliciete toestemming.”

Ondanks de weerstanden, ziet Avink dat de telematica-markt wel aantrekt. “Voorspellingen doen is altijd ingewikkeld, maar met het toepassen van telematica krijgen we duurzamer, veiliger en efficiënter verkeer. Een echte win-win-win.”

Potentie telematica voorlopig niet volledig benut | Fleet&Mobility

Potentie telematica voorlopig niet volledig benut

Telematica • Telematica-oplossingen lijken voor fleemmanagers een no-brainer om kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen. Door de strijd om voertuigdata en opkomende privacy-vraagstukken blijft er echter veel potentie onbenut.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Door de snelle groei van connected cars neemt ook het aantal telematica-oplossingen snel toe. De vraag naar zulke telematicadiensten groeit niet alleen door de mogelijke kostenbesparingen, maar ook door regelgeving zoals de komende CO2-rapportageplicht. Aanbieders springen vol in deze markt, maar merken dat veel fleetowners terughoudend zijn. De groei komt niet vanzelf. Er is nog veel onbekendheid met het product, de voertuigdata is soms moeilijk beschikbaar en er doemen al snel privacyvraagstukken op.

Eén sector loopt duidelijk voorop in de acceptatie van telematicadiensten: de transportbedrijven. Dat geldt ook voor Jan Zijderhand Expeditie. In één oogopslag heeft Corstian Kraal, ceo van het transportbedrijf, inzicht in de locatie van de 25 eigen vrachtwagens en twaalf vaste charters. Ook ziet hij de snelheid, motortemperatuur en het toerental.

Het bedrijf maakt gebruik van de telematica-oplossing van mobiliteitspasaanbieder DKV Mobility. DKV biedt een SaaS (software as a service) aan die mobiliteitsmanagers inzicht geeft in het wagenpark.

Groeiende markt

“Telematica kan een soort win-win-win situatie opleveren: voor de werkgever, werknemer en eigenaar van de auto”, vertelt Dennis Versteeg, accountmanager Benelux bij DKV Mobility. “Veel mobiliteitsmanagers hebben geen weet van de mogelijkheden van telematica. Als je de kans krijgt om het uit te leggen, dan reageren bedrijven vol interesse.” Voor Jan Zijderhand Expedities levert het vooral tijdwinst op, schetst Corstian Kraal. “Ons planningsteam kijkt naar de live-locaties en kan via het systeem de route aanpassen van onze vrachtwagens. We hoeven niet elke keer contact te leggen met de chauffeurs. Dat scheelt veel tijd.”

Leasemaatschappij Arval ziet ook een toenemende interesse in telematica, zonder dat het bedrijf inzicht geeft in de cijfers. “Telematica biedt een breed scala aan mogelijkheden, veel meer dan waar telematica nu wordt toegepast”, zegt Arjos Bot, hoofd consultancy bij Arval. “In het buitenland krijgen werkgevers bijvoorbeeld korting op een verzekeringspremie als zij met telematica aantonen dat hun werknemers veilig rijden. Dat bespaart flink geld.” Dat veel partijen in de groeiende markt stappen, ziet ook Lucas Avink, directeur verkoop bij telematica-dienst Webfleet, onderdeel van Bridgestone Mobility Solutions. “Zowel qua winstgevendheid als aantal klanten groeit Webfleet.” Ook ziet het bedrijf veel nieuwe partijen instappen. “Sommige partijen bieden telematica heel goedkoop aan. Zij leveren meestal kastjes die in de auto worden gemonteerd waarmee je privé en zakelijk gereden kilometers kunt registreren. Dat is een prima oplossing, maar wel vrij beperkt. De duurdere telematica-software let daarentegen ook op brandstofgebruik, routeplanning en rijveiligheid. Daarnaast registreert de data ook de slijtage van de voertuigen en stuurt het op tijd een seintje wanneer iets vervangen moet worden.”

CO2-rapportage

Dat er een toename is in het gebruik van telematica-oplossingen heeft volgens Avink verschillende oorzaken. Een van die oorzaken is (komende) wet- en regelgeving. Bedrijven worden bijvoorbeeld verplicht om de CO2-uitstoot van hun werknemers te rapporteren. Ook ziet Avink dat steeds meer ondernemers de brandstofkosten willen drukken met behulp van telematica. “Telematica maakt het rijgedrag inzichtelijk en laat goed zien welke bestuurder zuiniger kan rijden. Dat kan wel tot 25 procent brandstofverbruik besparen”, ziet Avink. Naast regelgeving en de hoge brandstofkosten, zorgt de elektrificatie ook voor een toenemende interesse in telematica. “Ineens willen bedrijven ook alles op het gebied van laden vastleggen. Klanten vragen naar slimme systemen die precies aangeven wanneer welke auto opgeladen moet worden.”

Weerstand

De groeiende telematica-markt kent ook obstakels die de groei in de weg staan. Het verkrijgen van de data is cruciaal, maar autofabrikanten zijn terughoudend in het vrijgeven ervan. Bedrijven die telematica-oplossingen aanbieden moeten daarom individuele afspraken maken met autofabrikanten voor toegang tot de voertuigdata. “Voor de fabrikanten is dit een extra verdienmodel”, zegt Bot. “De fabrikanten werken over het algemeen goed mee.” Het is volgens Bot moeilijk om te bepalen of telematica winstgevend is voor Arval doordat de inkomsten niet altijd in harde cijfers terug te vinden zijn. “Toch is telematica een belangrijke pijler onder onze strategie. Wij geloven dat de markt flink gaat groeien.”

Wetgeving

Niet alleen de toegang tot de data is een probleem, ook de taal waarin de data wordt geschreven verschilt per autofabrikant. “De vertaalslag maken zodat het in ons systeem overal op dezelfde manier verwerkt kan worden, is ingewikkeld”, zegt Avink. “Het is daarom lastig om alle automerken te ondersteunen.” De branche rekent op Europese wetgeving. Het Europees Parlement is bezig met het opstellen van branchespecifieke wet- en regelgeving omtrent voertuigdata. De lobby van onder andere Bovag is om deze data beschikbaar te stellen aan de eigenaar van de auto.

Ook Bot ondersteunt deze lobby. “Als leasemaatschappij zijn wij eigenaar van de auto en daarom zou de data voor ons beschikbaar moeten zijn.” Een andere manier om aan data te komen is door een kastje te installeren in de auto. “Dat kastje wordt vaak ingezet als er onvoldoende datacomponenten vanuit de auto zelf worden aangeleverd”, vertelt Avink. “Het kastje leest als het ware de sensoren van de auto uit, maar moet ook een vertaalslag maken. Om die reden zie je dat veel goedkope telematica-diensten alleen de kilometerstand, snelheid en bijvoorbeeld gps meten.”

Privacy

Ook de toegang tot voertuigdata vormt een probleem met de opkomst van telematica, onder andere ondernemingsraden zijn huiverig voor werkgevers die het gedrag van hun medewerkers op de voet volgen.

“Mensen willen niet graag gevolgd worden”, zegt Bot. Versteeg herkent de teneur uit zijn gesprekken met fleetmanagers over de implementatie van telematica. Bij Jan Zijderveld Expedities merkt Corstian Kraal geen bezwaren bij het volgen van de chauffeurs.

Win-win-win

Avink ziet met het oog op de toekomst nog meer privacy-vraagstukken opdoemen. Steeds meer auto’s zijn bijvoorbeeld uitgerust met interne en externe camera’s. “Videobeelden kunnen de veiligheid van de chauffeur en de omgeving verbeteren, maar werknemers zijn bang dat het de privacy te veel schendt. Ook ondernemingsraden kijken kritisch naar de balans tussen bedrijfsbelangen en privacy.” Toch ziet Avink wel beweging in de markt. “Ik hoor steeds meer geluiden dat mensen het oké vinden zolang de data veilig is. Het anonimiseren van de data draagt daar ook aan bij. Bij anonieme data ziet een fleetmanager bijvoorbeeld dat één auto meer brandstof verbruikt dan de rest, zonder specifiek te zien welke auto. De fleetmanager kan dan al het personeel met een leaseauto aanspreken op het rijgedrag, en niet één werknemer specifiek.” Bot vult aan: “Telematica is niet bedoeld om te volgen, en als dat wel zo is, dan verlenen werkgever en werknemer expliciete toestemming.”

Ondanks de weerstanden, ziet Avink dat de telematica-markt wel aantrekt. “Voorspellingen doen is altijd ingewikkeld, maar met het toepassen van telematica krijgen we duurzamer, veiliger en efficiënter verkeer. Een echte win-win-win.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.