Fleet Mobility Live presenteert blockchainspecialist

Blockchain: De hele waardeketen gekoppeld

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dennis de Vries is blockchainspecialist bij KPMG en spreker op Fleet Mobility Live.

Dit artikel verscheen afgelopen week in de eventspecial van Fleet Mobility Live, dat op dinsdag 29 mei wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

In de media worden blockchain en bitcoin vaak in één adem genoemd, en aan het eind van zo’n uiting is dan duidelijk dat de journalist eigenlijk ook niet weet waar het nou precies over gaat. Dennis de Vries, blockchainexpert bij KPMG, legt het daarom graag nog eens uit. “Blockchain begon met bitcoin, een digitale valuta met een geldboek dat werd bijgehouden door vijf- tot zevenduizend duizend jongens met een anarchistische inslag.” Dat was een revolutionaire stap, vervolgt De Vries: het geldverkeer is in handen van de bancaire sector, die bestaat uit zo’n 30 duizend retailbanken wereldwijd. “Elk van die banken heeft een eigen systeem om geld te beheren en transacties te verwerken, vaak nog gebaseerd op de mainframes uit de jaren 70. Ze hebben hun eigen apps, hun eigen kantoren, hun eigen geldautomaten. Die paar duizend mensen rond bitcoin hebben een eenduidig alternatief gecreëerd: een open systeem waarbinnen een waarde-eenheid precies hetzelfde betekent voor alle deelnemers, en waar iedereen kan inzien wat er met elke waarde-eenheid gebeurt.”

Digitale wereld

Het grote misverstand rond blockchain is dan ook dat de discussie meestal beperkt blijft tot cryptovaluta’s. “Dat is maar één toepassing van blockchain”, zegt De Vries. “De kern is dat blockchain een manier biedt om assets en identiteiten te digitaliseren op een manier die de hele waardeketen omspant.” Dat klinkt nog abstract, maar dat komt omdat de toepassingsgebieden legio zijn: financiële transacties, verzekeringen, huizen, auto’s, supermarkten – overal waar sprake is van waarde-eenheden die tussen partijen worden uitgewisseld. “Blockchain geeft handvatten om op een andere manier te kijken naar hoe we de digitale wereld hebben ingericht. In alle sectoren zie je bedrijven werken met eigen, gecentraliseerde databases die onderling niet met elkaar praten. Dat blijkt ook anders te kunnen.”

Waterdicht

Als voorbeeld van een toepassing noemt De Vries een auto. Die heeft een kenteken en een chassisnummer als unieke identifiers. Zo is de auto tot op zekere hoogte te volgen: her en der worden die nummers geregistreerd, bijvoorbeeld bij tenaamstelling en bij onderhoudsbeurten. Maar een centrale database is er niet. “Net als in de financiële industrie kun je een auto beschouwen als een asset die uit deelcomponenten bestaat”, zegt De Vries. “Je kunt gedeelde systemen creëren over de hele industrie heen, die vastleggen wat er met de auto en de deelcomponenten gebeurt. Via de blockchain registreer je elke auto tot in het kleinste onderdeel.” Zo ontstaan, onder veel meer, een waterdichte administratie en de mogelijkheid tot exacte waardebepaling van een voertuig.

Platform

Vanuit de aard van hun operatie zitten leasemaatschappijen al dicht tegen zulke waterdichte administraties aan, vervolgt De Vries, die een achtergrond heeft bij onder meer ING Car Lease en Athlon. ROBnet is bovendien een voorbeeld van een gedeeld platform. Maar ook voor leasemaatschappijen zijn er enorme winsten te behalen door middel van blockchaintechnologie. “Het is altijd interessant om platform-overschrijdend zo veel mogelijk data zo efficiënt mogelijk te delen. Waarom ontwikkelt elke leasemaatschappij zijn eigen leasesystemen? Het proces is voor elke leasemaatschappij hetzelfde, dus het is onzinnig om te concurreren op IT-infrastructuur. Eén decentraal systeem op de blockchain, overgoten met het sausje van elke specifieke leasemaatschappij, zou enorm veel potentieel vrijmaken.”

Dennis de Vries spreekt op het Fleet Mobility Live Event over toepassingen van de blockchain in fleetmanagement.

Blockchain: De hele waardeketen gekoppeld | Fleet&Mobility
Fleet Mobility Live presenteert blockchainspecialist

Blockchain: De hele waardeketen gekoppeld

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Dennis de Vries is blockchainspecialist bij KPMG en spreker op Fleet Mobility Live.

Dit artikel verscheen afgelopen week in de eventspecial van Fleet Mobility Live, dat op dinsdag 29 mei wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

In de media worden blockchain en bitcoin vaak in één adem genoemd, en aan het eind van zo’n uiting is dan duidelijk dat de journalist eigenlijk ook niet weet waar het nou precies over gaat. Dennis de Vries, blockchainexpert bij KPMG, legt het daarom graag nog eens uit. “Blockchain begon met bitcoin, een digitale valuta met een geldboek dat werd bijgehouden door vijf- tot zevenduizend duizend jongens met een anarchistische inslag.” Dat was een revolutionaire stap, vervolgt De Vries: het geldverkeer is in handen van de bancaire sector, die bestaat uit zo’n 30 duizend retailbanken wereldwijd. “Elk van die banken heeft een eigen systeem om geld te beheren en transacties te verwerken, vaak nog gebaseerd op de mainframes uit de jaren 70. Ze hebben hun eigen apps, hun eigen kantoren, hun eigen geldautomaten. Die paar duizend mensen rond bitcoin hebben een eenduidig alternatief gecreëerd: een open systeem waarbinnen een waarde-eenheid precies hetzelfde betekent voor alle deelnemers, en waar iedereen kan inzien wat er met elke waarde-eenheid gebeurt.”

Digitale wereld

Het grote misverstand rond blockchain is dan ook dat de discussie meestal beperkt blijft tot cryptovaluta’s. “Dat is maar één toepassing van blockchain”, zegt De Vries. “De kern is dat blockchain een manier biedt om assets en identiteiten te digitaliseren op een manier die de hele waardeketen omspant.” Dat klinkt nog abstract, maar dat komt omdat de toepassingsgebieden legio zijn: financiële transacties, verzekeringen, huizen, auto’s, supermarkten – overal waar sprake is van waarde-eenheden die tussen partijen worden uitgewisseld. “Blockchain geeft handvatten om op een andere manier te kijken naar hoe we de digitale wereld hebben ingericht. In alle sectoren zie je bedrijven werken met eigen, gecentraliseerde databases die onderling niet met elkaar praten. Dat blijkt ook anders te kunnen.”

Waterdicht

Als voorbeeld van een toepassing noemt De Vries een auto. Die heeft een kenteken en een chassisnummer als unieke identifiers. Zo is de auto tot op zekere hoogte te volgen: her en der worden die nummers geregistreerd, bijvoorbeeld bij tenaamstelling en bij onderhoudsbeurten. Maar een centrale database is er niet. “Net als in de financiële industrie kun je een auto beschouwen als een asset die uit deelcomponenten bestaat”, zegt De Vries. “Je kunt gedeelde systemen creëren over de hele industrie heen, die vastleggen wat er met de auto en de deelcomponenten gebeurt. Via de blockchain registreer je elke auto tot in het kleinste onderdeel.” Zo ontstaan, onder veel meer, een waterdichte administratie en de mogelijkheid tot exacte waardebepaling van een voertuig.

Platform

Vanuit de aard van hun operatie zitten leasemaatschappijen al dicht tegen zulke waterdichte administraties aan, vervolgt De Vries, die een achtergrond heeft bij onder meer ING Car Lease en Athlon. ROBnet is bovendien een voorbeeld van een gedeeld platform. Maar ook voor leasemaatschappijen zijn er enorme winsten te behalen door middel van blockchaintechnologie. “Het is altijd interessant om platform-overschrijdend zo veel mogelijk data zo efficiënt mogelijk te delen. Waarom ontwikkelt elke leasemaatschappij zijn eigen leasesystemen? Het proces is voor elke leasemaatschappij hetzelfde, dus het is onzinnig om te concurreren op IT-infrastructuur. Eén decentraal systeem op de blockchain, overgoten met het sausje van elke specifieke leasemaatschappij, zou enorm veel potentieel vrijmaken.”

Dennis de Vries spreekt op het Fleet Mobility Live Event over toepassingen van de blockchain in fleetmanagement.