EV’s oplossing voor flexibel Europees energiesysteem

Redactie Redactie
• Laatste update:

INVADE is een EU-project waar 12 partijen, waaronder Nederland, aan deelnemen en waarvoor 16 miljard euro is uitgetrokken. De Nederlandse inbreng komt van ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van smart charging, en van GreenFlux, specialist op het gebied van slimme laadoplossingen voor laaddienstverleners en producenten van laadpunten.”

Laadpaal als flexibel energieleverpunt
Om te komen tot een flexibel Europees energiesysteem kunnen elektrische auto’s een goede oplossing bieden, denken ELaadNL en GreenFlux. Met slimme technieken (smart charging) is het immers mogelijk om EV’s te laden op die momenten dat er weinig stroomvraag is of juist veel aanbod. En op de momenten dat auto’s niet worden gebruikt kan energie via de accu weer worden teruggeleverd aan het net (Vehicle to Grid). Het smart charging platform maakt gebruik van cloudtechnologie. Hierdoor zijn laadpalen op elke locatie op een eenvoudige manier om te zetten in een flexibel energieleverpunt en kunnen gebruikers op maximale laadsnelheid voor een minimale stroomprijs laden.

Nederland koploper
Volgens Onoph Caron, directeur ElaadNL, loopt Nederland voorop met het slim opladen van elektrische auto’s. “Dankzij de bijdrage van Nederland aan dit Europese project, komt die voorsprong voor heel Europa beschikbaar en kan het een integraal onderdeel worden van een flexibel en duurzaam Europees energiesysteem.”

EV’s oplossing voor flexibel Europees energiesysteem | Fleet&Mobility

EV’s oplossing voor flexibel Europees energiesysteem

Redactie Redactie
• Laatste update:

INVADE is een EU-project waar 12 partijen, waaronder Nederland, aan deelnemen en waarvoor 16 miljard euro is uitgetrokken. De Nederlandse inbreng komt van ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van smart charging, en van GreenFlux, specialist op het gebied van slimme laadoplossingen voor laaddienstverleners en producenten van laadpunten.”

Laadpaal als flexibel energieleverpunt
Om te komen tot een flexibel Europees energiesysteem kunnen elektrische auto’s een goede oplossing bieden, denken ELaadNL en GreenFlux. Met slimme technieken (smart charging) is het immers mogelijk om EV’s te laden op die momenten dat er weinig stroomvraag is of juist veel aanbod. En op de momenten dat auto’s niet worden gebruikt kan energie via de accu weer worden teruggeleverd aan het net (Vehicle to Grid). Het smart charging platform maakt gebruik van cloudtechnologie. Hierdoor zijn laadpalen op elke locatie op een eenvoudige manier om te zetten in een flexibel energieleverpunt en kunnen gebruikers op maximale laadsnelheid voor een minimale stroomprijs laden.

Nederland koploper
Volgens Onoph Caron, directeur ElaadNL, loopt Nederland voorop met het slim opladen van elektrische auto’s. “Dankzij de bijdrage van Nederland aan dit Europese project, komt die voorsprong voor heel Europa beschikbaar en kan het een integraal onderdeel worden van een flexibel en duurzaam Europees energiesysteem.”