Vervoerregio Amsterdam zet in op regionale deelmobiliteit: meer vrijheid bij gebruikers

Deelmobiliteit • De Vervoerregio Amsterdam gaat de deelmobiliteit op regionaal niveau organiseren in plaats van op gemeentelijk niveau. Dit moet het aanbod versimpelen en gebruikers meer vrijheid geven, omdat ze niet meer gebonden zijn aan gemeentelijke grenzen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Ruud Peys).

Marja Ruigrok, bestuurslid bij de Vervoerregio, benadrukt dat gemeenten vaak niet de middelen hebben om deelmobiliteit goed te organiseren. De Vervoerregio, met zijn veertien gemeenten in een regionaal samenwerkingsverband, heeft wel die mogelijkheid en kan op grotere schaal afspraken maken met deelaanbieders.

Ruigrok benadrukt ook het belang van goede afspraken om te voorkomen dat deelmobiliteit zich beperkt tot stedelijke gebieden. Momenteel is het voor aanbieders niet rendabel om in gebieden met weinig deelmobiliteitsgebruik actief te zijn, en een regionaal contract kan hierbij uitkomst bieden, maar wie voor de kosten opdraait, wordt nog onderzocht.

‘Impact’

“Juist in landelijke gebieden, waar de auto vaak nog noodzakelijk is, kan deelmobiliteit impact hebben”, zegt Ruigrok. De Vervoerregio onderzoekt twee opties dit jaar: een regionale vergunning en een apart contract voor deelmobiliteit. Eind 2024 wordt besloten hoe het regionale deelmobiliteitssysteem eruit komt te zien.

Vervoerregio Amsterdam zet in op regionale deelmobiliteit: meer vrijheid bij gebruikers | Fleet&Mobility

Vervoerregio Amsterdam zet in op regionale deelmobiliteit: meer vrijheid bij gebruikers

Deelmobiliteit • De Vervoerregio Amsterdam gaat de deelmobiliteit op regionaal niveau organiseren in plaats van op gemeentelijk niveau. Dit moet het aanbod versimpelen en gebruikers meer vrijheid geven, omdat ze niet meer gebonden zijn aan gemeentelijke grenzen.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Ruud Peys).

Marja Ruigrok, bestuurslid bij de Vervoerregio, benadrukt dat gemeenten vaak niet de middelen hebben om deelmobiliteit goed te organiseren. De Vervoerregio, met zijn veertien gemeenten in een regionaal samenwerkingsverband, heeft wel die mogelijkheid en kan op grotere schaal afspraken maken met deelaanbieders.

Ruigrok benadrukt ook het belang van goede afspraken om te voorkomen dat deelmobiliteit zich beperkt tot stedelijke gebieden. Momenteel is het voor aanbieders niet rendabel om in gebieden met weinig deelmobiliteitsgebruik actief te zijn, en een regionaal contract kan hierbij uitkomst bieden, maar wie voor de kosten opdraait, wordt nog onderzocht.

‘Impact’

“Juist in landelijke gebieden, waar de auto vaak nog noodzakelijk is, kan deelmobiliteit impact hebben”, zegt Ruigrok. De Vervoerregio onderzoekt twee opties dit jaar: een regionale vergunning en een apart contract voor deelmobiliteit. Eind 2024 wordt besloten hoe het regionale deelmobiliteitssysteem eruit komt te zien.