Proef met nieuwe verkeersdiensten rond Amsterdam

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden de deelnemende (semi-)overheden in een gezamenlijk persbericht.

Het experiment maakt deel uit van de Praktijkproef Amsterdam, waarin sinds 2015 met apps en nieuwe technologie wordt ge-experimenteerd om weggebruikers van adequate route- en snelheidsadviezen te voorzien.

Deze nieuwe fase moet betere verkeersdiensten en betere doorstroming opleveren voor verkeersdeelnemers. De deelnemende overheden houden er betere en goedkopere systemen voor verkeersinformatie en – management aan over. Marktpartijen hopen op nieuwe marktmogelijkheden. Vorige week maakte Tomtom bekend dat het met netwerkbedrijf Cisco gaat samenwerken om nauwkeurig en goedkoop de verkeersintensiteit te meten.

De samenwerking is Socrates 2.0 gedoopt. Deelnemende overheden en instanties zijn Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Deelnemende bedrijven zijn BMW Groep, Tomtom, Be-Mobile (moederbedrijf van Flitsmeister), Google Maps en Here Technologies. Ook het Duitse Bundesanstalt für Strassenwesen (Bast, het technisch-wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor verkeer en infrastructuur), de gemeente Kopenhagen en de Regio Vlaanderen nemen deel.

De komende anderhalf jaar ontwikkelen partijen een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Die diensten worden vanaf 2019 grootschalig rond Amsterdam getest onder zestigduizend weggebruikers. Later volgen ook proeven in de omgeving van München, Kopenhagen en Antwerpen.

Socrates 2.0 kreeg vorige week Europese subsidie toegekend uit het TEN-T-programma.

Proef met nieuwe verkeersdiensten rond Amsterdam | Fleet&Mobility

Proef met nieuwe verkeersdiensten rond Amsterdam

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden de deelnemende (semi-)overheden in een gezamenlijk persbericht.

Het experiment maakt deel uit van de Praktijkproef Amsterdam, waarin sinds 2015 met apps en nieuwe technologie wordt ge-experimenteerd om weggebruikers van adequate route- en snelheidsadviezen te voorzien.

Deze nieuwe fase moet betere verkeersdiensten en betere doorstroming opleveren voor verkeersdeelnemers. De deelnemende overheden houden er betere en goedkopere systemen voor verkeersinformatie en – management aan over. Marktpartijen hopen op nieuwe marktmogelijkheden. Vorige week maakte Tomtom bekend dat het met netwerkbedrijf Cisco gaat samenwerken om nauwkeurig en goedkoop de verkeersintensiteit te meten.

De samenwerking is Socrates 2.0 gedoopt. Deelnemende overheden en instanties zijn Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW), de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Deelnemende bedrijven zijn BMW Groep, Tomtom, Be-Mobile (moederbedrijf van Flitsmeister), Google Maps en Here Technologies. Ook het Duitse Bundesanstalt für Strassenwesen (Bast, het technisch-wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor verkeer en infrastructuur), de gemeente Kopenhagen en de Regio Vlaanderen nemen deel.

De komende anderhalf jaar ontwikkelen partijen een gezamenlijk snelheidsadvies, routeadvies, advies bij verkeershinder en bij calamiteiten. Die diensten worden vanaf 2019 grootschalig rond Amsterdam getest onder zestigduizend weggebruikers. Later volgen ook proeven in de omgeving van München, Kopenhagen en Antwerpen.

Socrates 2.0 kreeg vorige week Europese subsidie toegekend uit het TEN-T-programma.