‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’

Maarten Maarten
• Laatste update:
Groenlinks wil in Amsterdam een compleet autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Dit stelt Detailhandel Nederland na een analyse van 68 partijprogramma’s voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.

De branchevereniging vreest dat het autoluw maken van stadscentra gebeurt zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld het OV. Dan heeft zo’n beslissing desastreuze gevolgen voor de binnensteden. “Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal grote schade aanrichten aan de plaatselijke economie”, stelt Guido van Woerkom, voorzitter van de branchevereniging. “Het schrappen van tienduizend parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, tweeduizend in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s, in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”

Lees meer op Automotive Management

‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’ | Fleet&Mobility

‘Autoluwe binnenstad slecht voor lokale economie’

Maarten Maarten
• Laatste update:
Groenlinks wil in Amsterdam een compleet autovrije binnenstad. (Foto: Shutterstock)

Dit stelt Detailhandel Nederland na een analyse van 68 partijprogramma’s voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.

De branchevereniging vreest dat het autoluw maken van stadscentra gebeurt zonder impactstudies op de plaatselijke economie en onderbouwde plannen voor bijvoorbeeld het OV. Dan heeft zo’n beslissing desastreuze gevolgen voor de binnensteden. “Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal grote schade aanrichten aan de plaatselijke economie”, stelt Guido van Woerkom, voorzitter van de branchevereniging. “Het schrappen van tienduizend parkeerplaatsen in het centrum van Amsterdam, tweeduizend in Rotterdam of het sluiten van parkeergarages in Utrecht lijkt louter en alleen gericht tegen auto’s, in plaats van dat het de binnenstad vooruithelpt.”

Lees meer op Automotive Management