Tomtom verkoopt telematica-tak aan Bridgestone

Het Nederlandse navigatiebedrijf Tomtom laat vandaag via een persbericht weten dat de telematica-divisie is verkocht aan het Japanse bandenbedrijf Bridgestone voor een bedrag van 910 miljoen. Het merendeel van dat bedrag (750 miljoen) gaat Tomtom uitkeren aan de aandeelhouders. “We hebben de perfecte match gevonden in de telematica-divisie van Tomtom”, aldus Paolo Ferrari, ceo van Bridgestone Group.
Na de verkoop van dit onderdeel wil Tomtom – de aandeelhouders moeten nog wel akkoord gaan – zich volledig toeleggen op de locatietechnologie. “We blijven investeren in innovatieve kaart- en navigatiesystemen, mede gericht op zelfrijdende auto’s”, stelt Tomtom-ceo Harold Goddijn. Het aandeel Tomtom daalde in de eerste twee handelsuren met 2 procent naar 7,89 euro.
Het bedrijf maakte vorig jaar najaar bekend de telematica-divisie te willen verkopen. Behalve Bridgestone, werden toen ook bandenfabrikant Michelin en de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management genoemd als mogelijke overnamekandidaten.
Tomtom kreeg met tegenslag te maken toen bekend werd dat het bedrijf klanten als Volvo en Nissan-Renault-Mitsubishi verloor.