Utrecht zet in op meer en goedkopere deelfietsen: ‘Sturen op lagere tarieven via vergunningen’

Deelmobiliteit • De gemeente Utrecht zet in op meer en goedkopere deelfietsen om autobezit minder vanzelfsprekend te maken. De aanbieder Cargoroo heeft een vergunning gekregen om vanaf januari bakfietsen te gaan aanbieden. Ook wordt de vergunning van Tier, die deelfietsen aanbiedt in Utrecht en buurgemeenten, verlengd. De gemeente probeert voor lagere tarieven te zorgen bij de aanbieders. Dat schrijft Verkeersnet
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

“We proberen binnen de mogelijkheden die we hebben te sturen op lagere tarieven via de vergunningsuitvragen, bijvoorbeeld door bij de inschrijvingen voor de bakfiets te selecteren op de plannen voor inclusiviteit”, zo schrijft het Utrechtse gemeentebestuur in een brief aan de gemeenteraad. De marges zijn echter klein, zo blijkt het. “Een lager tarief leidt doorgaans tot meer gebruik, maar dat gaat gepaard met hogere operationele kosten. Dat is niet altijd interessant voor de aanbieder.”

Toch zijn er wel ‘lichtpuntjes’. “Tier biedt een verlaagd tarief voor houders van een U-pas (pas voor lage inkomens red.) en we gaan samen met Cargoroo kijken naar verlaagde tarieven op sommige locaties”, aldus het gemeentebestuur. Voor Tier wordt gekeken of het mogelijk is om intergemeentelijke ritjes goedkoper te maken door middel van financiering.

Lobbyen

Verder probeert de gemeente op hoger niveau veranderingen teweeg te brengen. “We lobbyen bij het Rijk om de wetgeving en uitkeringen voor het ov te verbreden naar deelmobiliteit als onderdeel van publieke mobiliteit.” Deelmobiliteit zou dan net als het ov subsidie ontvangen. Ook heeft de gemeente dan meer invloed op de tarieven.

De vergunning van Cargoroo loopt voorlopig van januari 2024 tot december 2026, met de mogelijkheid om te verlengen. De vergunning van Tier loopt af op 1 juli 2024, maar deze wordt verlengd tot 31 december datzelfde jaar.

Utrecht zet in op meer en goedkopere deelfietsen: ‘Sturen op lagere tarieven via vergunningen’ | Fleet&Mobility

Utrecht zet in op meer en goedkopere deelfietsen: ‘Sturen op lagere tarieven via vergunningen’

Deelmobiliteit • De gemeente Utrecht zet in op meer en goedkopere deelfietsen om autobezit minder vanzelfsprekend te maken. De aanbieder Cargoroo heeft een vergunning gekregen om vanaf januari bakfietsen te gaan aanbieden. Ook wordt de vergunning van Tier, die deelfietsen aanbiedt in Utrecht en buurgemeenten, verlengd. De gemeente probeert voor lagere tarieven te zorgen bij de aanbieders. Dat schrijft Verkeersnet
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

“We proberen binnen de mogelijkheden die we hebben te sturen op lagere tarieven via de vergunningsuitvragen, bijvoorbeeld door bij de inschrijvingen voor de bakfiets te selecteren op de plannen voor inclusiviteit”, zo schrijft het Utrechtse gemeentebestuur in een brief aan de gemeenteraad. De marges zijn echter klein, zo blijkt het. “Een lager tarief leidt doorgaans tot meer gebruik, maar dat gaat gepaard met hogere operationele kosten. Dat is niet altijd interessant voor de aanbieder.”

Toch zijn er wel ‘lichtpuntjes’. “Tier biedt een verlaagd tarief voor houders van een U-pas (pas voor lage inkomens red.) en we gaan samen met Cargoroo kijken naar verlaagde tarieven op sommige locaties”, aldus het gemeentebestuur. Voor Tier wordt gekeken of het mogelijk is om intergemeentelijke ritjes goedkoper te maken door middel van financiering.

Lobbyen

Verder probeert de gemeente op hoger niveau veranderingen teweeg te brengen. “We lobbyen bij het Rijk om de wetgeving en uitkeringen voor het ov te verbreden naar deelmobiliteit als onderdeel van publieke mobiliteit.” Deelmobiliteit zou dan net als het ov subsidie ontvangen. Ook heeft de gemeente dan meer invloed op de tarieven.

De vergunning van Cargoroo loopt voorlopig van januari 2024 tot december 2026, met de mogelijkheid om te verlengen. De vergunning van Tier loopt af op 1 juli 2024, maar deze wordt verlengd tot 31 december datzelfde jaar.